زیرساخت‌های حمل ونقل زمینی، اکوسیستم‌ها و مناظر

نوع مقاله : مقالۀ ترویجی

نویسنده

دکتری معماری، استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین

چکیده

در سال ۱۹۹۸ وزارت «اکولوژی، انرژی و توسعه پایدار و منابع دریایی فرانسه» برنامه‌ای پژوهشی با هدف پاسخگویی به پیامدهای اجرای زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی بر روی منظر و اکولوژی تعریف کرد. در این راستا طی دو برنامه تحقیقاتی با عناوین «سیاست‌های عمومی و منظر: تحلیل، ارزیابی و مقایسه1» بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ م.؛ و پروژه «منظر و توسعه پایدار2» بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۰۵ م. به تدوین چارچوبی علمی برای منظر و توسعه پرداخته شد. این دو برنامه به جامعه علمی برای شکل دادن به بدنه‌ای شناختی از دانش منظر کمک می‌کند و به دنبال ارتقاء‌ همکاری اروپایی در این حوزه چه از طریق سنجش روند کار با گروه‌های اروپایی و یا مستقیماً کار با گروه‌های غیرفرانسوی، است.
در طی سالیان، بعد اقتصادی منظر در مباحث نظری مغفول مانده بود و از این ‌رو تلاش گروه محققان بر راهکارهای توسعه‌ای بود که هم ازنظر اکولوژیک مطلوب باشد و هم مباحث اقتصادی را پاسخ دهد. اعتقاد گروه محققان بر این بود که «منظر» می‌تواند قابلیت‌های جدیدی را برای توسعه اقتصادی و اکولوژیک به‌صورت توأمان ارائه نماید. از سوی دیگر، درواقع «منظر» محصول یک فرآیند اقتصادی است بدین معنی که مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد همچون اشتغال، سرمایه‌گذاری، تولید، صادرات و واردات و خدمات بهداشتی در یک بستر طبیعی را شامل می‌شود. این برنامه مطالعاتی با توجه به عوامل تأثیرگذار بر اکوسیستم‌ها و منظر در جریان توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به تدوین دستورالعمل‌هایی کلیدی می‌پردازد.
این نوشتار گزارشی از روند انجام و نتایج حاصل از این پروژه است و تلاش در شناخت وجوه مختلف ملاحظات منظرین در برنامه‌ریزی و توسعه راه‌ها و زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور فرانسه را دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Land transportation infrastructure, ecosystems and landscapes

نویسنده [English]

  • Mohammadreza Mehrabani Golzar