پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023Dominated Landscapeمنظر ایرانی: منظر مقهور3359531FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000-0002-2865-6859Journal Article20180314For years and years, trees have been a haven for the streams which were flowing from neighborhood’s spring<br />down to the fields. A row of trees shone their shadow, so selflessly that they would return to their lords, what<br />was trusted to them. The landscape of the spiral streams, derived from the shape of the earth and attracts any<br />talented soul. The poets and artists of this land repeatedly portrayed scenes from this perspective in their works<br />to express the experience that they have endured.<br />People of the flow (river), understand the water (Sohrab sepehri)<br />Sit by the river and watch the passage of the life (Hafeez)<br />Water is the waving mirror of love (Fereidoon moshiri)<br />Look how languishing the water flows (Iqbal)<br />The stream you see flowing by your feet/ is the tears I shed after your departure. Shāh Ni'matullāh Wali<br />One in the meadow by the river/ and the other in agony with him. Roomi<br />Gradually, this landscape became a common symbol of Iranians memories. Modern life however brought<br />about a different destination for it. Emergence of cement and Stone Rivers, prevented trees roots from water. In<br />appearance, the rivers became more impenetrable to maintain water and as a result the trees died out of thirst<br />and they were cut down one by one.<br />This foolishness had two eminent tolls. First the water faced his foe, the sun and vaporized as much as it would<br />have sunk to the ground. Second Iranians symbolic landscape was destroyed.<br />The modern parks and gardens, despite of having vast green landscapes, raise no memories and excitement<br />in one’s heart. This is when we understand the value of motherland’s natural gems. Persian landscape that was<br />dominated by the technology as well as less qualified perspective, became alike a precious handymade carpet.سالیان دراز، این درختان پناهِ جوی آبی بودهاند که از سرچشمه محلات به سوی مزارع پاییندست روان بود. ردیفی از درختان، سایه خود را بی هیچ منت به جویی میبخشید تا بتواند امانت خود را بیکموکاست به دست صاحبانش برساند.<br /> منظر جوی مارپیچ، برآمده از شکل زمین در پای درختان نظام گرفته از آن، هر اهل دلی را به شوق میآورد. شاعران و هنرمندان این سرزمین به دفعات، صحنههایی از این منظر را در آثار خود تجسم کردهاند تا بیان حال و فهمی باشد که در کنار آن تجربه کردهاند:<br /> مردمان سرِ رود آب را میفهمند (سهراب سپهری)<br /> بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین (حافظ)<br /> آب، آئینه عشق گذران است (فریدون مشیری)<br /> بنگر که جوی آب چه مستانه میرود (اقبال)<br /> جوی آبی که روان در نظرت میگذرد / آب چشمی است که ما بر گذرت ریختهایم (شاه نعمتاله ولی)<br /> آن یکی در مرغزار و جوی آب / وآن یکی پهلوی او اندر عذاب (مولوی)<br /> تدریجاً این منظره به نماد مشترک خاطرات ایرانیان بدل شد.<br /> زندگی جدید اما سرنوشت دیگری برای آن رقم زد. ظهور بتن و جوی سنگی، آب را از ریشه درختان دریغ کرد. در ظاهر، برای حفظ آب و منفعت افزونتر، جویها نفوناپذیر شدند. اما در نتیجه، ریشههای درختان خشکید و درختان یک به یک قطع شدند؛ دو خسارت پیدرپی حاصل این بیخردی بود:<br /> آب در برابر آفتاب قرار گرفت و تبخیر آن زیاد شد در حدی که با نشت آن به زمین برابری کرد و دیگر آن که منظر مثالی ایرانیان از دست رفت.<br /> پارکها و بوستانهای جدید، اگرچه در شمار مساحت سبز چشمگیرند، اما حالی و خاطرهای برنمیانگیزند. اینجاست که ارزش گوهرهای سرزمینی آشکارتر میگردد. منظرهای ایرانی که مقهور هجوم کمیت و فناوری شدند، به قالیهای گرانبهایی میمانند که در زیر چرخ ماشینها در حال فنایند.http://www.manzar-sj.com/article_59531_bfa5927e6d94e6fb981b2c8367a7d552.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023The Role of Signs in Intensifying the Sense of Place in Persian Gardenجایگاه نشانهها در تقویت حس مکان در باغ ایرانی61559532FAمهدی حقیقت بیندانشگاه تربیت مدرس0000-0001-8910-2967Journal Article20180314The advent of Islam in Iran and other parts of the world was advocated by notions such as human equality, freedom of opinion, etc., which was highly accepted and welcomed by different suppressed classes of society in that era. Through the practice of Islamic ideology, Muslim artists transformed the art and architecture tremendously, mostly in the fields of language, expression, principles, attributes, and association of these concepts to Quran, the principles of Islam and the traditions of the Prophet. The most significant concept that was introduced after the advent of Islam was the concept of paradise which led to an evolutional transformation in gardening.<br />According to Islamic trainings, the plants are highly valued. Paradise in Quran is described as a garden covered with dense vegetation promised to the righteous people. This concept (paradise) led to a considerable transformation in Persian gardening after Islam. This paper aims at visualizing paradise in Persian garden and using symbols and signs to intensify the sense of place in the garden as replica of heavenly paradise. It is a descriptive-analytical research in which the information and data were collected using library resources.ظهور اسلام در ایران و سایر نقاط جهان، با پیامهایی مبنیبر برابری انسانها ، آزادی عقیده و... همراه بود که به شدت مورد استقبال و پذیرش جوامع طبقاتی و تحت فشار آن دوران قرار گرفت. هنرمندان مسلمان بهواسطه این ایدئولوژی جدید، تحولی عظیم در هنر و معماری به وجود آوردند که بیشتر در مفاهیم، زبان و بیان، اصول و صفات و مرتبط ساختن هرچه بیشتر این مفاهیم با قرآن، دستورات اسلام و سنن پیامبر بوده است. مهمترین مفهومیکه با ورود اسلام باعث تحولی عظیم در باغسازی شد، مفهوم بهشت است.<br />براساس آموزههای دین اسلام، گیاهان از ارزش و اهمیت ویژهای برخوردار هستند تا جایی که در قرآن، بهشت- بهترین مکانی است که به انسانهای پرهیزگار وعده داده شده و به صورت باغی پوشیده از گیاهان توصیف شده است. این مفهوم (بهشت) تحولی عظیم در باغسازی ایرانی بعد از اسلام ایجاد کرد. این مقاله بر آن است به چگونگی تجسم بهشت در باغ ایرانی و استفاده از سمبلها و نشانهها در جهت تقویت حس مکان باغ به عنوان تمثیلی از بهشت اخروی بپردازد. در این راستا از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و روش جمعآوری اطلاعات به شیوه کتابخانهای استفاده شده است.http://www.manzar-sj.com/article_59532_f3dd4b07b5f2f70ca42691966561a2ea.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023The spectrum of landscape meanings and its equivalents in Persian languageگستره معنای منظر و مترادفهای آن در زبان فارسی162159534FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000-0002-2865-6859فرنوش مخلصپژوهشگر پژوهشکده نظرJournal Article20180314The word ‘Landscape1’ is an ancient and widely used terminology which denotes different meanings in different school of thoughts. Even though over the course of time it has been emerged in different forms, it and all its associated forms of the word signify a single meaning. The history of Iranian linguistics and anthropology shows that people have been conscious of landscape and its conceptualization. Landscape in Persian language is equivalent to "Manzar". Landscape and its group of equivalent words in Iranian sources date back to early Islamic centuries. Attention to different layers of the meaning of the landscape and has led to Persian word coinage. Although all words apparently explain "a scene in front of an observer", they are differently conceptualized. There seems to be a hierarchy of meaning systems which begins with a neutral and non-moving image in front of a human being and ends with a dynamic, human-dependent image. The emergence of Iranian gardens since the first millennium BC, as landscape artifacts reflecting the interpretation of the nature, shows that landscape has received attention in an old and rich culture of Iran. This article reviews the pertinent literature of the word landscape in Persian language and shows how it is represented in Iranian civilization. منظر از واژگان کهن و پرکاربردی است که در بستر اندیشههای گوناگون بر معانی مختلف دلالت دارد و در گذر زمان ظاهری متفاوت و با مفهومی واحد، کاربرد داشته است. تاریخ زبانشناسی و مردمشناسی ایران نشانگر آن است که آگاهی از منظر و تصور آن، پیش از میلاد مسیح وجود داشته است. منظر، که در زبان فارسی معادل Landscape به کار برده میشود، یکی از جموعه واژههایی است که با معانی مترادف از قرون اولیه اسلامی در منابع ایرانی کاربرد داشته. توجه به لایههای مختلف معنای منظر موجب ساخت مجموعهای از واژهها شده که از نظر ظاهری همه بر «تصویری در مقابل انسان» دلالت میکند. اما از جهت مفهومی معانی متفاوتی دارند. این واژهها با سلسله مراتبی از تصویر خنثی و بدون حرکت در مقابل انسان آغاز میشود و تا معنایی پویا و وابسته به انسان و تصویر مقابل دامنه پیدا میکند. باغ ایرانی از هزاره اول پیش از میلاد، به مثابه منظر مصنوع که بازنمایی تفسیر شده طبیت است، وجود فرهنگ قدیم و غنی در خصوص منظر را تأیید میکند. این مقاله به بررسی سابقه مفاهیم مربوط به منظر در زبان فارسی و بازنمایی آن در تمدن ایران پرداخته است. http://www.manzar-sj.com/article_59534_812deec3dde6ccbb50c457ab851b6930.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023The Mall in Urban Landscape; Are they Structural or Deconstructing Equipment?مراکز خرید در منظر شهر: سازنده یا تخریبکننده؟222959533FAناتالی لومقشاناستاد جغرافی دانشگاه پاریس ٨ و لابراتوار لادیسJournal Article20180314Today, Shopping centers are considered as significant urban amenities whose most important feature is to provide a "place" that are used for production purpose in some societies and with consumption purpose in some others. A deep scrutiny in the history of these shopping centers reveals their cultural origins of their formation during modernity; a course that configured different segments of urban life in isolation. The first shopping centers were built in suburban areas which attracted citizens not only for leisure and shopping purposes, but also for dwelling in suburbs. Gradually, with the advent technology, the second generation of these buildings acquired their own style of architecture and became design subjects for architects.<br />As a result of suburbanization, the government and the urban managers were made to locate the third generation of these shopping centers into central city districts. This solution aimed at solving the problems of suburbanization with certain mechanisms; and consequently the shopping centers were relocated in central parts of the cities. However, with their modernist origins, the shopping centers were influenced by technological advancements, and influenced their surroundings at the same time. These centers are criticized due to distortion of local businesses, the abolishment of indigenous identities and various subcultures as a result of modernity.<br />Although the advancement and development of shopping centers are considered as a process of globalization in the international community, it should be noted that commercial centers did not initiate the international business in the world. Trading has been long practiced in big urban markets, the routes of international convoys and chain stores, from ancient Greece and Middle East to the modern era. Today, commercial centers are considered as important means of urbanization due to their various social and cultural aspects. The transformation of the public shopping area into a closed private space, the creation of social and cultural events, the formation of social norms and the configuration of modernism symbol are the various aspects of these centers. Hence, it should be noted that not only are shopping centers a part of urban landscape, but also they configure urban landscape; presenting a new style of architecture, changing the consumption and society norms and becoming an integral amenity of the city. مراکز خرید را امروزه میتوان به عنوان یکی از تجهیزات شهری قلمداد کرد. تجهیزاتی که مهمترین ویژگی آنها «مکان» بودن آنهاست؛ در برخی جوامع کاربرد تولیدی و برای بعضی دیگر کاربرد مصرف دارند. با رجوع به پیشینه این مراکز خرید میتوان ریشه فرهنگی شکلگیری آنها را در جریان مدرنیته جستجو کرد. جریانی که بخشهای مختلف زندگی شهری را به صورت مجزا شکل داد. نخستین مراکز خرید در حومه شهرها شکل گرفتند و موجب جذب شهروندان نهتنها برای خرید و تفریح که برای سکونت به حومه شهرها شدند. نسل دوم به تدریج و با پیشرفت فناوری معماری خاص خود را به دست آوردند و تبدیل به سوژههای طراحی برای معماران شدند. نقل مکان شهروندان، مقدمهای برای تمهیداتی از طرف دولت و مدیران شهری شد تا نسل سوم این مراکز خرید با بازگشت به سمت مراکز شهر ایجاد شوند. این موضوع برای حل مجموعه مشکلاتی که در اثر این نقل مکان به وجود آمده بود و با مکانیزمهای خاصی اتفاق افتاد و مراکز خرید در قلب شهرها جای گرفتند. اما مراکز خرید با خاستگاه مدرنیستی خود متأثر از پیشرفتهای تکنولوژی و در عین حال بر محیط اطراف خود اثرگذار بودند. مخدوش کردن تجارتهای محلی، از بین رفتن هویتهای بومی و خردهفرهنگهای مختلف از انتقاداتی است که به واسطه ذات مدرنیستی بودن این مراکز بر آنها وارد است. گرچه امروزه پیشرفت و توسعه مراکز خرید را به عنوان روندی از جهانی شدن در جامعه بینالمللی میدانند؛ اما نباید فراموش کرد که مراکز تجاری سرآغاز تجارتهای بینالمللی در دنیا نبودهاند. بازارهای شهرهای بزرگ، مسیرهای کاروانهای بینالمللی و تجارت به وسیله فروشگاههای زنجیرهای، از یونان باستان و شهرهای بزرگ خاورمیانه تا دوران مدرن ادامه داشته است. آنچه امروزه مراکز تجاری را به عنوان یکی از تجهیزات شهری مطرح میسازد ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی آن است. تبدیل عرصه عمومی خریدوفروش به یک فضای بسته خصوصی، ایجاد بستر اتفاقات اجتماعی و فرهنگی، شکلگیری هنجارهای اجتماعی و تبدیل شدن به نماد مدرنیسم، وجوه مختلف این مراکز به شمار میروند. با این شرایط باید توجه داشت که مراکز خرید نهتنها بخشی از منظر شهری، بلکه شکلدهنده به آن هستند. با معماری خاص خود، تغییر هنجارهای مصرف و جامعه و تبدیل شدن به تجهیزاتی جدانشدنی از شهر.http://www.manzar-sj.com/article_59533_1ec8975574684c98d4c13a6c2c17f7d1.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023The Evaluation of Co-Presence Pattern in the New Social Spaces; (Case Study: Kourosh Mega Mall)سنجش الگوی حضور مشترک در فضاهای نوین جمعی؛ (مورد پژوهی: مجتمع تجاری کوروش)304159535FAعباس آذریپژوهشگر دکتری شهرسازی، پژوهشکده نظر.ناصر براتیمعاون پژوهشی دانشکده معماری وشهرسازی
دانشگاه بین المللی امام خمینیمهدی میرمعینیبرنامه ریزی شهری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشکده علم و صنعت، تهران، ایرانJournal Article20180314Throughout history, urban space has functioned as a meeting place on many levels for city dwellers. People met, exchanged news, made deals, and arranged marriages- street artists entertained and goods were offered for sale. People attended Large and small city events. Processions were held, power was manifested, parties and punishments held publicly - everything was carried out in full public view. The city was the meeting place. But today these social places are decreasing and instead new social spaces like mega shopping malls are being constructed in cities, thus making sure these spaces work properly to attract human interactions is very important. The aim of this article is to introduce new methods to understand and model human (agents) behavior and co-presence patterns.<br />Unfortunately, at the moment there are no good methods used in Iran to understand and predict co-presence patterns in public spaces, as a result in this article two methods, space syntax and mobile cellular data were examined based on agent based modeling theory and their role in understanding patterns of co-presence was reviewed. Then the case study of Kourosh shopping mall was analyzed through these methods. The results show that the southern part of the complex has more capabilities for social gatherings and events and also that the peak of human traffic in a day in this complex is 7 PM., the most crowded days of the week are Thursdays and Fridays and that the first and last days of the month are actually the busiest days of the complex. In the end it was concluded that these methods can shed light upon our decision making process to have better quality of life with improving new social spaces.در طول تاریخ، فضای شهری به عنوان مکان ملاقات در سطوح مختلف برای شهروندان عمل کرده است. در این مکانها مردم با یکدیگر ملاقات میکردند، از اخبار مطلع میشدند و برای ازدواج برنامهریزی میکردند. همچنین علاوهبر خرید و فروش کالا، هنرمندان خیابانی مردم را سرگرم میکردند. برگزاری مراسم مختلف و رویدادهای بزرگ و کوچک، خواندن اعلامیهها به صورت عمومی، و پیگیری مجازاتها از دیگر رخدادهایی بود که در فضاهای شهری اتفاق میافتاد.<br /> اما امروز این فضاهای اجتماعی در حال کاهش هستند و جای خود را به فضاهای نوین جمعی دادهاند که در شهرها در حال ساخته شدن هستند. بنابراین اطمینان حاصل کردن از اینکه این فضاها برای شکل دادن تعاملات انسانی به درستی عمل میکنند از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله معرفی روشهای جدیدی برای درک و مدلسازی رفتارهای انسانی (عاملها) و الگوهای حضور مشترک در فضاهای نوین جمعی است.<br />متأسفانه در حال حاضر در طرحهای شهری کشور، از روشهای مناسبی برای درک و پیشبینی الگوهای حضور مشترک در فضاهای همگانی استفاده نمیشود، به همین منظور در این نوشتار دو روش چیدمان فضایی و دادههای تلفن همراه بر پایه تئوری مدلسازی عاملمبنا بررسی شدند و نقش آنها در درک الگوهای حضور مشترک بیان شده است. سپس به عنوان نمونه مورد پژوهش، مرکز خرید کوروش با استفاده از این دو روش مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد قسمت جنوبی این مجموعه ظرفیت بالاتری برای رویدادها و تجمعات اجتماعی دارد و همچنین ساعت اوج بار ترافیک انسانی در این مجموعه ساعت 7 بعدازظهر است. شلوغترین روزها در هفته، پنجشنبهها و جمعهها و روزهای ابتدایی و انتهایی ماه شلوغترین روزهای ماه هستند. در انتها نتیجه گرفته شد این روشها میتوانند مسیر تصمیمسازی برای داشتن کیفیت زندگی بالاتر از طریق ارتقای فضاهای نوین جمعی را روشن سازند.http://www.manzar-sj.com/article_59535_19a5eba51d7000345d9dd32db6674778.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023Malls: a Modern Revelation of Public Space in Tehranمال، نمود امروزین فضای عمومی در تهران؟425359536FAشهرزاد خادمیپژوهشگر دکتری مشترک معماری منظر، پژوهشکده نظر و دانشگاه پاریس 8.سارا علی پورپژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزJournal Article20180314With the rapid growth of cities, the lack of efficient urban management, and the volume of construction that generally takes place without considering comprehensive plans and urban landscapes and expenses which goes to the town hall, our cities have been transformed into massive spaces that have been completely overlooked in terms of mass-space proportion. On the other hand, the disappearance of public spaces and lapses, which were a place for collective experience and socialization practices, and even the experience of a place, changed the face and the essence of the city into spaces without any quality and merely a physical and spiritless shell. This excessive expansion, which mandates consumerism and lofty demand, led the shopping centers to morph toward malls and mega malls, an area which has always been a place for the critique of urban area researchers and critics of modern architecture. The main objective of this research is to review these spaces from a new perspective. How to use the potentials of these new spaces? And whether malls can contribute to the formation of new kinds of public spaces? Although the reviews attributed to these spaces can be considered in diverse areas and the challenges posed can be studied, it seems that, in spite of the theories about the malls and the need to eliminate or marginalize these spaces in the city, in the last decade, we are faced with a kind of transformation in The function and even the concept of such spaces for the new generation of Iranian urbanites. After field surveys and the classification of observations by a descriptive and analytical method on four major commercial malls in Tehran, it was concluded that, these spaces, in addition to the spatial function and the role played in meeting the needs of a region, are transformed into A club or meeting circle, and perform as a place for social gatherings in the urban space of Tehran.با رشد سریع شهرها، عدم مدیریت شهری کارآمد و حجم ساختمانسازیهایی که عموماً بدون در نظر گرفتن طرحهای جامع و منظر شهری و با پرداخت هزینههایی به شهرداریها صورت میگیرد، شهرهای ما به فضاهای پر تودهای تبدیلشده است که تناسب توده و فضا در آنها کاملاً نادیده گرفتهشدهاند. از طرفی از بین رفتن فضاهای عمومی و مکث که محلی برای تجربههای جمعی و تمرین اجتماعپذیری و حتی تجربه حس مکان بود، باعث تغییر چهره و کالبد شهری به فضاهایی بدون کیفیت و صرفاً فیزیکی و خالی از روح شده است. این گسترش بیرویه که مصرفگرایی و حجم بالای تقاضا را میطلبد، باعث سمتگیری مراکز خرید به سمت مالها و مگامالها شد؛ فضایی که همواره محلی برای نقد پژوهشگران حوزه شهری و منتقدین معماری مدرن بوده است. هدف اصلی این پژوهش بازخوانی مجدد این فضاها از منظری نوین است. اینکه چگونه از پتانسیلهای این فضاهای جدید میتوان استفاده کرد؟ و اینکه آیا مالها میتوانند در شکلگیری گونه جدیدی از فضاهای عمومی نقش داشته باشند؟ اگرچه نقدهای واردشده به این فضاها در حوزههای مختلف قابل بررسی و چالشهای مطرح شده قابل پرداختن هستند، ولی به نظر میرسد فارغ از نظریههای مطرحشده درباره مالها و لزوم حذف یا به حاشیه کشانده شدن اینگونه فضاها در شهر، در دهه اخیر ما با نوعی دگردیسی در عملکرد و حتی مفهوم اینگونه فضاها برای نسل جدید شهرنشین ایرانی روبهرو هستیم. پس از بررسیهای میدانی و طبقهبندی مشاهدات با روش توصیفی و تحلیلی روی چهار مال بزرگ تجاری در تهران، این نتیجه حاصل شد که این فضاها علاوه بر عملکرد فضایی و نقشی که برای برآورده شدن نیازهای یک منطقه بر عهده دارند، درواقع با تغییر معنایی خود به یک باشگاه یا محفل برخورد تبدیلشده و به عنوان یک آوردگاه اجتماعی در فضای شهری تهران ایفای نقش میکنند. http://www.manzar-sj.com/article_59536_8fb2980a0c6470fa126ff1e0cba1f46f.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744694020171023Spaces’ Livability in Modern Commercial Centersسرزندگی فضاهای پشتیبان در مراکز نوین تجاری546759537FAالهام نهاوندیپژوهشگر دکتری شهرسازی، پژوهشکده نظر.الهام ضابطیانپژوهشگر دکتری شهرسازی، پژوهشکده نظر.احمد پوراحمددکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهرانرضا خیرالدینعضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایرانJournal Article20180314Support spaces in shopping centers (playgrounds, food court and the like) were first created to serve the booming of the business in such centers. But, they gradually were turned to direct destinations for human activities meaning that the visitors, having no intention to buy, spend some of their leisure time in these shopping centers for such purposes as amusement and social interaction and so on and, in fact, a sort of novel public space is formed in the business centers. It seems that the main reason why these places have been transformed is their livability. Thus, the present study’s primary hypothesis is that “the newly-formed public support spaces are lively and this livability causes functional shifting of these spaces from dependency on active spaces to semi-public urban spaces”. The present study aims to identify, within the format of a conceptual model, the factors contributing to livability in the support spaces of the business centers. The present study is a qualitative survey and, in line with this, after performing documentary research and reviewing the relevant experiences, the related concepts were, in the first step, extracted in the form of livability aspects and variables; then, in a second step, in the survey study stage, five commercial blocks, as examples of more successful complexes in terms of livability and attraction of the visitors, not business clients, to spend their leisure time in their support spaces were selected according to the geographical scattering diversity in Tehran. Next, observations and deep interviews were carried out for each of the case samples to extract the aforementioned variables giving rise to support spaces’ livability. The results of the study indicated that there are two major branches for the livability of the support urban spaces in the modern commercial buildings: convenience and semi-public nature of them. Thus, the collection of the effective indicators was offered within the format of a conceptual model to assess livability of the modern commercial blocks’ support spaces. The study hypothesis was approved according to a qualitative analysis undertaken in the survey research based on the functional independence of such spaces in modern commercial buildings. Finally, the questions raised herein were answered and suggestions were made regarding the methods of enhancing livability of the support spaces in such public spaces. فضاهای پشتیبان در مجتمعهای تجاری (شهربازی، فودکورت و نظایر آن) ابتدا برای رونقبخشی به تجارت در این مراکز ایجاد شده بودند، اما رفتهرفته تبدیل به مقاصد مستقیم برای فعالیتهای انسانی شدهاند. به این معنی که مراجعین بدون آنکه هدف خرید داشته باشند، به منظور گذاران اوقات فراغت، تعاملات اجتماعی و... به مراکز خرید مراجعه میکنند و در حقیقت نوعی فضای عمومی نوین در مراکز تجاری شکل میگیرد. به نظر میرسد دلیل اصلی این تغییر شکل، سرزندگی این فضاهاست. لذا فرضیه اصلی پژوهش عبارت است از اینکه : «فضاهای نوین عمومی پشتیبان شکل گرفته در مراکز تجاری جدید، سرزنده بوده و این سرزندگی باعث تغییر شکل عملکردی این فضاها از فضاهای وابسته به فضاهایی فعال به عنوان فضاهای نیمهعمومی شهری مستقل شده است». هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههایی که باعث سرزندگی فضاهای پشتیبان مراکز تجاری شده، در قالب یک مدل مفهومی است. روش این پژوهش کیفی و پیمایشی است و در این راستا، در گام اول پس از مطالعات اسنادی و مرور تجارب مرتبط صورت گرفته، مفاهیم مربوطه در قالب ابعاد و متغیرهای سرزندگی استخراج شدهاند و در گام دوم، در مرحله مطالعات پیمایشی، پنج نمونه از مجتمعهای تجاری که از لحاظ سرزندگی و جذب مخاطب برای گذران اوقات در فضاهای پشتیبان خود (نه مشتری تجاری) موفق بودهاند و همچنین با توجه به تنوع پراکنش جغرافیایی در شهر تهران، انتخاب شدهاند. در این مرحله با استفاده از مشاهده و انجام مصاحبه عمیق، برای هر کدام از نمونههای موردی، متغیرهای استخراج شده که باعث سرزندگی فضاهای پشتیبان شده، بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد دو شاخص اصلی برای سرزنده بودن فضاهای شهری پشتیبان تجاری نوین وجود دارد : راحتی و نیمهعمومی بودن فضا. لذا در نهایت مجموعه مؤلفههای مؤثر در قالب یک مدل مفهومی سنجش سرزندگی در فضاهای پشتیبان تجاری نوین، ارایه شده است و با توجه به تحلیل کیفی در مطالعات پیمایشی صورتگرفته، مبنیبر استقلال عملکردی اینگونه فضاها از مراکز تجاری نوین، فرضیه پژوهش اثبات شده و به سؤالات پاسخ گفته شده و پیشنهادات مرتبط با ارتقای سرزندگی در اینگونه فضاهای عمومی بیان شدهاند.http://www.manzar-sj.com/article_59537_ac0ab22a4c4ef2fd4cf001d0e2c813f3.pdf