پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622The Mountain Landscape, What Does It Narrate About?منظر کوه، کوه راوی چیست؟3313230510.22034/manzar.2021.132305FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-2865-6859Journal Article20210621The mountain is a basin of the downstream plains that feeds groundwater and rivers by absorbing and flowing the rain. The foothills inhabitants clearly feel the role of the mountain in their current life, so it is not farfetched if they consider the mountain as their warden. The mountain recalls a sense of magnificence and glory in human beings. Perceiving the space that it creates, whether from the outside as an ‘object’, or from the uppermost of the mountain, in the role of the ‘subject’, it has always been coincided with comprehending a glory. To understand the concept of this glory, perhaps, there is no better implication than a mountain. <br />The mountain represents a scene of confrontation with the extreme essence of life. Throughout the history of culture and religions, when it comes to uncovering the prophets and mystics revelation against the infinite existence, the mountain scenery used to be adopted; a place where its appearance is quite compatible with the content. The mountain is a respectable destination for experiencing Unitarianism (Tawhid); it is a secure place. <br />A person who is encountering with the peril of living creatures and environmental alterations, requires a safe place to escape from the hazards and harbor on top or leaning against its foot. The mountain is a secure shelter to escape from wind, storms, floods and earthquakes; it is like an edge for connecting the ground to the sky. If human's destiny is written in the sky so, the mountain is the best place for heading toward the sky. <br />On top of a mountain, where the earth meets the sky, the oldest human temples were founded for reaching the source of power as the closest point. The mountain sustains the earth; considering the Earth rotation bring some concerns about the density of the Earth's surface degraded by this rotation, the mountains as a peg holds the earth's crust attached to its core. There are various interpretations in this regard. The history and culture of human beings in confrontation with mountain entity have provided various interpretation that a combination of them has led to the characterization of what is called mountain. <br />What is comprehended as ‘Mountain Landscape’ is all perceived in confrontation with the mountain entity. Standing in front of or on top of a mountain, along with the experiences the past generations had in confrontation with mountain, all will visualize a unique entity for the observer, which is called the ‘Mountain landscape’; It narrates benedictions, glory, Tawhid, security, praying and safety. For the ancient human, the mountain narrates a combined and unique identity, as living in the foothills will represent all those attributes to him. <br />Living in such an environment and accompanying kind of character brings tranquility. The ancient human in Iran, who had the experience of such an acquaintance, was not trying to scrutinize the mountain symbolically, but rather comprehends its existence as a "Landscape". So, the Mountain is the ‘Narrator’ of an ‘Existence’.کوه حوضۀ آبریز دشتهای پاییندستی است که با جذب و هدایت باران، آبهای زیرزمینی و رودخانهها را تغذیه میکند. ساکنان کوهپایهها، بهوضوح نقش کوه را در فرایند زندگی و حیات خود لمس میکنند، پس بیهوده نیست اگر به کوه بهعنوان ولینعمت خود نظر کنند. کوه، حس عظمت و شکوه را در انسان زنده میکند. درک فضای کوه، چه از خارج و بهمثابۀ ابژه، و چه از فراز کوه و در نقش سوژه، همواره با فهمی از شکوه مقارن میشود. برای درک مفهوم باشکوه و عظیم، بهتر از کوه شاید نتوان مصداقی یافت.<br /> کوه، صحنۀ مواجهه با نهایت هستی است. تاریخ فرهنگ و ادیان آنگاه که در صدد بر میآید تا از مکاشفۀ پیامبران و عارفان در برابر وجود بیانتها یاد کند، صحنۀ کوهستان را انتخاب میکند؛ جایی که صورت آن با محتوای مورد نظر انطباق زیادی دارد. برای تجربۀ توحید، کوهستان مقصد مناسبی است. کوه، مکان امن است. انسانی که در خطر موجودات پیرامون و دگرگونیهای محیطی است، نیاز به مکانی دارد تا بر بالا یا تکیه بر دیوارۀ آن از دسترس خطرات ایمنی جوید. برای فرار از باد و طوفان و سیل و زلزله، کوهستان مأمن خوبی است. کوه لبۀ تماس زمینی با آسمان است. اگر تقدیر انسان در آسمان نوشته میشود و باید رو به او داشت، کوه بهترین جایگاه برای روکردن به آسمان است. بر بلندای کوه در مرز زمین و آسمان، قدیمیترین معابد انسانها بر پا شدند تا در نزدیکترین نقطه به منشأ قدرت باشند. کوه، نگهدارندۀ زمین است. در گردش زمین، بیم آن میرود تا چگالی سطح زمین در اثر دَوَران کره از هم بپاشد. کوهها همچون میخهایی عمل میکنند که پوستۀ زمین را به هستۀ آن متصل نگه میدارند. این تعبیرات بسیار دامنهدار است. تاریخ و فرهنگ انسانها در مواجهه با کوه خوانشهای گوناگونی از آن ارائه دادهاند که ترکیب آنها به شخصیتپردازی امروز کوه منتهی شده است.<br /> آنچه ما به نام منظر کوه فهم میکنیم، ادراکاتی است که در مواجهه با کوه بهدست میآید. قرار گیری در برابر کوه یا بر بالای آن توأم با خاطرههایی که نسلهای گذشته در مواجهه با کوه تجربه کردهاند، شخصیتی یگانه را برای ناظر تعریف میکند که منظر کوه است. منظر کوه از نعمت، شکوه، توحید، امنیت، عبادت و ایمنی روایت میکند. کوه برای انسان تاریخی راوی هویتی مرکب و یگانه است که زندگی در پای آن، همۀ آن صفتها را به یاد میآورد. زیستن در چنین فضایی برای انسان، همنشینی با چنان شخصیتی است که آرام میدهد. انسان تاریخی در ایران که تجربۀ چنین همنشینی را دارد، کوه را تحلیل نمادین نمیکند، بلکه هستی آن را بهمثابۀ «منظر» میفهمد. کوه راوی یک هستی است.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622Analysis of the Role of Landscape in the Positioning and Spatial Structure of the Main Pavilion in Persian Garden (Case Study: Safavid Gardens in the Northern Part of Iran)تحلیل نقش چشمانداز در موقعیت استقرار و ساختار فضایی عمارت اصلی درباغ ایرانی (مطالعۀ موردی: باغهای دورۀ صفوی در شمال ایران)61913221410.22034/manzar.2021.288425.2132FAاسحق رضازادهپژوهشگر دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.0000-0003-2901-2286آرمین بهرامیاناستادیار معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.احمد امینپوردانشیار معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، ایران.وحید حیدر نتاجاستادیار معماری، دانشکدۀ هنر ومعماری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.Journal Article20210522Despite the uniqueness of the Persian garden, there are variations in it. Such changes have been created according to different conditions of the natural surroundings of the garden. One of the problems one encounters when studies the Persian garden is the change in the shape and location of the main building in some gardens in northern Iran, which, although they have a similar structure to the gardens of the Central Plateau, differ from that general image. This article examines the gardens of northern Iran to answer the question of how the perceived landscape of the surrounding environment from the lookout, affects the architectural system and the spatial structure of the main building of the gardens of northern Iran? The research hypothesis is that in addition to the geometric structure of the garden and the topographic features of the land, the landscape around the garden also plays a role in determining the location of architectural elements and the spatial structure of the main mansions of gardens in northern Iran. The present study aims to identify the gardens of northern Iran, through a combination of historical methods and interdisciplinary studies by investigating written documents, historical texts, travelogues and visual documents such as historical photographs, current maps, aerial photographs, the latest findings of archaeological excavations and field observations. After examining and categorizing 15 gardens in northern Iran and studying and analyzing changes in the locating rationale and spatial structure of the main building in four of them which have more complete documents, it was concluded that along with functional and semantic systems, natural features of the surrounding landscape of gardens are the organizing elements of the physical systems of the gardens of northern Iran, and the Persian garden, in the prone surrounding, is oriented to maximize the maximum capacities of the natural landscapes around the garden. In other words, in such contexts, the natural landscape that can be understood from the lookout, along with the artificial landscape of the garden, determines the direction of the view and the architectural system, and the spatial structure of the main building.با وجود کلیت یگانۀ باغ ایرانی، تنوعاتی در آن دیده میشود که بنا به شرایط مختلفِ بستر طبیعی باغ بهوجود آمده است. یکی از مسائلی که در مطالعۀ باغ ایرانی با آن مواجه میشویم، تغییر شکل و موقعیت استقرار عمارت اصلی در برخی باغهای شمال ایران است که اگرچه ساختار مشابهی با باغهای فلات مرکزی دارند اما در این موضوع با آن کلیت یگانه متفاوت هستند. این مقاله با بررسی باغهای شمال ایران در پی پاسخ به این سؤال است که چشمانداز درکشده از نظرگاه به محیط پیرامون، چگونه بر نظام استقرار معماری و ساختار فضایی عمارت اصلی باغهای شمال ایران تأثیر میگذارد؟ فرضیۀ پژوهش این است که علاوه بر ساختار هندسی باغ و ویژگیهای توپوگرافیک زمین، چشمانداز محیط پیرامون باغ نیز بر تعیین موقعیت استقرار عناصر معماری و ساختار فضایی عمارت اصلی باغهای شمال ایران نقش دارد. پژوهش حاضر با هدف شناخت باغهای شمال ایران، ترکیبی از روشهای تاریخی و مطالعۀ بین موردی را مناسب یافته است که با کمک اسناد مکتوب، متون تاریخی، سفرنامههای سیاحان و مستندات تصویری همچون عکسهای تاریخی، نقشههای وضع موجود، عکس هوایی، آخرین یافتهها از کاوشهای باستانشناسی و مشاهدات میدانی، به بررسی این باغها میپردازد. پس از بررسی و گونهشناسی 51 باغ در شمال ایران و مطالعه و تحلیل تغییرات نظام استقرار و ساختار فضایی عمارت اصلی در چهار نمونۀ کاملتر، این نتیجه حاصل شد که در کنار نظامهای کارکردی و معنایی، ویژگیهای طبیعی بستر باغ و چشمانداز محیط پیرامون از عناصر سازماندهنده بر نظامهای کالبدی باغهای شمال ایران هستند و باغ ایرانی، در بسترهای مستعد، با هدف بهرهمندی حداکثری از ظرفیتهای ممتاز منظرین طبیعت پیرامون باغ، جهتگیری میکند. بدین معنا که در چنین بسترهایی، چشمانداز طبیعی قابل درک از نظرگاه، در کنار چشمانداز مصنوع باغ، راستای نظرگاه و متأثر از آن، نظام استقرار معماری و ساختار فضایی عمارت اصلی را تعیین مینماید.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622Reviewing the Constituent Components of the Spatial Organization of Iranian City after Islam in the 9th–14th AH Traveloguesبازخوانی مؤلفههای سازندۀ سازمان فضایی شهر ایرانی پس از اسلام در سفرنامههای قرن نهم تا چهاردهم هجری قمری202912577910.22034/manzar.2021.240065.2070FAحمیده ابرقویی فردپژوهشگر دکتری، گروه معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0003-0528-9272سید امیر منصوریاستادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-2865-6859Journal Article20200718Spatial organization is a concept derived from a systemic view of the city and its components. It considers the city with a meaning more than the algebraic sum of its physical components. Its meaning is derived from the regularity, ratio, and relationship between components of the city. The spatial organization of a city is a result of the agreement between residents in the formation of the city. According to this perspective, the constituent components of the city in every civilization are formed based on a particular organization and discipline resulted from their similar cultural framework. Therefore, the spatial organization is a distinguished cultural aspect and identity mark. The travelogues of the orientalist of the 9th to 13th AH are the key sources. Although they did not address the city with a clear and systematic view, by mentioning the social life events and describing spaces and significant city elements, provided a mixed image of the spatial organization of the city. Analysis and comparison of the descriptive and specialized findings to explain the spatial organization of the city provide new interpretations about the nature and method of the formation of the Islamic-Iranian city. The current paper aims to address the formation of the particular spatial organization of the Iranian city functionally and semantically. In this regard, the components of the spatial organization are studied in terms of its role in the structure of the “whole” city and the interaction relationships. Research method is historical. Data collection was done using library method, including travelogues and technical resources. The relationship between tourists ‘descriptions and experts’ opinions of Iranian cities and its spatial organization was done through rational inference and analysis of findings. The city space organization is the product of an attitude towards the city as an independent whole. The necessary condition for finding the meaning of the city as a “whole” is the purposefulness of the components and the regularity between them that realizes the formation, development, and evolution of the city in the form of a dynamic organism. In the Iranian city of the Islamic period, four components form the territory, center, structure, and small units, model, and particular relations of the spatial organization of the city. In a general classification, among the four key components of the spatial organization of the Iranian city, due to its creating feature, the center is the necessary condition. Also, due to the service role, other components, along with the center are the sufficient and complementary conditions for the realization of the city’s spatial organization.<br /> سازمان فضایی مفهومی برآمده از نگاه سیستمی به شهر و اجزای سازندۀ آن محسوب میشود که شهر را حاوی معنایی فراتر از جمع جبری اجزای کالبدی آن دانسته و معنایی برآمده از نظم، نسبت و ارتباط میان اجزاء برای شهر قائل است. این مفهوم ناشی از توافق جمعی ساکنان در نحوۀ شکلگیری شهر است؛ در این دیدگاه اجزای سازندۀ شهر در هر تمدن، مطابق نظم و سازمانی خاص شکل میگیرد که برآمده از چارچوب فرهنگی مشابه آنهاست. از این رو مفهوم سازمان فضایی را میتوان وجه ممیزۀ فرهنگی و نشان هویتی دانست. سفرنامههای مستشرقان قرن نهم تا سیزدهم هجری قمری از منابع مهمی هستند که گرچه با نظامی روشن و سیستمی به شهر نپرداختهاند، اما با ذکر رویدادهای زندگی اجتماعی و توصیف فضاها و عناصر مهم شهر، تصویری مختلط از سازمان فضایی شهر بهدست میدهند. تحلیل و مقایسۀ یافتههای توصیفی و تخصصی در راستای تبیین مفهوم سازمان فضایی شهر، تفسیر جدیدی از چیستی و چگونگی شهر ایرانی-اسلامی فراهم میکند. هدف از نوشتار حاضر پرداختن به نحوۀ شکلگیری سازمان فضایی خاص شهر ایرانی به لحاظ عملکردی و معنایی است. در این راستا مؤلفههای سازمان فضایی از جهت نقش در ساخت «کلیت» شهر و «روابط» متقابل مورد بررسی قرار میگیرند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تاریخی بوده و جمعآوری اطلاعات نیز به شیوۀ کتابخانهای از سفرنامهها و منابع تخصصی صورت گرفته است. ارتباط میان توصیف سیاحان و نظرات متخصصان از شهرهای ایرانی با سازمان فضایی آن، از طریق استنباط عقلی و تجزیه و تحلیل یافتهها صورت پذیرفته است. سازمان فضایی شهر محصول نگرش به شهر بهعنوان یک کلیت مستقل است. شرط لازم برای معنایافتن شهر بهعنوان یک «کل»، هدفمندبودن اجزا و نظم میان آنهاست که امکان شکلگیری، توسعه و تکامل شهر را در قالب ارگانیسمی پویا محقق میسازد. در شهرهای ایرانی دورۀ اسلامی چهار جزء قلمرو، مرکز، ساختار و کلهای کوچک، الگو و روابط خاص سازمان فضایی شهر را شکل میدهند. در یک طبقهبندی کلی میتوان از میان چهار مؤلفۀ اساسی سازمان فضایی شهر ایرانی، مرکز را به اعتبار مقام هستیبخش آن شرط لازم، و سه مؤلفۀ دیگر را همراه با مرکز به اعتبار نقش خدماتی، شروط کافی و مکمل تحقق کلیت سازمان فضایی شهر دانست.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622Hydraulic Landscape, The Role of Water System in Shaping the Landscape of Qazvin Traditional Orchardsمنظر آب-محور، نقش نظام آبی در شکلگیری منظر باغستان سنتی قزوین و حفاظت از آن304112578910.22034/manzar.2021.247604.2087FAمحمد اکبریانکارشناسی ارشد معماری منظر، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.آیدا آل هاشمیاستادیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.0000-0003-0362-1964عارف نوریپژوهشگر دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و هنر، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20200910An important part of Iranian civilization has been shaped in connection with the management and exploitation of water resources on various scales. Qazvin traditional orchards are one of the unique examples of the connection between hydraulic infrastructure and the development of human settlements on the Iranian plateau. In the last half-century, the orchards have been destroyed in various ways and the importance of protecting its landscape has been discussed in recent decades.<br />Asking how to protect the landscape of the orchards, the study reads the landscape of Qazvin orchards from the perspective of shaping hydraulic infrastructure in an interpretive historical research methodology. By relying on historical documents, images and maps, along with contemporary studies on Qazvin orchards and oral history, interviews with trustees and orchardists, this research tries to analyze the role of hydraulic infrastructure in the formation of components and processes shaping the Qazvin orchards landscape. Finally, this article considers the landscape of Qazvin orchards as a hydraulic landscape A landscape that has been affected by the management and exploitation of water resources at all scales, from local to micro. Thus, the protection and rehabilitation of the landscape of Qazvin Orchards depends on the protection and rehabilitation of its traditional water system as a fundamental component of the landscape.
بخش مهمی از تمدن ایران در پیوند با مدیریت و بهرهبرداری از منابع آبی در مقیاسهای مختلف شکلگرفته است. باغستان سنتی قزوین از نمونههای منحصربهفرد در پیوند میان زیرساختهای آبی و توسعۀ سکونتگاههای انسانی در فلات ایران بهشمار میرود. در نیم قرن اخیر، باغستان بهصورتهای مختلف با نابودی و تخریب روبرو بوده و اهمیت حفاظت منظر آن در دهههای اخیر مورد بحث قرار گرفته است. این نوشتار با سؤال از چگونگی حفاظت از منظرباغستان، با شیوۀ تفسیری-تاریخی به خوانش منظر باغستان قزوین از دریچۀ زیرساخت آبی شکلدهنده به آن میپردازد. به این منظور با رجوع به مستندات تاریخی، تصاویر و نقشهها، در کنار مطالعات معاصر در باب باغستان قزوین و رجوع به تاریخ شفاهی، مصاحبه با متولیان و باغداران، به واکاوی نقش زیرساخت آبی در شکلگیری مؤلفهها و فرایندهای شکلدهنده به منظر باغستان قزوین میپردازد. درنهایت این نوشتار منظر باغستان قزوین را منظری آب-محور برمیشمارد. منظری که در تمامی مقیاسهای سرزمینی، محلی تا خُرد متأثر از نحوۀ مدیریت و بهرهبرداری از منابع آبی بوده است. به این ترتیب حفظ و احیای منظر باغستان قزوین را درگرو حفظ و احیای سیستم سنتی آبی آن بهعنوان مؤلفۀ بنیادی منظر باغستان میداند.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622Ecological Aesthetic Practice and Water Sensitive Design in Landscape Studiesنسبت عمل زیبایی اکولوژیکی و طراحی حساس به آب در منظر425312492310.22034/manzar.2021.234118.2064FAنرگس رمضانیکارشناسی ارشد معماری منظر، دانشگاه شیراز، ایران.https://orcid.org/0000-0001-8597-8152امین حبیبیعضو هیئت علمی گروه معماری، دانشکدۀ هنر و معماری، دانشگاه شیراز، ایران.Journal Article20200608In recent years, the concept of water sensitive urban design has received considerable attention as an efficient approach to solving problems caused by conventional surface water management in Australia. Water Sensitive Urban Design (WSUD) contributes to natural water cycle restoration in urban development. The technics proposed by this approach, in relation to optimal planning and management, improve the quality of runoff and reduce its volume, expand green space, and integrate the natural process with the city landscape. As the WSUD approach concentrates on technical-based scopes of environmental (ecological) interventions, it cannot be used as a comprehensive solution for environmental interventions. Therefore, it is assumed that WSUD can be used to develop a landscape model for environmental intervention by employing ecological aesthetic design principles. The extant study reviews the relevant literature to find the gaps in this technical approach. This study was conducted to analyze and match the components obtained from research literature by using logical argumentation regarding the position of water sensitive approach in the development. Besides, necessity of ecology aesthetic was taken into account for a sustainable landscape. Since water-sensitive technics follow the natural processes to be matched with varying environmental conditions, these technics have a natural beauty. It should be mentioned that the beauty of nature has been proved while its relationship with culture has remained undefined. As the mediating element between ecology and culture in landscape design, ecological aesthetics outlines the process of landscape design using WSUD solutions and measures to improve the mental and human aspects of the landscape.در سالهای اخیر مفهوم طراحی شهری حساس به آب بهعنوان رویکردی مؤثر در رفع مشکلات ناشی از روشهای متداول مدیریت آبهای سطحی در استرالیا مورد توجه قرار گرفته است و به بازیابی چرخۀ طبیعی آب در توسعۀ شهری کمک میکند. بهکارگیری تکنیکهای تبیینشده در این رویکرد جهت مدیریت و برنامهریزی بهینه، از سویی موجب بهبود کیفیت و کاهش حجم روانآب شده و از سوی دیگر فضای سبز را افزایش داده و فرایندهای طبیعی را با منظر شهر تلفیق میکند. از آنجا که رویکرد طراحی حساس به آب غالباً بر حوزههای فنی و تکنیک-محورِ مداخلات محیطی متمرکز است، به نظر میرسد بهتنهایی نمیتواند یک راهحل جامعنگر برای مداخلات محیطی باشد. بنابراین این فرضیه مطرح میشود که طراحی حساس به آب با بهکارگرفتن اصول طراحی زیبایی اکولوژی، میتواند منجر به مدلی منظرین جهت مداخلۀ محیطی شود. این مقاله با استفاده از مرور ادبیات تحقیق، خلأهای موجود در این رویکرد فنی را شناسایی کرده و با استدلال منطقی و با توجه به جایگاه رویکرد حساس به آب در توسعه و ضرورت زیبایی اکولوژی برای ایجاد منظر پایدار، به تحلیل و انطباق مؤلفههای بهدستآمده از ادبیات پژوهش میپردازد. از آنجا که تکنیکهای حساس به آب برای سازگاری با شرایط متغیر محیط از فرایندهای طبیعی الگو میگیرند، بنابراین از زیبایی طبیعت برخوردار بوده (لازم به ذکر است که زیبایی طبیعت اثباتشده است) ولی چگونگی ارتباط آن با فرهنگ تعریف نشده است. زیبایی اکولوژی بهعنوان عنصر ارتباطدهندۀ اکولوژی و فرهنگ در طراحی منظر میتواند مسیر رسیدن به طراحی منظر را با اقدامات و راهکارهای طراحی شهری حساس به آب مشخص کرده و بُعد ذهنی و انسانی منظر را ارتقا بخشد.پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622The Narrative of Saqqakhaneh Landscapes in the Iranian Cityروایت منظرین سقاخانه در شهر ایرانی546112594510.22034/manzar.2021.242210.2078FAسعیده درخشدانشگاه علم و هنر، دانشکدۀ علوم انسانی، گروه مدیریت، یزد، ایران.مهدی باصولیدکتری مدیریت گردشگری، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.Journal Article20200802n the vernacular architecture of Iran, there are numerous formal elements by studying other aspects show how they were not constructed only for a particular function. Saqqakhaneh are considered as many in Iran and in the cities of this land.Some of them are very beautiful works and very unique in terms of their architecture and it is significant to be noted. Symbols, customs, beliefs and faiths are related to Saqqakhaneh including the special culture of Saqqakhaneh. In contrast, under the influence of the culture and beliefs of the community, this building has various functions at the community level. The narrative of the Saqakhane’s landscapes is aimed at redefining the identity and deep meaning of these elements at the community level. For this purpose, the method used in this research is documentary studies using practical sources. In this study, in addition to examining the origins of Saqqakhaneh, its various functions in Iranian community have been regarded. Four categories of religious, cultural, social and artistic functions are among the functions that have been studied in this study and have been viewed from different perspectives. These functions are divided into more detailed categories that represent the identity of Saqqakhaneh throughout history and express how community interacts with this significant element of architecture in the Islamic Iranian city. Due to these identities, this particular place can be regarded as a unique attraction in religious cultural tourism because of its semantic distinction and exclusivity.
در معماری بومی ایران، عناصر صوری متعددی بهچشم میخورد که با مطالعۀ جنبههای دیگر نشان میدهد تنها جهت یک کارکرد خاص بنا نشدهاند.سقاخانهها از جملۀ این عناصر هستند. سقاخانهها در ایران و در شهرهای این سرزمین، به تعداد بسیار دیده میشوند و بعضی از آنها، اثری بسیار زیبا هستند و از لحاظ معماری منحصربهفردشان، بسیار مورد توجه قرار میگیرند. نمادها، آداب و رسوم، اعتقادات و باورهای مربوط به سقاخانهها در برگیرندۀ فرهنگ ویژۀ سقاخانهای است. از طرفی این بنا تحت تأثیر فرهنگ و اعتقادات مردم جامعه، دارای کارکردهای مختلفی در سطح جامعه شدهاند. روایت منظرین سقاخانهها با هدف بازتعریف هویت و معنای عمیق این عناصر در سطح جامعه انجام شده است. به این منظور، مطالعات اسنادی با استفاده از منابع عملی صورت پذیرفته و علاوه بر بررسی ریشههای پیدایش سقاخانه، به کارکردهای مختلف آن در جامعۀ ایرانی نیز توجه شده است. چهار دسته کارکردهای مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، هنری از جمله کارکردهایی هستند که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و از جنبههای مختلف به آنها نگریسته شده است. این کارکردها خود به دستههای جزئیتر تقسیم میشوند که معرف هویت سقاخانه در طول تاریخ و بیانگر نحوۀ تعامل جامعه با این عنصر مهم معماری در شهر ایرانی-اسلامی هستند. با توجه به این هویتها، این مکان خاص با توجه به تمایز و انحصاری که به لحاظ معنایی داراست، میتواند بهعنوان جاذبهای منحصربهفرد در گردشگری فرهنگی مذهبی مورد توجه قرار گیرد.
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-7446135520210622Resilience Planning and Design of Urban Rivers in the Face of Flood Disturbances
(A Case Study: The Resilience Planning of the River Darakeh)طراحی و برنامهریزی تابآور رودخانههای شهری در مواجهه با آشوب سیل (برنامهریزی تابآور رودخانۀ درکه)627512889110.22034/manzar.2021.256203.2102FAدلارام سبک روکارشناس ارشد معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.فرشاد بهرامیکارشناس ارشد معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0001-8143-7842حشمت الله متدینگروه معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20201107In recent decades, resilience planning has been received significant attention by experts from most of the fields, especially landscape architects, in the face of flood and drought disturbances. The River Darakeh, as one of the urban rivers located in Tehran, is highly vulnerable to flood disturbance and its consequences despite the construction of flood-control infrastructures—channels and terraces on the riverbeds. This issue reveals the insufficiency of such plans in controlling the flood. Thus, it is necessary to plan and design the River Darakeh in order to reduce the risk of floods and increase the sustainability of the river. In this regard, this study seeks to fine an alternative approach instead of channels against the environmental problems and consequences of the floods of the River Darakeh. Therefore, this paper endeavors to find answers of the questions: is the new approach to resilience a viable alternative to one-dimensional and engineering approaches to the management of rivers? In order word, how can this approach transform the turbulent environment of the River Darakeh into a sustainable and environmentally and flood-friendly environment? Accordingly, this study employs the descriptive-analytical approach as well as a brief review of the related literature in order to gather various resilience indices. Then, design strategies based on the definitions of indices are extracted, and design solutions for the River Darakeh, as a case study, are presented in the face of flood disturbances. This study relies upon seven indices of resilience thinking—namely, redundancy, diversity, strength, connection, learning, self-organization, and variability—to present several strategies; including environmental and spatial diversity, high-level knowledge, the capacities and skills of indigenous people, the application of past generation’s experiences regarding past floods, strength of natural and human-made components, strength of the spatial relations and coherence of design components, and self-organization of social and ecological resources; for designing the River Darakeh to withstand against flood turbulences. This design and planning initiative includes different social and environmental dimensions which can be considered as alternative solutions for the flood control channels and the terracing on the riverbeds. The finding of this paper can be applied as a pattern for chaotic urban rivers in Iran and throughout the world in similar circumstances. <br /> تابآوری بهعنوان رویکردی نوین در دهههای اخیر جهت بازیابی مؤلفههای محیطی و اجتماعی رودخانههای شهری در مواجهه با آشوبهای سیل و خشکسالی مورد توجه متخصصین بهویژه معماران منظر قرار گرفته است. رودخانۀ درکه بهعنوان یکی از رودخانههای شهری تهران طی سالهای متمادی، علیرغم وجود زیرساختهای کنترل سیل، کانالکشی و تراسبندیهای متعدد در بستر رود، در برابر آشوب سیل و پیامدهای آن آسیبپذیر بوده و این امر نشاندهندۀ عدمکفایت این طرحها در کنترل سیلاب است. بههمیندلیل برنامهریزی و طراحی در راستای کاهش خطر سیل و افزایش پایداری رودخانۀ درکه امری ضروری محسوب میشود. در این راستا، این پژوهش در پی رهیافتی از معضلات و پیامدهای سیل رودخانۀ درکه است و در پی یافتن پاسخ به این پرسشهاست که آیا رویکرد نوین تابآوری جایگزین مناسبی برای رویکردهای تکبعدی و مهندسی در راستای مدیریت رودهاست؟ این رویکرد چگونه میتواند محیط آشوبناک رود درکه را به محیطی پایدار و سازگار با محیط تبدیلسازد؟ بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با مرور فشردۀ ادبیات نظری، شاخصهای تابآوری را گردآوری کرده است؛ سپس استراتژیهای طراحی براساس تعاریف، استخراج شدهاند و راهکارهای طراحی رود درکه -بهعنوان نمونه موردی- در مواجهه با آشوب سیل ارائه شده است. این پژوهش با تکیه بر هفت شاخص تفکر تابآوری که عبارتند از: افزونگی، تنوع، استحکام، ارتباط یا اتصال، یادگیری، خودسازماندهی و تغییرپذیری، به ارائۀ استراتژیهایی اعم از تنوع فضایی و زیستی، افزایش دانش، توانایی و مهارت افراد بومی و استفاده از تجربۀ آنها در سیلهای گذشته، استحکام در مؤلفههای انسانساخت و طبیعی و تقویت ارتباط فضایی و پیوستگی مؤلفههای طراحی و همچنین خودسازماندهی منابعزیستی و اجتماعی جهت طراحی رود درکه در برابر آشوب سیل پرداخته است. این برنامهریزی و طراحی جامع شامل ابعاد مختلف محیطی و اجتماعی است که میتواند جایگزین مناسبی برای کانالهای کنترل سیلاب و تراسبندیهای بستر رود باشد. همچنین این برنامهریزی میتواند بهعنوان الگویی برای رودهای شهری ایران و جهان در شرایط مشابه مورد استفاده قرار گیرد.