پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Mehr, the landscape of the Sunمهر، منظر خورشید3316644FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000-0002-2865-6859Journal Article19700101Among the decorations in the art and architecture of Iran, the Sun is one of the most repeated samples. The sun, in the ancient Iranian art works, has appeared as the form of Cross and in Islamic art works in the form of sun-shaped motif (Shamseh); both of which have been considered as focal decoration patterns, symbolizing and giving sense to the art works as well as the architectural spaces. Shamseh was transferred by Muslims to the East and West territories of the world that were under their control and slowly became known as a symbol of Muslims and even the symbol of Islam. <br />The history of the sun’s pattern goes back to the Mehr religion, Iranian’s religion before Zoroastrian. A religion that was extended in a large region of the world and reached the Roman Empire during the Parthian era and was accepted there as the official religion with the name of Mithraism. In the East It was also spread throughout parts of India. The pattern of lion and sun on the Iranian flag is derived from the same culture. <br />Sun in the Mehr ritual, was known as the source of mercy. In the Zoroaster era, the dual of light and darkness shapes their worldview within which the pattern of light was equivalent to mercy and blessing. During the Islamic period, the Quran’s interpretation of God as the light of heaven and earth, helped to perpetuate this culture and it was so that Iranians had a meaningful and loving view towards the sun throughout the history. The word Mehr and its derivatives, meaning goodness, mercy, grace and love expresses their viewpoint of the Sun. <br />Islamic Revolution painter, Iraj Eskandari, is also inspired by the symbol of sun to represent the cultural environment of the war between Iran and Iraq. In one of his paintings warriors who carry their wounded comrade to a direction in which the circle of the sun can be seen in the horizon, are illustrated. Here too, the sun is the warrior’s destination. This approach makes sense in a land where the sun is the center of norms. Emphasis on the shape of circle refers to the significance of the sun and also the direction of light, in order to make the painter’s aesthetics more indigenous. If the direction of light in the spiritual and especially Christian samples is known as the symbol of a higher realm, in Iran not only is adverted to heaven but also the sun refers to a landscape phenomenon: Mehr and all goodness.در میان تزئینات هنر و معماری ایران، نقش خورشید از فراوانترین نمونههاست. در آثار قدیم هنر ایران بهصورت چلیپا ظاهر میشده و در آثار دوران اسلامی به شکل شمسه؛ هر دو اینها بهعنوان نقشهای کانونی تزئینات، به کار نمادسازی و معنابخشی به آثار هنری و معماری فضا میپرداختند. شمسه به دست مسلمانان به سرزمینهای شرق و غرب عالم که در تسلط آنها بود منتقل شد و کمکم بهعنوان نماد مسلمانان و حتی نماد اسلام شناخته شد.<br /> پیشینه نقش خورشید به کیش مهر، آیین ایرانیان در زمان قبل از زرتشت بازمیگردد. آیینی که در منطقه بزرگی از جهان حکومت میکرد و در عصر اشکانی به امپراتوری روم رسید و با نام میتراییسم مذهب رسمی آنها شد. در شرق نیز بخشی از سرزمین هند را در تسلط خود داشت. نقش شیر و خورشید در پرچم ایران نیز مأخوذ از همان فرهنگ است.<br /> خورشید در آیین مهر، منشأ رحمت شناخته میشد. در عصر زرتشت، دوگانه نور و تاریکی جهانبینی آنها را شکل میداد که همچنان نقش نور، معادل رحمت و نعمت بود. در دوره اسلام، تعبیر قرآن از خداوند بهمثابه نور آسمان و زمین، به تداوم این فرهنگ کمک کرد و آنچنان شد که ایرانیان در همه دوران تاریخی نسبت به خورشید، نگاهی معنادار و دوستدارانه داشته باشند. ساخت واژه مهر و مشتقات آن به معنای خیر، رحمت، نعمت، دوستی و محبت بیانگر دیدگاه آنها نسبت به خورشید است.<br /> ایرج اسکندری، نقاش انقلاب اسلامی نیز برای نمایش فرهنگ حاکم بر جنگ عراق با ایران، از نماد خورشید به همان معنا مدد جسته است. رزمندگانی که همرزم مجروح خود را به سویی حمل میکنند که در افق آن، دایره خورشید قرار دارد. اینجا نیز خورشید، بهمثابه مقصد رزمندگان عنوان شده است. این رویکرد در سرزمینی که خورشید کانون مفاهیم ارزشی است، معنا دارد. تأکید بر شکل دایره، علاوه بر جهت نور، حاکی از اهمیت خورشید است تا زیباییشناسی نقاش بومیتر گردد؛ اگر جهت نور در هنر معنوی و علیالخصوص نمونههای مسیحی نماد عالم برتر شناخته میشود، اما خورشید در ایران علاوه بر آن به پدیدهای منظرین اشاره میکند : مهر و سایر خوبیها.http://www.manzar-sj.com/article_16644_e5132c01c22aa9b86d6cadee894a39d8.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601The Persian Garden of Dampezeshki; A new reading of Persian garden for today's lifeباغ ایرانی دامپزشکی؛ نسخه دوم از باغ ایرانی برای زندگی امروز61716645FAسید امیر منصوریاستادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران0000-0002-2865-6859آرش زاهدانکارشناس ارشد معماری، مهندسین مشاور پژوهشکده نظر.محمود تیموریدکتری معماری، دانشگاه آزاد اراک. پژوهشکده نظر، تهران.0009-0002-0364-6635آیدا آل هاشمیدکتری معماری گرایش معماری منظر، دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین. پژوهشکده نظر، تهران.0000-0003-0362-1964شروین گودرزیانکارشناس ارشد معماری منظر، مهندسین مشاور پژوهشکده نظر.Journal Article20160609"The Persian garden of Dampezeshki (veterinary)" is the second experience of Nazzar Consulting Co. in the design of urban parks based on the principles of Persian garden .In this project, the design group were in search for a new reading of the Persian garden, so while using a variety of patterns from it and emphasizing on historical perception, they will offer a new model adapted to the social dimension of the plan. In this paper, different policies and principles that have been considered in the design of the garden are noted and described in detail and the influential design principles of Landscape architecture is described in the design of Dampezeshki Persian garden.«باغ ایرانی دامپزشکی» در تهران دومین تجربه مهندسین مشاور پژوهشکده نظر در طراحی بوستانهای شهری با رویکرد باغ ایرانی است. در این پروژه گروه طراح به دنبال خوانشی جدید از باغ ایرانی بود، تا در عین بهرهگیری از الگوهای متنوع باغ ایرانی و تأکید بر ادراک تاریخی، الگویی جدید و متناسب با بعد اجتماعی بستر طرح ارائه دهد. در این نوشتار سیاستها و اصولی که در طراحی باغ موردتوجه قرارگرفته بیانشده و اقدامات متأثر از رویکرد منظرین در طراحی باغ ایرانی دامپزشکی تشریح شده است.http://www.manzar-sj.com/article_16645_efd185b2b2262fa6754ff4fe708488b3.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601The Visualization of Landscape in Urbanism in France (1960-1970)تصویرسازی منظر در شهرسازی فرانسه (1970-1960)182516646FAفردریک پوزناستاد / مدرسه ملی عالی معماری پاریس- بِلویل.Journal Article20160609The present research with historical and epistemological dimensions, firstly studies the perception of urban landscape and its position in environmental interventions and also as a tool for analyzing the city during three temporal periods from 1960 till 1980; then by surveying the works in the fields of photography and cinema, studies the position of artistic visualization in urban landscape. This research is based on three groups of documents: The first group includes professional journals (architecture, urbanism, landscape) and several textbooks and dissertations; the second group is a collection of landscape design projects on which design cases have been identified; finally, two photographic collections and a selection of films made between 1957 and 1974. Photography and cinema are perfect indicants for the position of image in urban landscape via various ways such as landscape documentation and reading, developing creativity, playing a role as a tool for increasing people’s participation and also making the city readable for the unprofessional population. The study of the connection between these artistic methods with professional fields in urbanism and landscape is an important step in the understanding of urban landscape history.پژوهش حاضر، با ابعاد دوگانه تاریخی و معرفتشناسانه، ابتدا مختصراً به دریافت منظر شهری و جایگاه این مفهوم در مداخلات ساماندهی و همچنین بهعنوان ابزاری برای تحلیل شهر در سه دورۀ زمانی از 1960 تا اوایل 1980 میپردازد؛ سپس با بررسی آثار عکاسی و سینما بهعنوان ابزارهای منظرینسازی، جایگاه تصویرسازی در منظر شهری را مطالعه میکند. این مطالعه بر پایۀ سه گروه سند استوار است : گروه اول شامل مجلات تخصصی معماری، شهرسازی، منظر و رسالههای دکتری، گروه دوم مجموعهای از پروژههای تخصصی منظر که صورتهای طراحی در آن نمودار است و گروه آخر دو مجموعه عکس و منتخبی از فیلمهایی است که بین سالهای 1957 تا 1974 ساختهشدهاند. عکاسی و سینما بهطرق گوناگون از مستندنگاری منظر و قرائت آن گرفته تا ایجاد خلاقیت و ایفای نقش بهعنوان ابزاری برای مشارکت مردم و خوانا کردن شهر نزد جمعیت غیرمتخصص، نشاندهندۀ تمامعیار جایگاه تصویر در منظر شهری هستند. مطالعۀ ارتباط این شیوههای هنری با حوزههای تخصصی شهر و منظر گام مهمی در شناخت تاریخ منظر شهری به شمار میرود.http://www.manzar-sj.com/article_16646_092baa776e830fba13d40050c81c136e.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Case Study and the Gap between Knowledge and Practice in Landscape Architecture; A Review on LAF's Experienceمطالعه موردی : پیوند حرفه و دانش در معماری منظر؛ تجربه بنیاد معماری منظر آمریکا263716647FAامیر هاشمی زادگانپژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران.0000-0001-5469-5010Journal Article20160609The "gap between knowledge and practice" is a known challenge. Especially in fields like Landscape Architecture and urbanism which are closely related to profession, this challenge has high priority. This gap has two main reasons in third world countries. First reason is about the production of knowledge which is unrelated to the needs of the country. Second reason is about the weakness in applying produced knowledge for practice. <br />In developed countries, this challenge is somewhat brought under control. In landscape architecture profession, LAF is one of the most known foundations which have programs to face this challenge. Although today we know that using an exact same program as a copy for a country like Iran is not necessarily useful, but as a part of a solution, theirs experience and program must be studied. So the main question of this paper is "what is the main program of LAF to bridge the gap between knowledge and practice? What is the role of "case study" on this program? In what areas, "case study" is useful? <br />Findings show that "case study" is the main core of LAF’s "research" programs. This main core beside "scholarship" and "Leadership" programs of LAF produced six beneficial areas. These six areas are "Teaching", "Research", "Practice", "Theory building", "Criticism", "Communication and Outreach". This paper summarizes definition, benefits, limitations and a method for landscape case study which is proposed by Mark Francis for LAF.جداییِ فعالیتهای دانشگاهی و حرفهای از یکدیگر، مسئلهای است که با عنوان لزوم «پیوند حرفه و دانش» در سطح کشور مطرح است. لزوم پیوند میان حرفه و دانش در رشتههایی نظیر معماری و شهرسازی نیز بهشدت احساس میرود. این انفصال دو دلیل اصلی دارد : اولی مربوط به تولیدِ علمِ نامرتبط با نیاز داخلِ کشور و دومی عدمِ امکانِ ترجمۀ کاربردی از دانشهای تولیدشده است. در کشورهای توسعهیافته، به سبب روندِ همسانِ توسعۀ دانش و صنعت، تولید علم، مرتبط با زمینه است که با اقداماتی سازمانیافته تحت کنترل درآمده و کاربردی میشوند. در رشته معماری منظر، یکی از متصدیانی که در این زمینه تأسیسشده بنیادِ معماری منظرِ آمریکاست. در این راستا، هرچند برنامهای که کشورهای توسعهیافته اجرا میکنند بهعنوان یک حقیقت عینی برای کشوری چون ایران لزوماً راهگشا نیست، ولی شناخت و بررسی تجارب این کشورها حتماً میتواند بخشی از روند رسیدن به جوابِ مسئله قرار گیرد. سؤال نوشتار حاضر این است که این بنیاد چه برنامۀ سازمانیافتهای برای حل معضل «جدایی میان دانش و حرفۀ» معماری منظر اجرا میکند؟ مطالعه 2 نمونه موردی در این برنامۀ سازمانیافته چه اعتباری دارد؟ تعریف این بنیاد از مطالعه موردی چیست؟ در بنیاد معماری منظر آمریکا «مطالعه موردی» بهعنوان هستۀ محورِ «تحقیقِ» این بنیاد، در کنار دو محور دیگر، یعنی «بورس تحصیلی» و «رهبری»، نقش بسیار پررنگی در شش حوزه آموزش، تحقیق، عمل، ساخت نظریه، نقد و ارتباطات و توسعه در معماری منظر دارد. در این مقاله ضمن بررسی چیستی مطالعه موردی، مزیتها و محدودیتهای آن برای معماران منظر، روش و قالب انجام مطالعه موردی منظر از نگاه بنیاد معماری منظر آمریکا بررسی میشود. توجه به تجربه بنیاد معماری منظر آمریکا، بهرهگیری نظاممند و برنامهریزیشده از شیوه مطالعه موردی در آموزش معماری منظر و همینطور در حوزههای حرفهای معماری منظر بهعنوان یکی از راههای برقراری پیوند میان حرفه و دانش معماری منظر معرفی و مطرح میکند.http://www.manzar-sj.com/article_16647_61d044a049a04b133e15562085887d9a.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601War-Scapes; Landscape perception, fortifications and camouflage in the time of warمنظر جنگ؛ ادراک منظر، استحکامات دفاعی و استتار در زمان جنگ384916648FAآن ماری بوخراستاد تاریخ منظر / دانشگاه ای.تی.اچ زوریخJournal Article20160609Landscape may be made up of both physical and geographical features but they are also constituted through perceived experiences. We construct landscape through imagination as much as through vision. We also inhabit and cultivate our environment and transform it into multifaceted cultural landscapes. <br />Wars transform these cultural landscapes both physically and mentally, and with dramatic consequences. Evidence is visible not only in the mental constructions of landscape (in ideas, concepts, texts, images, or maps), but also in the physical landscape itself: traces and material witnesses of war are manifold. <br />Remaining structures and objects such as battlefields, front lines, walls, or fortifications have been either transformed into heritage sites or closed off as prohibited zones. War graves, cemeteries, and memorials were built to bury the dead and to commemorate countless lost lives. War gardening programs were initiated to counteract scarcity of food and depression at home. Camouflage landscapes created invisibility and devastated areas called for restoration. Even in Switzerland, said to be a land of peace and plenty, we can find traces of war landscapes and land used for defense. <br />Evidence is also given in theoretical approaches to landscape. The term "sense of place" is a key concept that focuses on behavioral and emotional approaches and attitudes toward spatial settings and landscapes. It highlights the love for landscape but also points to fear and danger as determining elements. After all, the direct experience of war has greatly influenced landscape perception and reflection, as is visible in the work of both the German sociologist Kurt Lewin and the US-American landscape historian John Brinkerhoff Jackson. <br />In this paper1, I will focus on how war shapes landscapes and informs our understanding and perception of landscape. I will first discuss landscape perception in the context of fear and danger and then I will present exemplary war-related structures and practices of shaping the landscape, some of which persist to this very day.این مقاله به چگونگی تأثیر جنگ بر شکلگیری مناظر و همچنین نحوۀ ادراک ما از آن میپردازد. شواهد زیادی از تأثیر جنگها بر منظر از زمان باستان تاکنون وجود دارد. این تأثیرات هم در بعد فیزیکی منظر قابلمشاهده است و هم در ابعاد ذهنی آن تأثیر میگذارد. بسیاری از مناظر فرهنگی امروز درنتیجه جنگها شکلگرفتهاند. رابطه متقابل جنگ و منظر را میتوان بر پایۀ دو کلیدواژه اصلی «ادراک» و «زمین» مطالعه کرد. در این مقاله مختصراً به ادراک منظر در نظریههای غربی در ارتباط با ارزشهای منفی مانند ترس و خطر، همچنین ادراک منظر در بستر جنگ پرداخته میشود؛ سپس نمونههایی از تغییر فیزیکی منظر در نتیجه اقداماتی که در زمان جنگ و یا پس از آن برای شکلدهی به منظر صورت گرفته، بررسی میگردد. این نمونهها شامل دیوارها و استحکامات دفاعی، یادمانهای جنگی و گورستانهای جنگ، باغسازی در زمان جنگ و همچنین مناظر استتار است. بررسی این موارد، پیچیدگی ارتباط میان جنگ و منظر را نشان میدهد و اینکه امروز، طراحی دوباره و معنادار مناظر متأثر از جنگ برای استفادههای جدید، در وهلۀ اول نیازمند خوانش دقیق این مناظر است.http://www.manzar-sj.com/article_16648_2be4b1cb6c59ee0e100814f930ec48ce.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601A Call for Landscape Ephemera in Times of War: Reimagining Memorial Design for the Twenty-First Centuryمنظر گذرا در دوران جنگ؛ بازنمایی بناهای یادمانی برای قرن بیست و یک505916649FAلارا مِلینگپژوهشگر دکتری معماری منظر / دانشگاه ای.تی.اچ زوریخJournal Article20160609A review on a relation between flowers and the war memorials shows strong and multi-dimensional integration. <br />Focusing on the establishment and the essential purpose that memorials serve, this paper reviews three twentieth-century social movements as case studies, which directly involved the public ground and the use of landscape ephemera, particularly flowers, in response to war: The WWI war shrine-, the WWI+II war-gardening, and Vietnam War-era “flower power” movement—one to mourn the loss of war, one to support the war, and one to protest the war. At the end the paper notes that recalling flowers in certain purposes may be an answer for the new generation of war memorial in the recent universal front.مروری بر حضور گل در بزرگداشت جنگ و یادبود سربازان و کشتهشدگان جنگ نشان میدهد که رابطه جنگ و گل رابطهای گذرا و ناپایدار نیست، بلکه گلها با وجوه مختلف سیاسی در دورههای مختلف در یادبود و بزرگداشت جنگها حضوری فعال دارند. این نوشتار با تمرکز بر انگیزههای اصلی ساخت بناهای یادبود، بهصورت مشخص نقش گل در شکلگیری مقابر موقت خیابانی در جنگ جهانی اول در اروپا، جنبش «باغ جنگ» در طول جنگ جهانی دوم در آمریکا و جنبش «قدرت گل» در طول جنگ ویتنام را معرفی و تحلیل میکند. درنهایت با توجه به تغییر وجه جنگ در قرن بیستویک و شکلگیری جبهه جهانی علیه تروریست، نویسنده بهرهگیری از گل در شکل دادن به منظری گذرا برای یادبود فجایع را بهعنوان رویکرد نوین در ساخت یادبود معرفی میکند و یادبودهای آینده را بیشتر باغهایی از گل میداند که مردم خود شکلدهنده به آن هستند تا بناهای معمارانه با مقیاسهای عظیم که با طرحهای از پیش تعیینشده ساخته میشوند.http://www.manzar-sj.com/article_16649_a3bcce483999bd3995a20a9cb253f824.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601From Landscape of Conflict to Landscape of Defense; Concepts and Relations of Landscape to Warاز منظر نزاع تا منظر دفاع؛ مفاهیم و گونههای پیوند منظر با جنگ606716650FAعلی اسدپوردکتری معماری / دانشگاه هنر شیرازJournal Article20160609War and conflict are one of the dark sides of mankind experiences and are one of the bitterest ones which sometimes seem to be inevitable despite of many attempts to prevent them. This paper aims to discover the war as phenomena and in this way have considered the landscape as not only the setting for the occurrence of conflict but also as a production that helps us to have a realistic perception of war. In such an approach exchanging experiences and concepts of the conflict would be more possible. This study makes a distinction between War and Conflict and argues that there is a dialectical relation between landscape and conflict in which its production in deferent conditions creates and recreates many kinds of "Conflict Landscape". These categories have been defined in qualitative strategy with an inductive approach. <br />Accordingly, fore type of landscape of conflict defined and recommended: "Prewar landscape of conflict", "war landscape of conflict" (also could be named as landscape of war of Battlefield landscape), "Post-war landscape of conflict". <br />There are two important concepts in this categorization; first is the concept of landscape Value and the second is the Changeable Ability of Landscape. The first concept is important in the sense of identifying and conserving any kinds of conflict landscape and it needs contextual and interdisciplinary approaches. The second one shows the capability of landscape for converting to and changing from one kind to the other one. For instance, War landscape of conflict can change into post-war landscape of conflict and / or postwar landscape of conflict can experience all of the types during the process of completion and evolution. In this sense, the final condition of landscape will be the frame of reference. From this kind of view considering the Final position of the landscape and having a continuous monitoring checklist for taking any necessary actions, is essential for preservation of these landscapes.جنگ و نزاع بخش تاریک و تلخ تجربه بشری است که تلاشها برای اجتناب از آن برخی مواقع غیرممکن بوده است. این نوشتار با نگرشی متنی به پدیده جنگ، منظر را از صرف قرارگاهی برای تحقق آن بهمثابه محصولی برای درک واقعیت جنگ و انتقال تجارب و مفاهیم موجود در آن تلقی میکند. بهاینترتیب، این نوشتار با مطالعه ادبیات موضوع حوزه منظر جنگ، با ایجاد تمایز میان دو مفهوم «جنگ» و «نزاع»، این فرضیه را مطرح میکند که در رابطهای دیالکتیکی میان منظر و نزاع، در شرایط مختلف، گونههایی از «منظر نزاع» تولید و بازتولید میشود که برخلاف دیگر دستهبندیهای ا موجود، فرآیند محور بوده و به همین سبب تعریفپذیرتر و قابل ارزیابیتر است. با این رویکرد، رابطه منظر و نزاع طبقهبندیشده، دستهبندی جدیدی در حوزه رابطه منظر و جنگ ارائه و سه گونه منظر نزاع شامل «منظر نزاع پیشا-جنگ»، «منظر نزاع حین جنگ» (منظر جنگ یا منظر کارزار) و «منظر نزاع پسا-جنگ» معرفی میشود. دو نکته اساسی در این طبقهبندی یکی، مفهوم «ارزش منظر» در شناسایی و حفظ مناظر نزاع است که فهم آن نیازمند نگرشهای متنی و میانرشتهای است و دیگری «قابلیت تغییرپذیری» این مناظر جهت تبدیلشدن از یکی به دیگری است که توجه به وضعیت نهایی منظر و پایش مستمر آن را طلب مینماید. درحالیکه منظر نزاع پیش و حین جنگ با حذف عامل بیرونی نزاع، شکل اولیه خود را به دست میآورند و یا به عبارتی «تولید» میشوند، منظر نزاع پسا-جنگ با حذف آن عامل، خلقشده و به انحا و اشکال گوناگون ادبی، سینمایی، شهری، خاطرهای و مانند آن «بازتولید» میشود.http://www.manzar-sj.com/article_16650_eb1e4f3715a8749c0a630bf61a631661.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601War Memorial Landscape :From Realism to Metaphorمنظر یادمانی جنگ : از واقعنمایی تا استعاره688116651FAمحمدرضا مهربانی گلزاردانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوینعلی اکبر خمسه عشریدانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر /دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوینJournal Article20160609War is not a pleasant phenomenon that it’s remembrance for society would be desirable. But beyond the dark and bitter aspects of each war, there are also white aspects to notice and even remind it to new generations. Undoubtedly every battle has faced prowess, sacrifice and patriotism of the people who devoted their lives for these values. In this case, the remembrance of war in format of memorials should bold memories of these people, evocative places and innate and human values related to war. <br />War memorials as symbols in daily life of new generations, are supposed to keep the memories of war alive. But how these symbols should be? Is the straight expression of a war artwork, for example a statue of a fighter, a good answer to matter of “remembrance”? <br />Various examples have been performed with this theme all over the world. This article studies these examples and tries to find a correct answer through them for this question. <br />The results of the study indicate that on the subject of war memorials, we encounter a spectrum that on one side has realistic and museum view and on the other, metaphorical and abstract view. Although realism communicates faster with audiences, permanence of artwork in audience’s mind would be low because of its simplicity. On the opposite side, memorials which have more complicated layers and are interpretable would perform better as a memorial artwork though they may be infirm at initial attraction for audiences. <br />Therefore it seems that war memorials corresponding to epic aspects and national values must be presented by allegorical and metaphorical expression and the works that are associated with remembering memories can use realistic expression. Surveying examples states that choosing the proper approach to the subject of memorial, would be more successful at attracting audiences and transferring message to new generation.جنگ پدیدهای خوشایند نیست که یادآوری آن به جامعه، امری مطلوب باشد. اما در ورای جنبههای تلخ و سیاه هر جنگ میتوان به جنبههای سفید این پدیده نیز نظرکرده و حتی آنها را به نسلهای نو یادآوری کرد. هر نبردی بیشک شاهد دلاوری، ایثار و میهنپرستی عدهای بوده است که برای این ارزشها از جان خود گذشتهاند. در این حالت، یادآوری جنگ در قالب یادمانها باید به پررنگ کردن یاد این افراد، مکانهای خاطرهانگیز و ارزشهای فطری و انسانی مرتبط با جنگ بپردازد. یادمانهای جنگ بهعنوان نمادهایی در زندگی روزمره نسلهای جدید، قرار است خاطراتی از جنگ را زنده نگه دارد. اما این نمادها چگونه باید باشند؟ آیا روایت مستقیم یک اثر هنری از جنگ، بهعنوانمثال، مجسمه یک رزمنده پاسخ مناسبی به امر «یادآوری» است؟ نمونههای متنوعی در سراسر جهان با این موضوع اجرا شده است. مقاله حاضر به بررسی این نمونهها میپردازد و از خلال آنها دنبال پاسخ ا مناسبی برای این پرسش است. نتایج تحقیق حاکی از آن هستند که در موضوع یادمانهای مرتبط با جنگ، با یک طیف مواجه هستیم که یک سوی آن واقعنمایی و نگاه موزهای است و سوی دیگر آن نگاه انتزاعی و استعارهای. هرچند واقعنمایی ارتباط سریعتری با مخاطب برقرار میکند اما ماندگاری اثر در ذهن مخاطب به دلیل سادگی آن اندک خواهد بود. در مقابل یادمانهایی که دارای لایههای پیچیدهتری بوده و تفسیرپذیر هستند اگرچه ممکن است در جذب اولیه مخاطب ضعیف باشند اما درگذر زمان کارکرد بهتری را بهعنوان یک اثر یادمانی ایفا میکنند. بنابراین به نظر میرسد یادمانهای جنگ متناظر با جنبههای حماسی و ارزشهای ملی باید با بیان تمثیلی و استعارهای ارائه شوند و آثاری که به یادآوری خاطرات مربوط است میتواند از بیان واقعگرایانه بهره گیرد. بررسی نمونهها حاکی از آن است که انتخاب رویکرد مناسب با موضوع یادمان، در جذب مخاطب و انتقال پیام به نسل جدید موفقتر خواهد بود.http://www.manzar-sj.com/article_16651_fc1ef9755bcefd07baea747aee03d12b.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601War and Urban Sculptures of Tehran; From an Objective Reality to a Subjective Matterجنگ و مجسمههای شهری تهران؛ از واقعیت عینی تا امر ذهنی829316652FAپدیده عادلوندپژوهشگر دکتری پژوهش هنر / دانشگاه الزهراJournal Article20160609The numerous wars such as the war against Russia in Qajar era, the World War II in Pahlavi era and the 8-year war against Iraq in the Islamic Republic of Iran are experiences that the contemporary Iran has tasted its flavor. On the other hand, the experience of existing urban sculpture in contemporary Tehran brings this question to mind that how the urban sculpture as a form of art, could reflect the war experience? And what approaches has been emerged in artworks over the representation of the war issue in different periods? <br />This article is based on a documentary research that, the statues have been discussed as a document. According to the historical documents and books, a total of 47 dated sculptures related to the war issue from the Qajar era up to 1389SH. were studied. <br />The results of this study showed that Tehran's sculptures can be divided into two main sections, "Qajar to the Islamic Revolution" and "Islamic Revolution to 2010". In the first section due to the much experiences and significant raids into the country, war is comprehended as the general definition means "aggression". Therefore, the government policy through the urban sculptures located in the squares - as a state element- is trying to project the military power; from the cannons, as the first examples, to the cavalry bodies of King. On the other side, the revolutionary concepts following the Constitutional Revolution (Mashrouteh) such as justice and freedom are also reflected in the mythical forms of fight in the square. In the second section, the Islamic Revolution caused another interpretation of the signified war; so that the war was interpreted as the Sacred Defense, and the myth-making, heroism and the revolutionary concepts and values had been targeted; Making the status and figurative sculpture of martyrs as a tribute to the heroes of the Sacred Defense, monuments and abstract sculptures of concepts such as martyrdom, resistance and courage, both in public (parks, squares, streets) and non-public (highway) spaces have been installed.جنگهای متعدد از جمله با روسها در دوره قاجار، جنگ جهانی دوم در دوره پهلوی و جنگ هشت ساله با عراق در دوره جمهوری اسلامی تجربیاتی است که ایران معاصر طعم آن را چشیده است. از سوی دیگر تجربه حضور مجسمه شهری در تهران معاصر نیز این پرسش را به ذهن متبادر میسازد که مجسمه شهری بهمثابه گونه هنری چگونه تجربیات جنگی را بازتاب داده است؟ و در دورههای مختلف چه رویکردهایی بر بازنمایی موضوع جنگ در آثار پدیدار شده است؟<br /> این مقاله مبتنی بر روش تحقیق اسنادی است که در آن مجسمهها بهعنوان سند مورد بررسی قرار میگیرند. با استناد به کتب و اسناد تاریخی در مجموع 47 مجسمه در ارتباط با موضوع جنگ که تاریخ داشتند از دوره قاجار تا سال 1389 مورد بررسی قرار گرفتند.<br /> نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد مجسمههای تهران را میتوان به دو مقطع اصلی «قاجار تا انقلاب اسلامی» و «انقلاب اسلامی تا 1389» تقسیم کرد. در مقطع اول بهواسطه تجربیات و هجومهای زیاد به کشور، جنگ معنای عام یعنی «تهاجم» دارد. از این رو سیاست حاکم از طریق مجسمههای شهری واقع در میادین – بهعنوان عنصری حکومتی ـ سعی در نمایش قدرت نظامی حکومت میکند؛ از توپهای جنگی بهعنوان نخستین نمونهها تا پیکرههای سوارهنظام شاه. از سوی دیگر مفاهیم انقلابی بعد از مشروطه همچون عدالتخواهی و آزادیخواهی نیز در اشکال اسطورهای مبارزه در فضای میدان نمود پیدا میکند. در مقطع دوم، انقلاب اسلامی باعث تفسیر دیگری از مدلول جنگ شده؛ بهطوریکه از جنگ به دفاع مقدس تعبیر میشود و اسطورهسازی، قهرمانسازی و بیان مفاهیم انقلابی و ارزشی هدف قرار میگیرد؛ ساخت مجسمه و سردیس فیگوراتیو از شهدا بهعنوان تکریم مقام قهرمانان دفاع مقدس و یادمانها و مجسمههای انتزاعی از مفاهیمی چون شهادت، ایستادگی و رشادت که هم در فضاهای عمومی (بوستان، میدان، خیابان) و هم غیرعمومی (حاشیه بزرگراه) نصب میشوند.http://www.manzar-sj.com/article_16652_82e5e5d41582af678dbcc52e763b6876.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Anonymous Martyrs' Monument; A Review on two approaches of landscape making in Iran and Iraqیادمان شهدای گمنام؛ بررسی دو رویکرد منظرهپردازی در ایران و عراق9410716653FAحسین پروینپژوهشگر دکتری معماری منظر / دانشگاه تهرانفهیمه فرنوشکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20160609It is generally essential to study the monumental spaces as the presence of humans in the environment leads to the creation of social environments and builds identity of the city. Due to the importance of the concept of war and the role of the people or the government, the concept of the martyr and its reflection on the art of has been discussed. It includes the construction of memorials of anonymous martyr, and the Unknown Soldier. The artistic representations of warfare, is a common practice in different countries. <br />One of the most destructive wars in the 21st century could be considered as, the Iraq attack to Iran. It is recalled in Iran with the name of the holy war that took place over eight- years. In the Arab societies it is named as Saddam’s Qadisiyah and the first Persian Gulf War. In Iran-Iraq war Iranian people were in the defensive aspect of the war and the other is humanity aspect. Probably it explains why the concept behind this war is not rooted in the materialistic issues and it created a rich literature. So significant differences in the definition of war among Iranian and Iraqis concept of war, in spite of their social and historical similarities exists. It further suggests two different point of view and two approaches to the martyr's memorial. The present paper evaluates some samples of anonymous Martyrs Monuments in Iran and Iraq and also attempts to show how recreating the epic memories and pride of a nation has an important role in connecting the cultural memory of the people for subsequent generations. This study compares the characteristics of Martyrs Monuments in Iran with Iraq and shows how different point of views may make a difference in the appearances, symbols and content of the monuments of war in two countries, defender and attacker. Considerable difficulty in the Iranian martyrs memorials is the lack of expertise in perspective and low attention to the potential of urban suitable spaces in the audience, although despite the technical weaknesses, they are enduring and significant due to their popularity . During time it can improve and strengthen the relationship with environment and daily life. In contrast the monuments of martyrs of Iraq, despite the superior physical features, are not as impressive as their counterparts in Iran.جنگ ایران و عراق که در ایران با نام دفاع مقدس و در عراق و کشورهای عربی با عنوان «قادسیه صدام» و «جنگ اول خلیجفارس» شناخته میشود، از رویدادهایی است که بازآفرینی یادمانی آن در سالهای بعد از جنگ در شهرهای مختلف ایران و همچنین عراق منظر شهرها را تحت تأثیر قرار داده است. جنگ ایران و عراق برای ایرانیان نسبت به عراقیها یک تفاوت اصلی داشت؛ در جنگ ایران و عراق کشور ما مورد حمله قرار گرفت و مردم ما موضع دفاعی گرفتند. تفاوت دیگر جنگ برای ایرانیان، وجه اصلی و انسانی آن است. به همین دلیل تعریف انسان ایرانی از جنگ یک تعریف دمدستی و مطلق نخواهد بود و ادبیات جنگ در ایران با این مشخصات همیشه معنادار خواهد بود. تفاوت معنای جنگ در دو جامعه ایران و عراق، علیرغم شباهتهای اجتماعی و تاریخی زیاد، منجر به رواج دو دیدگاه و دو رویکرد مختلف در ساخت یادمانهای شهدا شد. مقاله حاضر ضمن ارزیابی نمونههای ساختهشده مزار شهدای گمنام در عراق و ایران نشان میدهد بازآفرینی خاطرات حماسه و غرور یک ملت، نقش بسزایی در اتصال خاطره فرهنگی مردم آن ملت برای نسلهای بعدی دارد. نتایج پژوهش در جدولی به جمعبندی ویژگیهای یادمان شهدای ایران در مقابل شهدای عراق پرداخته و نشان میدهد تفاوت دیدگاه چگونه باعث تفاوت در نمودها، ظاهر و محتوای یادمانهای یک جنگ در دو کشور مدافع و مهاجم شده است. نتیجه بررسی این مقاله نشان میدهد که مشکل قابلتوجه المانهای یادمانی شهدا در ایران، عدم استفاده از تخصص منظر و کم توجهی به پتانسیل فضاهای شهری مناسب در جذب مخاطبان است که علیرغم ضعفهای تکنیکی، به دلیل مردمی بودن، ماندگار و معنادار بوده، در بلندمدت میتواند ارتباط خود با فضا و زندگی روزانه را اصلاح و تقویت کند. در مقابل یادمانهای شهدای عراق علیرغم ویژگیهای کالبدی برتر، به دلیل رویکرد اقتدارگرایانه، بعد معنوی ضعیفی دارد و قابلیت اصلاحپذیری در آن کمرنگ است.http://www.manzar-sj.com/article_16653_e2247ca9da98f805199921425c688760.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Participative Landscape; The effect of people's presence in design of two garden-museums in Tehran and Khoramshahrمنظر مشارکتی؛ اثر حضور مردم در طراحی دو باغ موزه : تهران و خرمشهر10811716654FAشهرزاد خادمیکارشناس ارشد معماری منظررشا کیانی هاشمیکارشناس ارشد معماری منظرJournal Article20160609After 8 years of the holy defense of Iran against invasion of Iraq, a new genre in art named “Art of holly defense” has been emerged which visualizes bravery, perseverance, patriotism and self-devotion of people against invaders . This area of the art in the field of architecture has been presented in design of museums as well as museum-gardens. Such museums could be found in many cities to showcase the war, warrior’s memorabilia as well as the battle scenes in both conceptual and realistic ways. Khorramshahr cultural center of holy defense that was constructed on 1996 and Tehran garden-museum of holy defense that was built on 2006, are two important examples of such museums. The comparative analysis of two projects shows that cultural center of Khorramshahr -with minimum of taking advantages of technocrats and low cost in construction- is more successful than urban project of museum-garden of holy defense in Tehran -with maximum of taking advantages of technocrats and high cost- in representing self-devotion and essence of war between Iran and Iraq. <br />Now it’s the question; why museum-garden of holy defense in Tehran couldn’t succeed as it was expected in the other hand what factors led Khorramshahr cultural center of holy defense to be a successful project?پس از هشت سال دفاع مقدسِ ملت ایران در برابر تجاوز کشور عراق، گونهای از هنر به نام هنر دفاع مقدس در ایران پدید آمد که به لحاظ عینی و مفهومی به تجسم رشادت، استقامت، وطنپرستی و ایثار مردم در برابر کشور مهاجم میپردازد. از نمودهای این حوزه از هنر در حوزه معماری، موزهها و باغموزههایی است که در بسیاری از شهرهای ایران برای به نمایش گذاشتن آثار برجایمانده از جنگ و یادگارهای رزمندگان و نیز بازسازی صحنههای نبرد - واقعگرایانه یا مفهومی- بوده است. موزه دفاع مقدس خرمشهر (1375) و موزه دفاع مقدس تهران (1385) دو نمونه قابلتوجه از این دسته موزهها بهشمار میروند. نتیجه بررسی این دو پروژه در روندی قیاسی نشان میدهد که مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر، با هزینه ساخت اندک و بهرهگیری حداقلی از تکنوکراتها، در نمایش ایثار، ازخودگذشتگی و واقعیات جنگ ایران و عراق موفقتر از پروژه شهری بزرگ باغموزه دفاع مقدس تهران با هزینه هنگفت و استفاده حداکثری از تکنوکراتهاست. سؤال این است؛ چرا پروژه باغموزه دفاع مقدس تهران نتوانست موفقیت لازم را به دست آورد و چه عواملی باعث شد تا مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر پروژه موفقی باشد؟http://www.manzar-sj.com/article_16654_12d14ecff4fd7d8fe2bc37a437ab8329.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Public Preferences in Design of Martyrs' Memorials; Reviewing Social Success of Projects by Bonyad-e-Shahid Organizationمردمپسندی در یادمانهای شهید؛ ارزیابی موفقیت اجتماعی طرحهای بنیاد شهید11812516655FAبهزاد مسعودی اصلپژوهشگر دکتری معماری / پژوهشکده نظراحمد علی فرزیناستادیار / دانشگاه تهرانناصر براتیدکتری شهرسازی/ دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوینJournal Article20160609In recent decades, monuments and works in relation with war and martyrdom have had different effects on urban landscape. Although, creating monumental buildings in Iran has a long rich history, but the diversity of approaches and types of creating such landscapes in modern era and the efforts to increase innovation in these designs, has resulted in production of various works which do not meet the requirements in many cases. In this study we have tried to identify the most successful approaches and patterns at the viewpoint of functionality, identity and aesthetic design, in addition to evaluating the efforts and programs of Martyr Foundation and Veterans Affairs. Accordingly, after studying different samples in a cross-sectional study method using documentary analysis and identifying ways to design monumental works, the methods were analyzed and evaluated based on the general criteria in designing, layouts and features of historical monuments and also surveying experts in relevant fields. The results highlighted significant points in relation to approaches and the success of efforts in creating urban monumental landscapes and revealed the importance of the success factors namely components of audience-oriented approach, also attractiveness and connection with daily activities.آثار و بناهای یادمانی در ارتباط با جنگ و شهادت در دهههای اخیر به انواع مختلف در منظر شهرهای ایران تأثیرگذار بوده است. اگرچه ایجاد بناهای یادمانی در ایران سابقهای طولانی و پیشینهای غنی دارد، اما تنوع رویکردها و الگوهای ایجاد چنین مناظری در دوران مدرن و تلاشهایی که برای ایجاد نوآوری در این طرحها صورت گرفته، به تولید آثار مختلفی انجامیده که در بسیاری موارد پاسخگوی نیازها نبودهاند. در این مقاله تلاش شده است با بررسی تلاشها و برنامههای بنیاد شهید و امور ایثارگران الگوها و رویکردهایی که از موفقیت بیشتری در ابعاد مختلف کارکردی، هویتی و زیبا شناسانه طرح برخوردار هستند، شناسایی شوند. بدین منظور پس از مطالعه نمونههای مختلف با روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات اسنادی و شناخت شیوههای طراحی آثار یادمانی، این شیوهها بر اساس معیارهای عام طراحی، اهداف طرح و ویژگیهای بناهای یادمانی و با نظرسنجی از متخصصین حوزههای مربوطه تحلیل و ارزیابی شدند. بررسی این نتایج، نکات قابلتوجهی را در ارتباط با رویکردها و میزان موفقیت تلاشها در ایجاد مناظر یادمانی شهری نمایان ساخته و نشان میدهد که مؤلفههای مخاطب محوری، خاطرهانگیزی و ارتباط با فعالیتهای روزمره، از مهمترین عوامل موفقیت طرحهاست.http://www.manzar-sj.com/article_16655_f83edc6bfd98bdd20acb8daf0fa18b32.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Atmospher of war in Paintings: Iraj Eskandari's report on his experiencesحال و هوای جنگ در آثار نقاشی؛ گزارش ایرج اسکندری از تجربههای خویش12613516656FAفرزانه السادات دهقانکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهرانپریچهر صابونچیکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران0000-0002-4805-2470Journal Article20160609Revolution related art, the holy defense and related concepts have dedicated an important part of the Iranian contemporary art to themselves during the past three decades. Iraj Eskandari, painter and academic member of The Tehran university of Arts, is one of the prolific contemporary artists in Iran; his works are blended with the experience of life during wartime and reflects a set of realistic, semiotic and semantic approaches. Iraj Eskandari reviewed his works and achievements of 3 decades in the art of revolution and the holy defense in a one-day conference of war and landscape on the 16th of May 2016. The following is a brief part of his speech and in fact is a monograph of this artistic life and his 30 year activities.هنر انقلاب، دفاع مقدس و مفاهیم پیوسته با آن در طول سه دهه اخیر بخش مهمی از هنر معاصر ایران را به خود اختصاص داده است. ایرج اسکندری، نقاش و عضو هیئتعلمی دانشگاه هنر تهران، ازجمله هنرمندان پرکار این برهه از هنر کشور است؛ آثارش با تجربهای زیسته در زمان جنگ توأمان بوده، مجموعهای از رویکردهای واقعگرایانه، نشانهشناسانه و معناشناسانه را بازتاب میدهد. ایرج اسکندری در همایش یکروزه جنگ و منظر در تاریخ ۲۷ اردیبهشتماه 1395، به تشریح آثار و دستاوردهایش در طول سه دهه فعالیت در هنر انقلاب و دفاع مقدس پرداخت. آنچه در ادامه میخوانید مختصری از این سخنرانی و در واقع مونوگرافی هنرمند از سه دهه فعالیت هنریاش است.http://www.manzar-sj.com/article_16656_439094ccf476aa50eb6c9e4122893d6f.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601War and Landscape; Report of Round-Table at the Conference of War and Urban Landscapeجنگ و منظر؛ گزارش میزگرد همایش جنگ و منظر شهری13614116657FAشبنم محمدزادهکارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهرانJournal Article20160609In the seventh series of conferences of The Phenomenology of Urban Landscape entitled as "War and Urban Landscape", the professional round-table was held on May 27 2016, at the Museum of Contemporary Arts in Tehran, by the presence of Annemarie Bucher, professor and senior researcher at the University of Zurich, Seyed Amir Mansouri, the head of landscape architecture department at University of Tehran and Mr. Eskandar Yarnasab, the general director of cultural advertising of Martyr Foundation and Veterans Affairs.در راستای هفتمین نشست از سلسله نشستهای مطالعات عالی پدیدارشناسی منظر شهری با عنوان «جنگ و منظر شهری» میزگرد تخصصی در این باب با حضور دکتر آنماری بوخر، استاد و پژوهشگر ارشد دانشگاه زوریخ، دکتر سید امیر منصوری، رئیس پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر و آقای اسکندر یارنسب مدیر کل محترم امور تبلیغات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در تاریخ اردیبهشتماه 1395 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.http://www.manzar-sj.com/article_16657_bfc4a5753b5abb670ec736c3e3cc4fc6.pdfپژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظرمنظر2008-744683420160601Aspects of Urban Formوجوه شکل شهر14314916658FAحامد همدانی گلشنپژوهشگر دکتری معماری/ دانشگاه تهران0000-0002-7539-2913Journal Article20160609گوناگونی مجموعههای زیستی در شناخت بشر از آن نیز انعکاس یافته است. غنای مطلب و لایههای متمایز این شناخت باعث پدیدار شدن روشهای متفاوتی در پژوهشهای شکل شهر شده است. حتی در حوزهای مانند ریختشناسی شهری، رویکردهای متفاوتی با منابع مطالعاتی مختلف وجود دارد. چالش اصلی، انتخاب میان این رویکردهای متنوع نیست، بلکه این است که چگونه آنها را ترکیب و هماهنگ کنیم. مقصود این مقاله، یک تحلیل نقادانه اولیه از رویکردهای مختلف به ریختشناسی شهری، در تلاش برای حل این چالش است. هدف اول، بازشناسی و تحلیل رویکردهای مختلف به مکاتب اصلی فرم شهر بهعنوان مسئلۀ اصلی موضوع ریختشناسی است. هدف دوم، بازشناسی یک جنبه است که میان همه رویکردها مشترک باشد و بتواند بهعنوان کلید مرجع برای هماهنگی میان دیدگاههای مختلف بهصورت روشمند مورداستفاده قرار گیرد. هدف غایی نوشتار، دست یافتن به یک دیدگاه ترکیبی است که در آن رویکردهای گوناگون یکدیگر را حمایت کرده و ادراکی بهتر از زیستگاههای بشری ارائه کنند.http://www.manzar-sj.com/article_16658_f32e1d49fe94ad7bcfd153d2f650bf78.pdf