2024-03-29T00:31:43Z
http://www.manzar-sj.com/?_action=export&rf=summon&issue=50
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
درآمد/ هنر شهری
سید امیر
منصوری
-
-
2010
05
22
4
5
http://www.manzar-sj.com/article_370_d22ae2532aa583ac171c6fd2eb3bceda.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
ناشناختههای هنر و تمدن ایران/ منظری آیینی در شهر تاریخی «عقدا»
شهره
جوادی
-
-
2010
05
22
6
6
http://www.manzar-sj.com/article_371_9340341c0f0d80fb4c9559deba04fa7e.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
مکتب قهوهخانه و هنر عامیانه امروز
گلناز
کشاورز
-
-
2010
05
22
7
7
http://www.manzar-sj.com/article_372_227c9920ff5e4581b5f0dab92838bf36.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
مصاحبه با نسل اول معماران بعد از جنگ آلمان
ارسلان
دامغانی
-پروفسور «ماکس بشر» همچون «لوکوربوزیه» یکی از معدود معماران نویسنده و نظریهپرداز است که از چهرههای برجسته نسل اول معماران پس از جنگ آلمان نیز به شمار میآید. از پر اهمیتترین مطالب مطرحشده در این بحث، شرح دیدار ایشان در جوانی با «میس وان دروهه» و «فرانک لوید رایت» در ایالات متحده، بررسی سیستم آموزش معماری دورانهای مختلف آلمان بعد از جنگ و نقش معماران و اهمیت آنها در فرایند ساخت است
-
2010
05
22
8
8
http://www.manzar-sj.com/article_373_e431b48399e4d25dffa3bae190fc0a8c.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
مصاحبه اختصاصی با اسیتون کوچ، معمار منظر
«استیون کوچ» که اهل شمال غرب آمریکا است، لیسانس خود را از دانشگاه اورگون و فوقلیسانس معماری منظر خود را از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت نموده است. او پس از 15 سال تجربه در طراحی، اجرا و مدیریت منظر شرکت خود را با نام «Koch Landscape Architecture» بنا نهاد که بهسرعت توانست موفقیتهای زیادی را در جامعه معماران منظر کسب نماید. علاقه ایشان به تاریخ معماری منظر ایران، بهویژه باغ ایرانی باعث شد تا مقدمات این مصاحبه بهسرعت فراهم آید.
-
-
2010
05
22
9
9
http://www.manzar-sj.com/article_374_a8b8c043d5b9ab95438517b8c22dc299.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
پروژه «فرش آبی» تبلور هنر شهری
فاطمه
ستوده علمباز
-
«فرش آبی» یک پروژه هنر شهری است که بسیار نوآورانه و مبتکرانه، فضای جمعی جدیدی را کنار «گالری هنری لاینگ» خلق میکند. این سایت در کناره شرقی مرکز شهر نیوکاسل واقع شده است. در سال 1996 شورای شهر نیوکاسل یک مسابقه ایدهپردازی بینالمللی در قالب طرح تجدید حیات مرکز شهر و به منظور ارتقاء کیفیت و ساماندهی خیابان جان دابسون برگزار کرد و تعدادی از هنرمندان با تجربه در زمینه هنرهای شهری به این رقابت دعوت شدند.
در این مسابقه طرح مؤسسه «توماس هیترویک» طی دو مرحله ارزیابی توسط هیئت داوران رأی لازم را بدست آورد و به دلیل ایده خلاقانه طراحی، برنده شد. ایده طرح بر خلاف روال معمول طراحی مجسمه نبود، بلکه ایدهای خلاقانه برای کل مکان بود. به علاوه مصالح اصلی پیشنهادی، مخلوطی از خرده شیشههای آبی در رزین سفید بود. رنگ آبی به دلیل غیر معمول و غیر متعارف بودن برای مصالح کفسازی و متفاوت بودن از مصالح متداول مانند خاک و چمن، انتخاب شد. کفسازی، طرح نامنظمی دارد که شبیه فرشی در فضا پهن شده و در هنگام برخورد با دیوارها و اشیاء، خم شده است (تصویر1).
تیرکهای مانع ورود خودرو، به طرز هنرمندانهای از کف سربرآورده و مصالح کفسازی را خم نمودهاند (تصویر2). نیمکتهای این فضای جمعی از تاخوردن و برگشتن نوارهایی از کفسازی ایجاد شده است. در فضای خالی کنار نیمکتها، لامپهای فلورسنت به منظور نورپردازی فضا، تعبیه شدهاست (تصویر3). مصالح کف بهگونهای انتخاب شده که این مکان، متمایز از سایر مکانها و خیابانهای همجوار باشد. در این پروژه پلهای گرد رابط میدان جدید به پیادهرویی است که از شاهراه مرکزی عبور کرده و به پارکینگ بزرگ و مترو میرسد.
-
2010
05
22
10
11
http://www.manzar-sj.com/article_375_9ebc301fe903581d97f7681b7e2505f8.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
نظرگاه
تهران در خطر جدی زلزله قرار دارد. این، از اظهارنظر صریح دستگاههای مسئول برمیآید. در برابر زلزله تهران چه باید کرد؟ صبر کنیم تا خانهها بر سر نیمی از جمعیت شهر خراب شود و آنگاه با هیاهو و شتاب، چند نفری را از زیر آوار نجات بخشیم؟ و برای این روش، از امروز انبارهایی از بیل و کلنگ و آب و غذا تدارک ببینیم؟ یا آنکه به جای تکیه بر نجاتبخشی، به پیشگیری بیندیشیم؟
نظرگاه، این سؤال را با کارشناسان اجرایی و دانشگاهی در میان گذاشته است.
-
-
2010
05
22
14
15
http://www.manzar-sj.com/article_376_d31641b46f81ba1bd84812b841c577c4.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
بازار دیروز و امروز
-
-
2010
05
22
16
16
http://www.manzar-sj.com/article_377_dab1f209c274f772e8339e41c1c48180.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
سخن نهاد/ فضاهای عمومی شهر
علیرضا
عندلیب
-
-
2010
05
22
18
19
http://www.manzar-sj.com/article_378_99b4a328d30e3b25c639421dc64422c7.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
تفرجگاه شهری و تحقق حیات مدنی
سید عبدالهادی
دانشپور
مسعود
الهی
امروزه رشد و گسترش فضاهای باز عمومی در لبههای شهر به عنوان فرصتی برای پیوند میان محیط طبیعی و محیط مصنوع در کانون توجه حرفهمندان شهرسازی در شهرهای مختلف جهان قرار دارد. هدف اصلی شهرسازان در پرداختن به این موضوع، ساختاربخشی لبههای شهری و استفاده از فضاهای باز عمومی درقالب پهنههای تفرجگاهی است که توجه همزمان به حفاظت از زیست بوم و ایجاد بستری فراغتی به منظور افزایش تعاملات اجتماعی و تقویت حیات مدنی را مد نظر دارد.
نگاهی به جغرافیای تهران نشان میدهد که رود_ درههای هفتگانه شهر به عنوان کریدورهای طبیعی امتداد یافته از دل کوههای البرز به درون بافت شمالی، پدیدآورنده فرصتهای ارزشمندی هستند که علیرغم تأکید مسئولین به ایجاد فضاهای سبز شهری و افزایش سرانه فضای سبز، کمتر مورد توجه واقع شدهاند.
این مقاله به بیان مفهوم فضاهای باز عمومی پرداخته و با معرفی دوگونه اصلی فضاهای باز عمومی پهنهای و فضاهای باز عمومی خطی بر گونه دوم این نوع فضا متمرکز شده است. در ادامه، خیابان دربندـ حد فاصل میدان دربند تا میدان سربندـ واقع در رودـ دره دربند منطقه یک تهران بهعنوان یکی از مهمترین فضاهای باز عمومی خطی مورد استفاده شهروندان تهرانی معرفی میشود. سپس مسائل و مشکلات اصلی پیشرو در تقویت این پهنه تفرجگاهی بررسی شده که در نهایت دو عامل «تناقضات دروناسنادی» و «تناقضات میاناسنادی» به عنوان عوامل اساسی پاسخده نبودن این طرحها به نیاز استفادهکنندگان این خیابان و عدم توفیق حرفهمندان در تقویت تعاملات اجتماعی و حیات مدنی در آن شناسایی شده است.
-
فضاهای باز عمومی
لبههای تفرجگاهی
حیات مدنی
شهر تهران
خیابان دربند
2010
05
22
20
23
http://www.manzar-sj.com/article_379_082401f99e3a86b859595177a855eb81.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
شهری برای احترام به مردم
احمد
مسجدجامعی
آقای احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاریهای شهر تهران است. نقش فعالیت شورایاریها در تحقق حیات مدنی تهران ما را برآن داشت تا در قالب مصاحبهای به انعکاس نظرات ایشان حول موضوع ویژهنامه این شماره بپردازیم. آخرین سوابق اجرایى و اجتماعى ایشان بدین شرح است :
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای 84-1379
مشاور رئیسجمهور در امور جوانان در سال 76
مدیرعامل مؤسسه بینالمللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها
-
-
2010
05
22
24
27
http://www.manzar-sj.com/article_380_b50bf0aa9e9441066ea766697b43da1f.pdf
ابن اخوه
1386
پیرنیا، محمدکریم
1372
حبیبی، سدمحسن
1378
عثمان، محمد عبدالستار
1376
-
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
فضای شهری، زمینهساز عدالت اجتماعی
راضیه
رضازاده
-
حضور زنان در فضای شهری، حق مسلم آنان است. با در نظر گرفتن حقوق شهروندی کثرتگرا در جامعه مدنی امروز و رویکرد عدالتمحور در برنامهریزی و طراحی شهری، زنان نیز همانند مردان باید از شرایط برابر برای حضور در فضای شهری برخوردار باشند. زنان در جامعه امروز ایران وارد عرصههای مختلف علمی، فنی، سیاسی و ... شده و حضور خود را در تمام عرصهها به اثبات رساندهاند. بنابراین حضور زنان در شهر و فضای شهری در جامعه امروز ایران امری اجتنابناپذیر است. علیرغم اهمیت و ضرورت حضور آنها در فضای شهری، عوامل متعددی بر کاهش حضور زنان در فضای شهری تأثیرگذار است، مانند طراحی نامناسب فضا که عمدتاً توسط مردان و برای پاسخگویی به نیازهای آنها طراحی میشود و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی حاکم بر رفتار زنان در محیط که بر کاهش حضور زنان در فضاهای شهری مؤثر است.
فضاهای شهری
زنان
رویکرد جنسیتی
حساسیت جنسیتی
2010
05
22
28
30
http://www.manzar-sj.com/article_381_792ad2e24553f90fd83843cdd3a6aae9.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
مدیریت کیفی فضای جمعی
نجمه
مطلایی
احسان
رنجبر
موضوع و ارزش کیفیت فضاهای عمومی شهری در ادبیات امروز طراحی شهری به گونهای است که نزدیکی بسیاری بین مفهوم کیفیت و پایداری وجود دارد. بررسی تطبیقی معیارهای کیفیت و پایداری در فضاهای عمومی شهری نمایانگر آن است که یک فضای عمومی زمانی در مسیر پایداری گام بر میدارد که فرایند ارتقای کیفیت آن در طول زمان جریان داشته باشد. متخصصین مختلفی نظیر «جیکوبز»، «لینچ»، «بنتلی»، «پانتر»، «کارمونا» و مؤسسات مطالعاتی گوناگون، نظریات هنجاری مختلفی در ارتباط با کیفیت طراحی شهری ارایه دادهاند. از مهمترین مطالعات مدونی که با هدف بررسی کیفیت در ارتباط با فضاهای عمومی انجام شده، میتوان به مطالعه PPS و ODPM اشاره کرد.
فضای عمومی شهری
مؤلفه های کیفیت
میدان ترافالگار
الگوی مدیریت کیفیت
پایداری
2010
05
22
31
33
http://www.manzar-sj.com/article_382_51da942823ae86ce5f7a8ea018ee17b8.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
فضاهای جمعی در راه جهانی شدن
انسیه
قوامپور
در عصر جهانیشدن و رقابت جهانی، بخشی از موفقیت دولتها به داشتن فضاهای جمعی موفق گره خورده است. اثبات این موضوع و اهمیت پدیده جهانیشدن سبب شده تا بحث درباره این فضاها علاوه بر برنامهریزی و طراحی شهری در حوزههایی چون سیاست، جامعهشناسی و اقتصاد نیز مطرح شود. در عصری که جهانیشدن به شدت تمام عرصههای زندگی انسانها را تحتالشعاع قرارداده، دولتمردان ناگزیر از پذیرش جریان پرشتاب آن، تلاش میکنند تا با افزایش کیفیت شهرهای خود و ایجاد فضاهای شهری زیبا، امن و جذاب، موفقیت خود را در عرصه جهانی تضمین کنند. لذا انتخاب رویکرد مناسب در طراحی و یا مدیریت فضاهای جمعی از دغدغههای مطرح دولتها است؛ چرا که میتواند شهرها را به سمت ناکامی و یا سود اقتصادی بیشتر سوق دهد. حال این پرسش مطرح میشود که فضاهای جمعی در عصر جهانیشدن باید با چه رویکرد و سیاستی طراحی و مدیریت شوند؟
اتخاذ رویکرد مناسب با مطالعه و شناخت کامل از دو موضوع فضای جمعی و جهانیشدن امکانپذیر است. لذا مطالعات تحولات تاریخی فضاهای جمعی، بررسی و تحلیل تأثیر رویکردهای مختلف بر این فضاها و شناخت پدیده جهانیشدن و تحلیل تأثیرات آن بر فضاهای جمعی، بخشهای این مقاله را تشکیل خواهد داد.-
فضای جمعی
جهانی شدن
برنامهریزی فرهنگی
شهر خلاق
2010
05
22
34
37
http://www.manzar-sj.com/article_383_d3d339e0303bf7cc436f337678ba9b30.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
پیشنهادی چندوجهی برای گونهبندی فضاهای عمومی
رضا
بصیری مژدهی
کیوان
خلیجی
فضاهای عمومی، عرصه ظهور وجة اجتماعی زندگی انسان در جامعه است. از این رو، این فضاها به اندازه تاریخ زندگی انسان قدمت داشته و عضوی از جامعه است که میتوان آن را در تمام جوامع انسانی اولیه بهروشنی مشاهده کرد. با پیدایش اشکال جدید زندگی انسان در جوامع امروزی و پیچیدگیها و دگرگونی مفاهیم در زندگی مدرن (بهویژه زندگی مدرن شهری)، بسیاری از اندیشمندان، در مورد خطر اضمحلال فضاهای عمومی هشدار و برخی دیگر، ظهور شکلهای جدیدی از عرصه عمومی را نوید میدهند. یکی از این افراد، «متیو کارمونا»1 از اساتید برجسته مدرسه برنامهریزی Bartlett و از تأثیرگذارترین اساتید طراحی شهری است که تاکنون چندین کتاب از او منتشر شده است. کارمونا در یکی از متأخرترین آثار خود با عنوان «بعد مدیریت فضای عمومی»، ضمن پرداختن به مفهوم فضای عمومی و تأکید بر محوریت آن؛ در بخش اول کتاب، تلاش میکند شکلی از گونهبندی فضاهای عمومی را ارائه نماید. این مقاله برگردانی از این بخش است.
-
فضای عمومی
فضای خصوصی
کارکرد
دسترسی
مالکیت
2010
05
22
38
41
http://www.manzar-sj.com/article_384_ab620d85e11a459b49b1518fe5c71c38.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
تحلیل عوامل موفقیت جلوخان تئاتر شهر
مائده
یزدانی
مونا
لواسانی
شهر بهعنوان فضای زیست جامعه، موجود زندهای است که در ازای چگونگی حیات خود به مراتب بالاتری از کمال دست مییابد. مرتبهای از حیات مدنی، برنامههای مربوط به اوقات فراغت افراد اجتماع است. دورهای که فرد نه برای معیشت و آسایش جسم، که در راه رفع نیازهای معنوی به فعالیتی اجتماعی میپردازد. وجود فضاهای جمعی، زمینهساز حضور افراد در سطح شهر شده، فرصت تعاملات و واکنشهای اجتماعی را فراهم نموده و باعث بهوجود آمدن خاطره جمعی مشترک، حس تعلق به فضا، ارتقاء و کنترل کیفیت منظر شهری میشود. اگرچه نمیتوان اجتماعی را بدون فضای زندگی جمعی تصور کرد؛ اما امروزه شاهد شهرهایی هستیم که بهطور نسبی پاسخگوی نیازهای رفاهی شهروندان بوده و از معنویتی که لازمه شهر و فضای شهری است بیبهرهاند. متأسفانه شهرهای امروز ایران، فاقد فضاهای جمعی لازم برای تحقق و تقویت حیات مدنی است و به همین جهت تأکید بر ایجاد، حفظ و احیای فضاهای جمعی هویتبخش، ضروری است. -
فضای جمعی
حیات مدنی
تئاتر شهر
خاطره جمعی
2010
05
22
42
45
http://www.manzar-sj.com/article_385_ab46f6b458c09234b43d01fab7603d59.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
در جستجوی میدانی انقلابی
مونا
لواسانی
این روزها مرکزیترین میدان شهر تهران دربرگیرنده سازه جدید گنبدی شکل با یک نقش برجسته است. بخشی از این گنبد، آجرکاری و بخش دیگر، کاشیکاری است که در اطراف آن نیز پنجرههایی از آهن، شیشه اجرا شده است. پیش از این «سعید روانبخش»، هنرمند نقاش و طراح سازه جدید میدان انقلاب با قطعیت اعلام کرده بود :"روی این گنبد به هیچ عنوان چیزی اضافه نمیشود و خود این سازه قابلیت کامل یک اثر هنری را دارد و بهصورت مستقل و کامل یک اثر هنری نقش برجسته است و اگر قرار باشد چیزی به این سازه اضافه شود، در محیط و قطر این گنبد نیست".
«سیدمجتبی موسوی»، مدیر اداره حجم سازمان زیباسازی شهر تهران گفته است : "نماد قبلی میدان انقلاب که با طرح «ایرج اسکندری» از سال 1361 در این میدان نصب بود، برای یک نقشبرجسته و یا طراحی دیواری در نظر گرفته شده بوده و اگر شرایطی در آینده فراهم شود، قطعاً از این طرح به همان شکل نقشبرجسته و یا طرح دیواری به صورت یک کار موزهای که بخشی از تاریخ حجمسازی کشور و خاطره تاریخی مردم است، بهره خواهیم گرفت". «غلامرضا فاخته»، مجری خط چهار مترو تهران نیز، پیشتر از احتمال نصب نماد پیشین میدان انقلاب در پارک جدیدی با عنوان «انقلاب» خبر داده بود.
-
-
2010
05
22
46
48
http://www.manzar-sj.com/article_386_09471586a663226c9292ad2aeb193377.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
واکاوی امکان قرائتهای مختلف از یک اثر معماری
محمد
منان رئیسی
-
در این مقاله با اتخاذ رویکردی برون هنری، ضمن معرفی دو نگرش مؤلفمحور و مخاطبمحور در فرایند فهم اثر، به ارزیابی مسئله اختلاف در ادراک و تفسیر معماریِ متنوار بر پایه سه محور اساسی میپردازیم : درستی یا نادرستی استقلال معنایی اثر از خالق اثر، نقش افق معنایی بیننده در ادراک اثر و راز وقوع تفاسیر و فهمهای متفاوت برای یک اثر متعین. در قسمت پایانی مقاله با ژرفکاوی دلایل وقوع تفاسیر متفاوت برای یک اثر معماری، مشخص خواهد شد که اصل شکلگیری تفاسیر متفاوت برای یک کالبد معماری تا چه حد درست بوده و با فرض پذیرش اصل درستی آن، آیا بایستی فرایند ادراک یک کالبد معماری، مضبوط و روشمند بوده یا آنکه هر فهم و تفسیری از اثر موجه و قابل قبول است؟
فهم اثر
افق معنایی
معماری متنوار
دیدگاه مؤلف محور
دیدگاه مخاطب محور
2010
05
22
50
53
http://www.manzar-sj.com/article_387_efd8f61cf7e2432e7d9f27bb0bdbbbd1.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
بازنگری کوین لینچ در برنامهریزی سیمای محیط
محمدصالح
شکوهی بیدهندی
با مطالعاتی که «کوین لینچ» در زمینه سیمای شهر انجام داد، موضوع برنامهریزی محیطی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. مطالعات لینچ، پنج محور گره، نشانه، راه، لبه و محله را به عنوان عناصر اصلی سیمای شهر طرح میکند که اساس تصور ذهنی شهروندان از موقعیت مکانی آنها در محله را تشکیل میدهد. با وجود اهمیت و ارزشهای این مطالعات، انتقاداتی نیز در طول دهههای گذشته به اندیشه و روش او وارد شده که موجب ارتقاء و تکمیل مبانی علمی مطالعات سیمای شهری میشود. مقاله حاضر ضمن مرور دیدگاههای لینچ، وجوه اهمیت و موارد نارسایی چارچوب فکری او را بررسی مینماید.
-
سیمای شهر
سیمای محیط
کوین لینچ
نقشه ذهنی
تصویر ذهنی
2010
05
22
54
57
http://www.manzar-sj.com/article_388_adb74cfeeb778a827887a35e3d00250d.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
اکوموزه و اصالت حیات اجتماعی
شهاب
نظری عدلی
با اینکه سابقه «اکوموزه» در ایران به حدود 7 سال پیش (1382) باز میگردد؛ اما همچنان از اکوموزهها تعابیری اشتباه چون موزههای فضای باز 1 ارائه میشود که ریشه در عدم شناخت این نوع موزهها دارد. در این مقاله سعی شده است موزههایی که در نگاه اول به نظر مشابه میآیند ولی از حیث عملکرد، حیات، هدف و دستاوردها متفاوت هستند، بررسی شوند. بخش اول به تعریف اکوموزه و بخش دوم به جایگاه آن در ایران میپردازد و در نهایت پیشنهاداتی برای آینده ارائه خواهد شد.
اکوموزه
موزه فضای باز
موزه سنتی
پارکهای موضوعی
2010
05
22
58
61
http://www.manzar-sj.com/article_390_df164a168f52788cc153ef8cb10cff7a.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
برنامهریزی برای ایجاد نظم طبیعتگرا در سازمان فضایی شهر
آیدا
آلهاشمی
بحث شهر پایدار و راههای رسیدن به ساختار پایدار شهری از مباحث مطرح و البته پیچیده در جهان پس از مدرن امروز است که کشور و کلان شهرهای ما و به ویژه شهر تهران به عنوان بزرگترین و پرجمعیتترین شهر کشور از لزوم توجه به این بحث مصون نیستند. در حقیقت اینکه چگونه میتوان راه حلی برای توسعه پایدار شهر تهران یافت تا علاوه بر اینکه پاسخی مناسب برای مشکلات عدیده محیطی، فرهنگی و اجتماعی شهر باشد، ساختاری پایدار از شهر را نیز ارائه دهد تا تعادل میان محیط مصنوع و محیط طبیعی برقرار شود، ذهن مدیران و متخصصان شهری را همواره به خود مشغول داشته است. همایش سالانه IFLA 1در سال 2008 با موضوع «دگردیسی با آب» مجالی بود تا طی آن پروژهای با تکیه بر مفاهیم شهر پایدار، ساختار طبیعی شهر تهران و ایده زیرساخت سبز به هم پیوسته شهری، ساختاری پایدار را بر پایه رودهای تهران برای آینده شهر پیشنهاد شود. -
شهر پایدار
رود درههای تهران
زیرساخت سبز شهری
IFLA
2010
05
22
62
66
http://www.manzar-sj.com/article_391_3575927d6d80862a70449f4243589713.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
هنر شهری تبلور کیفیت در صورت شهر
سید محمد
بهشتی
بحث هنر شهری متوجه عرصههای عمومی شهر است؛ صحنههایی که جریان زندگی شهری در آن به وقوع میپیوندد نه تنها جنبههای کالبدی متناظر با آن همچون عبور و مرور و حمل و نقل را مدنظر قرار میدهد، بلکه جایی است که مکث اتفاق میافتد و زندگی شهری به نمایش درمیآید. این عرصهها با مقیاسهای متفاوت در پهنههای شهری وجود دارد و بسته به میزان ارزششان نیز متغیر است. در دهههای اخیر با کاهش جریان زندگی در عرصههای شهری مواجه بودهایم بهطوریکه این عرصهها تقریبا متروک شدهاند. تنها در دهه حاضر شاهد رونق این جریان هستیم. آن هم به علت وجود تقاضاست. عرصههای عمومی شهر به تبعیت از تقاضای جامعه شهری پدید میآید. صرف حضور کالبد، موجد جریان زندگی شهری نخواهد شد. زندگی شهری از جنس «کیفیت» است. سکونت در شهر از جنس کمی ولی حیات مدنی امری کیفی است و باید با معیارهای کیفی آن را ارزیابی کرد. با این حال در توسعه شهری پنج دهه اخیر شهرها عموما مبتنی بر معیارهای کمی برنامهریزی شهری بوده است. گویا موضوع کیفیت در برنامهریزی شهری جایی ندارد. صرفا حضور یک برنامهریزی خوب در مقابل برنامهریزی بد یا توسعه شهری مبتنی بر برنامهریزی معقول در مقابل توسعه بیبرنامه نمیتواند کیفیت ایجاد کند.
فضاهای عمومی
تقاضای مدنی
برنامهریزی کیفیت
هنر شهری
مدیریت شهری
2010
05
22
68
69
http://www.manzar-sj.com/article_6044_98556333605fca2569d1d7f7b04d240b.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
بررسی نقش عناصر محیطی در کیفیت بصری فضا
مصطفی
اسداللهی
امروزه محیطی سالم برای زندگی انسان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. لذا ضروری است که طراحان، مسئولان و متخصصین آن را به گونهای طراحی کنند، که شرایط زندگی و زیستن در آن همواره از نظم، منطق و زیبایی لازم برخوردار باشد.
هماکنون شهرهای جهان مملو از علائم، نشانهها و دیگر عناصر گرافیکی آموزشدهنده و اطلاعرسان است که عامل ایجاد نظم و یاریدهنده مدیران و مجریان برای به اجرا درآوردن قوانین و مقررات و ابزار توسعه اقتصادی محسوب میشود. شهرهای مهم جهان در زمینه تجارت و گردشگری با یکدیگر در رقابت هستند و پیوسته در حال یافتن روشها و نشانههای جذابتر و گویاتر برای راهنمایی و جلب توجه بازدیدکنندگان هستند. در عین حال همه ساله ساختمانها و مراکز بسیاری در دنیا ساخته میشوند که به دلایل مشابه، گرافیک محیطی جدیدتر و خلاقانهتری را ارائه میکنند. نشانههای تصویری خدماتی، علائم راهنمایی و رانندگی، سیستمهای هدایت تصویری و نوشتاری برای اماکن خصوصی و عمومی، آگهیهای تجارتی و دهها مورد دیگر نقش بسیار مهم و انکارناپذیری را در ارائه خدمات، راهنمایی، تسهیل در امر تردد و حمل و نقل شهری و اطلاعرسانی ایفا میکنند. طراحان گرافیک محیطی میتوانند در کنار معماران، شهرسازان و دیگر عوامل دستاندرکار طراحی و ساخت و ساز محیطهای شهری در ساماندهی صحیح عناصر گرافیکی محیطی، فعالیت نمایند.
شایسته است عناصر گرافیک محیطی، علاوه بر برخورداری از کیفیت مناسب در کاربرد و ارائه خدمات، با بهرهگیری از جنبههای زیباییشناختی و روانشناختی، به گونهای طراحی و خلق شوند که موجب آرامش، آسایش، نشاط و تحمل و استقامت انسان، در محیطهای صنعتی و زندگی ماشینی امروز باشند-
نشانهشناسی
گرافیک محیطی
تبلیغات شهری
سیمای مکان
2010
05
22
70
71
http://www.manzar-sj.com/article_392_0dfbe9742986c435dd2f481b420df49a.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
مروری بر معیارهای طراحی و ساخت مبلمان شهری
سید هاشم
مسدد
مهران
هاشمی
با شروع شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرنشینان و مشکلات ناشی از آن، ضرورت فراهمآوردن امکاناتی برای رفاه حال شهروندان بیش از پیش شناخته شد. با گذشت زمان و افزایش تعداد امکانات مختلف شهری (خیابانها، میادین، پیادهروها، محلهای توقف اتومبیل، علامتها و نشانهها، فضاهای سبز و غیره)، «مبلمان شهری» یا «مجموعه تجهیزاتی که در فضای باز مورد استفاده عموم قرار میگیرند» نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. طراحی محصولات مختلفی که در حیطه مبلمان شهری قرار میگیرند توانسته است متخصصان گوناگونی (مانند معماران، مهندسین عمران، کارشناسان برنامهریزی شهری، مجسمهسازان، نقاشان و غیره) را به کار گیرد که در این میان طراحان صنعتی نیز در مسائل مرتبط با طراحی و ساخت آن دسته از امکاناتی که در رابطه مستقیم با انسان قرار دارد انجام وظیفه مینمایند.
از این رو با توجه به محورهای تخصصی مطرح در رشته طراحی صنعتی، سعی میشود تا گوشهای از مسائل مرتبط با طراحی، ساخت یا انتخاب عناصر مبلمان شهری به گونهای که یاریدهندة طراحان و سازندگان در امور زیبایی شهری باشد ارائه شود. لازم به ذکر است که با توجه به کثرت تنوع در محصولات مبلمان شهری، مطالب ذکر شده جنبه عمومی داشته، ولی سعی شده است تا در لابهلای مباحث، مثالهای کاربردی ارائه شود.
-
مبلمان شهری
زیبایی
عملکرد
استاندارد
هویت
2010
05
22
72
73
http://www.manzar-sj.com/article_393_4d30e321c09cb550bb7675312905f583.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
هنر محیطی، بررسی تاریخی و نظری
رضا
قلعه
-
دهه 60 میلادی دههای مشحون از انقلابها، جنبشهای سیاسی و مدنی، بیتلیسم، هیپیگری، ترورهای تاریخی و البته جنبشهای هنری است که با موارد ذکرشده تعاملی اجتنابناپذیر داشتهاند. هنر زمینی (Land Art) که بسیاری آن را در معنای هنر محیطی و به جای آن نیز به کار میبرند، محصول بلاواسطة دهة بارآور 60 است و هنر محیطی (Environmental Art) با اندکی تغییر در دیدگاه و مصالح مورد استفاده، در دهة 70 به بار مینشیند : "کتابهایی چون «هنر زمینی و محیطی» اثر کاستنر (Kastner) و والیس (Wallis) این نظر را مطرح میکنند که «هنر زمینی» بعدها به «هنر محیطی» تکامل پیدا کرد" (www.greenmuseum.com).
اصطلاح هنر محیطی توسط بسیاری از صاحبنظران به صورت یک اصطلاح فراگیر به کار میرود، به گونهای که اکوآرت (Eco Art)، اکولوژیکال آرت (Ecological Art)، هنر زمینی، هنر خاکی (Earth Art)، اکوونشن (Ecovention)، هنر اعاده (Restoration Art) و هنر در طبیعت (Art In Nature) را زیر چتر خود میگیرد. گرچه بسیاری از افراد، اصطلاحات فوقالذکر را به جای هم به کار میبرند؛ اما استفاده از عبارتی که رهیافتهای متأخر و مدرن را از هنر خاکی و زمینی جدا کند مفید به نظر میرسد، به همین دلیل برای اشاره به این رهیافتهای متأخر معمولاً از «اکوآرت» استفاده میشود. به دلیل محدودیت فضا در این مجال صرفاً به بررسی هنر محیطی میپردازیم.
هنر
اجتماع
محیط
هنر محیطی
هنر اکولوژیک
2010
05
22
74
75
http://www.manzar-sj.com/article_394_aede01cd8ca38b6f698ae01cdc0490b2.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
«توپیاری» فن است یا هنر؟
سپیده
عابدی
هنر توپیاری در گذشته تنها به آراستن باغهای اشرافی، توجهی ویژه داشت، ولی امروزه گونههای این هنر در بافتهای متنوع شهری، پیادهروها و خیابانهای شهرها، به شکلی تزئینی و اتنزاعی رواج یافته است. حفظ حقیقت عناصر طبیعی در یک زمینه جغرافیایی و فرهنگی است که موجد زیبایی میشود نه توسعه آن در قالب یک هنر انتزاعی. توسعه هدفمند طبیعت در شهر، با حفظ ارزش و هویت عناصر طبیعی میتواند موجد کیفیت منظر شهری و پاسخگوی اوقات فراغت شهروندان شود. این امر از یک رویکرد آرایشی و تزئینی همچون ساخت آبشار مصنوعی، برکه، باغهای صخرهای و عروسکهای گل که گاه در فضاهای شهری با آن مواجه میشویم، فراتر است. -
توپیاری
گیاهشناسی
هنر
زمان
هویت
منظر شهر
2010
05
22
76
77
http://www.manzar-sj.com/article_395_0e1e356a41de64d269a692c18d275ddb.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
ضرورت انطباق تصویر روز با نورپردازی شهر
محمد
رضوان
عبدالله
خیری
سیمای شبانه، در واقع تصور مخاطب از شهر هنگام شب است. بخشی از طراحی منظر یک شهر است که شناخت و درک مبانی نظری آن میتواند در ارتقای کیفیت فضای شهری تأثیر گستردهای داشته باشد. مقوله سیمای شبانه شهر باید به طور همزمان با طراحیهای اولیه و برنامهریزیهای شهری مورد مطالعه قرار گیرد. شناخت ویژگیهای شهر و سیمای شبانه آن، مطالعة نور و اثرات آن در محیط، تکنیکها و اهداف نورپردازی و طراحی منظر شهری شامل اهداف عملکردی، زیباییشناسانه و هویتبخشی و فعالیتهای جمعی شهروندان و تأثیر آنها در شکلدادن به سیمای شبانه شهر به معماران منظر و مدیران شهری در طراحی و مدیریت کیفیت سیمای شبانه شهرها کمک میکند.
-
منظر شهر
فضاهای جمعی
سیمای شب
شبهای تهران
نورپردازی
زندگی شبانه
2010
05
22
78
79
http://www.manzar-sj.com/article_396_24e2b1e08dc5f7883279663ad6e7e22f.pdf
منظر
منظر
2008-7446
2008-7446
1389
2
7
نگاهی گذرا به «تئاتر خیابانی» در ایران و جهان
مجید
سرسنگی
بسیاری از نمایشگران و حتی محققین داخلی هنوز در تعریف تئاتر خیابانی، از مفهوم نمایشی که در خیابان یا سایر فضاهای بیرونی اتفاق میافتد، استفاده میکنند؛ تعریفی که بر اساس مفاهیم معاصر از تئاتر خیابانی- چه در حوزه شکل و چه در قلمرو محتوا- کاملاً نادرست است.
در مقاله حاضر کوشیده شده تعریفی علمی، صحیح و جامع از تئاتر خیابانی ارائه شود. تعریفی که از یک سو نگاه به سابقه تاریخی این گونه نمایشی دارد، و از سوی دیگر مضامین عمومی استفاده شده در این نمایش و نیز شکل خاص اجرای آن را در بر میگیرد.
-
هنر
جامعه
هنر اجتماعی
تئاتر خیابانی
فضاهای عمومی
2010
05
22
80
82
http://www.manzar-sj.com/article_397_e6207dadd30bf9621021b4dd9bf5792e.pdf