پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
کوچه یک «منظر» است
3
3
FA
سیدامیر
منصوری
0000-0002-2865-6859
استادیار دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
amansoor@ut.ac.ir
10.22034/manzar.2021.142131
برای میانسالان شهرهای بزرگ و کودکان شهرها و روستاهای ایران «کوچه»، مظهر زندگی اجتماعی آنهاست. از اول صبح تا غروب آفتاب کوچه محل گردهمایی و بازیهای کودکانه بود. بعداً که بزرگتر شدند، با بچههای کوچه به اطراف هم سرک میکشیدند. کوچه فضای تجربهای مشترک، تولید خاطرههای جمعی، پیوندهای دوستانه و ازدواج بود. بزرگترها نیز در کوچه ملاقات میکردند. زنها گاهی کوچه را فضای مشترک میان خانۀ خود با همسایگان میپنداشتند و امور خانه را مشترکاً در کوچه انجام میدادند. ساخت و نگهداری کوچه با ساکنان بود، حتی نام کوچه نیز تابع آنها بود. موزائیک حیاط در برابر خانه، تا محور کوچه ادامه پیدا میکرد و فرش کوچه به چهلتکهای بدل میشد که هر خانه سهمی در آن داشت. درختی اگر در کوچه بود، مشخص بود که متعلق به چه کسی است و نگهداری آن بر عهدۀ او بود. حریم کوچه برای غریبهها محدودیت داشت. کوچه اگر بنبست بود، ورود به آن با پرسش ساکنان روبرو میشد که چه میخواهید؟ و اگر در رو داشت، تا زمانی که عابر در حال حرکت بود، زیر نظر اهالی بود تا آنکه از قلمرو آنان خارج شود. کوچه محل مکث و زندگی جمعی بود؛ زندگی پر از تعاملات اجتماعی و عاطفی. مراقبت عمومی از کودکانی که در کوچه بازی میکردند براساس یک قانون نانوشته بر عهدۀ ساکنان بود و همه در برابر جریان زندگی کوچه مسئول بودند. کوچه جغرافیایی بود که دموکراسی ساکنان را به بهترین وجه در زندگی گروهی آنها جاری میکرد. کوچه نماد دموکراسی مشارکتی در مقابل دموکراسی نمایندگی بود که رابطهای عمیق و تأثیرگذار نه میان وکیل و موکل به بار میآورد و نه میان موکلان با هم. دموکراسی مبتنی بر کوچه، نهادینه کردن مشارکتی اجتماعی و فعال بود براساس فضا. فضا در این رابطه، نه ظرف وقوع رویداد، که عامل و شتابدهندۀ آن بود. فضای کوچه با سازماندهی خاصی که به ساکنان و نیازهای زندگی روزانۀ آنها میداد، همچون قرارداد اجتماعی عمل میکرد که روابط میان انسانها را تنظیم میکرد. علاوه بر آن، با فضای صورت خود بروز تجربههای مشترک و جاری ساختن زندگی جمعی را هدایت میکرد. کوچه همچنان که از اسم آن برمیآید، «کوی+چه»، مکان زندگی جمعی تلقی میشد. فهم ساکنان کوچه از کالبد رویدادها و کارکرد آنها، یک منظر تمام عیار است. منظری که با کالبد پدید میآید و با فعالیت و رویدادهایی که تجربه میکند، به صورتی خاص ادراک میشود. چنین فهمی از کوچه به ساکنان آن اختصاص دارد. کوچهها برای عابران گذرگاههایی هستند با نشانههای متنوع؛ برای ساکنان آنها اما، هر کوچه منظری است که در درون خود فضاهای بیشماری مبتنی بر خاطرۀ جمعی آنها را حمل میکند. بزرگترین خسارت شهرهای امروز، از میان بردن کوچه به عنوان مفصل ارتباط میان قلمروی خاصی از سکونت همسایگی است. این قلمرو و ابزار فهم آن که کوچه بوده است، در شهرهای مدرن با غلبۀ کارکردهای چهارگانه به فراموشی سپرده شده است. از آن پس اجتماعات محلی و به تبع آن مشارکت شهروندان در تعیین رفتار زندگی شهری نیز رو به فراموشی گذارد. عکس روی جلد اثر جناب آقای «علی جعفری ندوشن» عکاس هنرمند از یکی از کوچههای ندوشن است که به زیبایی تصویری از زندگی چندلایۀ کوچه را حتی در بافتهای قدیمی و فرسودۀ آن که همچنان حیات دارد، بازنمایی کرده است. از لطف ایشان برای اهدای این عکس برای روی جلد این شماره نشریۀ منظر، سپاسگزاریم.
منظر کوچه,حیات جمعی,مشارکت
http://www.manzar-sj.com/article_142131.html
http://www.manzar-sj.com/article_142131_919fa39aee6f06e6e1d6b6f5547b42b9.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
بازخوانی کالبد باغ هزارجریب بر پایۀ مطالعات مقایسهای اسناد توصیفی-تصویری و میدانی
6
21
FA
رویا
همایونی
https://orcid.org/00
گروه آموزشی معماری، دانشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، نجفآباد، ایران.
roya.homayooni@gmail.com
نیما
ولی بیگ
https://orcid.org/00
استادیار گروه مرمت بناهای تاریخی، دانشکدۀ مرمت، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.
n.valibeig@aui.ac.ir
10.22034/manzar.2021.272281.2113
براساس شواهد و اسناد موجود، در دورۀ صفوی، باغهای زیادی در اصفهان ساخته شده که امروزه تنها نامی از آنها برجای مانده است. باغ هزارجریب از شناختهشدهترین آنهاست. این باغ در جنوب زایندهرود و در دامنۀ کوه صفه جای داشته است. امروزه دانشگاه اصفهان و بخشهایی از یکی از محلات شهری (مرداویج) بر روی بقایای آن ساخته شده است. بازخوانی این باغ در راستای معرفی ویژگیهای کالبدی آن، به شناخت بیشتر بخشی از ارزشهای باغسازی کهن ایرانی کمک میکند. در این راستا، اسناد توصیفی و تصویری میتواند راهکاری برای تحلیل ویژگیهای کالبدی باغ هزارجریب در زمان آبادانی آن باشد. سیاحان بسیاری در دورههای مختلف به توصیف این باغ به لحاظ معماری و رویدادهای آن در زمان آبادانی و افول پرداختهاند. این پژوهش برای نخستین بار تلاش میکند به بازنمایی بصری کالبد باغ هزارجریب و عناصر آن بهگونهای جامع بپردازد. از سوی دیگر چگونگی آبیاری این باغ در فرایند بازنمایی تصویری آن آشکار خواهد شد. جهت انجام این مدلسازی از اطلاعات کتابخانهای بهعنوان اسناد توصیفی از یک سو، و از اسناد تصویری از سوی دیگر بهره گرفته شد. مطالعات میدانی منطقۀ مورد نظر تکمیلکنندۀ بخشی از ناشناختههای این باغ در گذر زمان بود. این مقاله بر آن است تا با بازنمایی باغ هزارجریب در گذر زمان به دگرگونیهای آن نیز بپردازد. یافتههای این پژوهش بر پایۀ چهار نظام اصلی باغ ایرانی: راه، گیاه، ساختمان و آب نهاده شدند. با تحلیلهای انجامگرفته ارتباط فضایی بخشهای گوناگون باغ هزارجریب، نسبت فضاهای پر و خالی، تعداد سطوح و فرم شکلی عمارات به دست آمدند. از سوی دیگر تغییراتی که در گذر زمان پدید آمده بود نیز آشکار شد.
باغسازی صفوی,چهارباغ اصفهان,باغ هزارجریب,بازنمایی,اسناد توصیفی و تصویری,منظر تاریخی
http://www.manzar-sj.com/article_134216.html
http://www.manzar-sj.com/article_134216_683fa86dc9c5dc748290b8774f6481b8.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
تحلیل مفهوم منظر و رویکرد منظر از سطح نظری تا عرصۀ اجرایی: مرور ادبیات نظری
22
37
FA
محمدرضا
مثنوی
استاد معماری، دانشکده محیط زیست، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران.
masnavim@ut.ac.ir
حشمت الله
متدین
گروه معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
motedayen@ut.ac.ir
پریچهر
صابونچی
0000-0002-4805-2470
پژوهشگر دکتری معماری منظر. دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
parichehr.saboonchi90@gmail.com
مرتضی
همتی
0000-0002-5898-559X
پژوهشگر دکتری معماری منظر. دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
hemmati.m@ut.ac.ir
10.22034/manzar.2021.283818.2128
در سالهای اخیر رویکرد منظر در کنار سایر رویکردها، به سبب دیدگاه جامع و تبیین پارادایمهای نو در باز تعریف رابطه انسان و محیط بهطور گستردهای مورد توجه قرار گرفته است. با این حال مفهوم واحد و دقیقی از چیستی و ماهیت آن ارائه نشده و وجود ادبیات نظری گسترده در رابطه با تعاریف منظر، ابهام در مفهوم و دشواری درکاربست آن را در پی داشته است. هدف این پژوهش تبیین ماهیت و ابعاد مختلف رویکرد منظر از طریق تدوین مدل مفهومی با روش تحلیلی و مرور سیستماتیک از دو دیدگاه نظری و عملی است. براساس یافتههای این پژوهش، منظر از دیدگاه نظری و برمبنای آرای صاحبنظران درقالب یک پدیده عینی، کلیت عینی-ذهنی، پدیده زمانی-مکانی، تعامل میان طبیعت و فرهنگ و یا یک سیستم پیچیده تعریف شده است. همچنین منظر از دیدگاه عملی که رویکرد منظر خوانده میشود، بینش کلنگر و وجه کاربردیشده از مفاهیم نظری است. بر مبنای مرور سیستماتیک پژوهشهای پیشین رویکرد منظر بر سه مؤلفه ماهیت مفهومی، اصول و ویژگیها و فرایندهای مدیریت استوار است. ماهیت آن مرکب از وجوه کالبدی-معنایی و تفسیری از چارچوب مفهومی منظر در سیستم انسانی-محیطی است. اصول و ویژگیهای برآمده از این ماهیت، کلنگری، چندعملکردی، چندمقیاسی وجود ذینفعان متعدد، فرارشتهای، مشارکت، پویایی (اکولوژیکی-اجتماعی)، پیچیدگی و مبتنی بودن بر مکان است. همچنین مدیریت و برنامهریزیهای یکپارچه، انطباقی، مشارکتی، زمینهگرا و تابآور از استراتژیهای اصلی رویکرد منظر در سطح مدیریت بوده که به واسطه دو فرایند برنامهریزی-سیاستگذاری و تصمیم-پیادهسازی منجر به ایجاد دستورالعملهای اجرایی میشود. این رویکرد از طریق نظارت و کنترل موردارزیابی قرار گرفته و بهمنظور بسط و توسعه به صورت فرایندی چرخهای و پیشرونده تحول مییابد.
منظر,رویکرد منظر,مدل مفهومی رویکرد منظر,دیدگاه نظری منظر,دیدگاه عملی منظر
http://www.manzar-sj.com/article_137428.html
http://www.manzar-sj.com/article_137428_3a3434bec7a6e9e903b951ec200151b9.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
بازشناسی نقشهای منظرین بام در شهرهای ایرانی، بازشناسی از طریق بررسی مستندنگاریها، آثار ادبی- هنری و نمونه موردی
38
51
FA
ضیا
حسینزاده
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشکدۀ مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
z.hosseynzadeh@yahoo.com
سارا
شکوه
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
shokouh.sara@ut.ac.ir
محمد رضا
مهربانی گلزار
0000-0001-9706-2723
استادیار، عضو هیئت علمی دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.
m.mehrabanigolzar@gmail.com
10.22034/manzar.2021.277423.2122
شهرهای ایرانی گنجینهای غنی از تجربیات موفق معماری و شهری هستند. این شهرها از مؤلفههای بیشماری، از مقیاس خرد تا کلان تشکیل شدهاند. تا کنون غالب این عناصر مورد توجه پژوهشگران واقع شدهاند و بسته به موضوع پژوهش به جنبههایی از آنها پرداخته شدهاست. اما در این میان «بام» به عنوان یکی از مهمترین فضاهای خانه و شهرهای ایرانی که واجد کارکردها و پتانسیلهای بیشماری - به ویژه در حوزة منظر- بوده، مغفول مانده است. لذا، این پژوهش بر آن است تا با استفاده از تحلیلها و بررسی مستندات، نقش یا نقشهای منظرین فراموششده و اصلی بام در شهرهای ایرانی را شناسایی کند. به اعتقاد نگارندگان، بام در خانههای ایرانی تنها پوششی برای فضاهای زیرین با نقش سازهای صرف نبودهاست لذا، پژوهش حاضر در صدد پاسخ به این سؤال است که نقش یا نقشهای منظرین بام در شهرهای ایرانی و در زندگی ساکنان خانه چه بودهاست؟ این تحقیق به شیوة تحلیل محتوا، انواع مستندات و اطلاعات مربوط به فضای بام، در متون ادبی، گزارشهای تاریخی، آثار مربوط به هنرهای تجسمی و سینمای معاصر را بررسی نموده است. بنابراین تحلیلها بر اساس اطلاعات بدست آمده از مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی خانههای ایرانی موجود صورتگرفته است. نتایج نشان داد بامها در شهرها و خانههای ایرانی نقشهای کارکردی و منظرین گوناگونی داشتهاند و یکی از عوامل بسیار مهم در شکلگیری مکانیت خانهها و هویت شهرها بودهاند که به طور عمده میتوان نقشهای اصلی آنها را در سه حوزة هویتی، اجتماعی و ارتباط با طبیعت دستهبندی کرد.
بام,منظر,آسمان,طبیعت,اجتماعی
http://www.manzar-sj.com/article_134219.html
http://www.manzar-sj.com/article_134219_cc45f016033972747623b2a88c54f3b7.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
خوانش متن بهمثابۀ پرسهزنی در میان منظرهای شهری (مطالعۀ موردی: کتابهای خیابان یکطرفه و پروژۀ پاساژها)
52
63
FA
علیرضا
صیاد
استادیار گروه سینما، دانشکدۀ سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
alirezasayyad@yahoo.com
10.22034/manzar.2021.276419.2119
از والتر بنیامین، فیلسوف و نظریهپرداز آلمانی مرتبط با مکتب با فرانکفورت، بهعنوان یکی از متفکران کلیدی در مطالعات مدرنیتۀ شهری یاد میشود. این نکته که شهر مدرن، مضمون مرکزی بخش عمدهای از آثار بنیامین است در پژوهشهای متعددی بررسی شده است. با این حال، تأثیر کیفیتهای بصری و فضایی شهر مدرن در شکلدهی به شیوۀ اندیشیدن و در نتیجه روش نگارش بنیامین، همچنین تجربۀ ادراکی مخاطب در مواجهه با این متون کمتر بررسی شده است. پژوهش حاضر که از نوع کیفی و بنیادی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته، ریشۀ تصویرمندی و فضامندی در نوشتههای بنیامین را، در علاقۀ وی به تصاویر و مطالعاتش پیرامون هنرهای بصری و فرهنگ بصری شهر مدرن بررسی میکند. در این پژوهش با تمرکز بر دو اثر شهری برجستۀ بنیامین، خیابان یکطرفه و پروژۀ پاساژها، مشخصههای این شیوۀ نگارش بررسی و این بحث مطرح میشود که همانگونه که بنیامین پرسهزن را سوژۀ سرنمون مدرنیته در نظر میگیرد که در میان منظرهای شهری به گشت و گذار میپردازد، به موازات آن، شیوۀ نگارش شهری او نیز مخاطبی را فرا میخواند که به پرسهزنی در میان منظرهای متنی بپردازد. پژوهش میکوشد به این پرسش پاسخ دهد که برای مخاطب پرسهزن متحرک در میان منظرهای شهرگونۀ متون بنیامین، چه کیفیتهای ادراکی پدید میآید که این تجربه را با تجربههای خوانش در مواجهه با فرمهای سنتی متن، متمایز میسازد؟ پژوهش این نتیجه را مطرح میسازد که در تضاد با حالت سنتی خوانش که مبتنی بر ادراک سوژۀ منزوی، ساکن و متمرکز است، مواجهۀ پرسهزنانه با متن، خوانشی پراکندهاندیش و در حالتی از عدم تمرکز است. سوژۀ اینگونه از خوانش، سوژهای گروهی، جسمانی و متحرک است. از این رو، در فرایند خوانش، با تجربۀ جسمانیتمندی جمعی همچون تجربۀ تودهای شهر مدرن مواجه هستیم.
والتر بنیامین,منظرهای شهری,پرسهزنی,مونتاژ تصاویر,خیابان یکطرفه,پروژۀ پاساژها
http://www.manzar-sj.com/article_134759.html
http://www.manzar-sj.com/article_134759_4edb2cac8750e06de8272d937711a09e.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
خوانش منظر خیابان، بالاخیابان و پایینخیابان شهر مشهد بهمثابۀ آستانۀ تشرف به حرم رضوی(ع)
64
77
FA
مهدی
حسین زاده
0000-0002-4702-7126
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران.
mehdi.hoseinzadeh1372@gmail.com
محمد
آتشینبار
0009-0003-1843-4069
دکتری معماری با گرایش منظر شهری، پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران.
atashinbar@ut.ac.ir
پوریا
علایی
کارشناس ارشد شهرسازی، گروه شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد مشهد، مشهد، ایران.
pourya.faslenovin@gmail.com
10.22034/manzar.2021.286699.2130
بالاخیابان(خیابان بالاسر) و پایینخیابان (خیابان پایینپا) نخستین مداخله در مقیاس شهری، توسط حکومت صفویه بهعنوان اولین خیابان شهر مشهد احداث شد و محوری شرقی-غربی به مرکزیت حرم مطهر ایجاد کرد. این خیابان همواره در طول تاریخ نقشی مهم در سازمان فضایی شهر و در ذهن شهروندان ایفا نموده و از همین روی، همواره مورد توجه تمام حکومتها بوده است. اما مداخلات صورتگرفته طی چند دهۀ اخیر (بهخصوص پهلوی دوم تا امروز)، موجب برهمخوردن شاکلۀ بافت، ساختارها، محلات و نظامات حاکم بر آن شده، ساکنان را بهعنوان بهرهبرداران اصیل بافت، بیرون رانده و موجب بروز معضلات عدیدۀ اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... شده است. پژوهش حاضر یک مطالعۀ استنباطی است که با تحلیل منابع مختلف در سه دورۀ تاریخی به خوانش منظر بالاخیابان و پایینخیابان در شهر مشهد میپردازد. سه دورۀ سنت (قبل از پهلوی): با استفاده از اسناد تاریخی و آثار روشنفکری، پهلوی: با استفاده از اسناد تاریخی و اسناد شهری و بعد از انقلاب اسلامی: با استفاده از اسناد شهری و مصاحبۀ عمیق بررسی شدند. بر مبنای رویکرد منظر هدف این پژوهش کشف نقش «بالا و پایینخیابان» در سازمان فضایی شهر مشهد است. با جمعبندی مطالعات پژوهش، اینگونه استنباط میشود که تا قبل از شروع مداخلات شهری اولین طرح جامع در دورۀ پهلوی، عناصر تشکیلدهندۀ منظر محور مورد مطالعه بهگونهای هماهنگ، برای هدفی واحد در ارتباط با یکدیگر ایفای نقش کردهاند. علیرغم بحران بهوجود آمده و تأثیرات مخرب آن بر صورت و کالبد خیابان در دورۀ معاصر، قدرت ادراکات ذهن و اندیشۀ انسان بهعنوان مخاطب همواره بر ماده غلبه داشته است، بهطوری که معنای ذهنی آن، یا به عبارت بهتر منظر این خیابان هنوز تا حدی پابرجا و با مداخلاتی در جهت نقش اصلی آن قابل احیاست. نتیجهگیری گویای آن است که خیابان مورد مطالعه همواره بهعنوان محوری متعالی در ذهن مخاطبانش ایفای نقش کرده که به مفهوم مقدس زیارت پیوند خورده است.
منظر خیابان,مشهد,بالاخیابان,پایینخیابان
http://www.manzar-sj.com/article_140623.html
http://www.manzar-sj.com/article_140623_869fb3a7bfa9379fda3492171345f3c1.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
13
57
2021
12
22
در جستوجوی ورودی شیراز، بررسی تغییرات منظر ورودی شهر شیراز -دروازه قرآن- از پیش از قاجار تا امروز
78
89
FA
سیما
خلیلیان
کارشناس ارشد معماری منظر، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.
sima.khalilian23@gmail.com
مهدی
زندیه
0000-0001-7474-0333
دانشیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.
mahdi_zandieh@yahoo.com
آیدا
آل هاشمی
0000-0003-0362-1964
استادیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.
ayda_alehashemi@yahoo.com
10.22034/manzar.2021.248100.2088
امروز ورودی شیراز از سمت اصفهان را «تنگ اللهاکبر» و «دروازه قرآن» مشخص میکنند. در طول زمان و دورههای مختلف مؤلفههای متعددی این ورودی طبیعی را تعریف کرده، به آن افزوده یا کاسته و هویت ورودی بودن این محدوده برای شیراز را متحول کرده است. این نوشتار به دنبال پاسخ به این سؤال است که کدام مؤلفه در تعریف ورودی شیراز بهصورت تاریخی مانایی داشته و مؤلفۀ ماهوی شکلدهنده به منظر ورودی شهر شیراز است؟ بهمنظور پاسخ به این سؤال، نوشتار با شیوۀ تفسیری-تاریخی، مؤلفههای مختلف شکلدهنده به منظر ورودی شیراز در بیش از یک قرن اخیر را با توجه به بستر تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر دوره تحلیل میکند. نوشتار بهصورت مشخص تغییرات منظرین رخداده در این محدوده را در پنج دورۀ زمانی آلبویه تا قاجار، قاجار، پهلویاول، پهلویدوم و جمهوریاسلامی مورد بررسی قرار میدهد. نتایج پژوهش نشان میدهد دروازه قرآن در کنار دو مؤلفۀ دره و کوههای اطراف ورودی به لحاظ عینی و ذهنی در دورههای تاریخی مختلف در شکلدادن به منظر و هویت ورودی شیراز نقش مهمی داشتهاند. این مانا بودن بهصورت پویا و همگام با تغییرات و نیازهای زمانه دستخوش تغییرات شده اما هیچگاه از بار منظرین این مؤلفهها در تعریف ورودی شهر شیراز کاسته نشده است. بااینوجود پس از انقلاب اسلامی هویت تاریخی و طبیعی این محدوده بهعنوان ورودی شهر شیراز دچار اغتشاش شده است. نتایج نشان میدهد عدم هماهنگسازی این مؤلفهها با تغییرات زمان و عدم توجه به اهمیت ماهوی این مؤلفهها در تعریف هویت ورودی شهر، زمینۀ حذف، تخریب و یا به حاشیه راندهشدن این مؤلفهها را فراهم و نقش آنها در تعریف ورودی شهر شیراز را مخدوش ساخته است.<br />
تنگ اللهاکبر,دروازه قرآن,ورودی شیراز,منظر ورودی شهر
http://www.manzar-sj.com/article_134218.html
http://www.manzar-sj.com/article_134218_527bad4f4768e68886ccf56b8e262fab.pdf