پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
منظر آسمان
3
3
FA
سید امیر
منصوری
0000-0002-2865-6859
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
amansoor@ut.ac.ir
http://www.manzar-sj.com/article_6312.html
http://www.manzar-sj.com/article_6312_8a7cf976f0585afb9391c31d67de7fac.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
باغ بر بنیاد شاهنامه فردوسی
8
13
FA
احمد علی
فرزین
دکتری معماری، استادیار دانشگاه تهران
aafrazin@hotmail.com
در بسیاری از داستانهای شاهنامه فردوسی از باغ،کاخ، شهر، ایوان و شارسان یاد شده که سیمای نخستین آنها در گذر زمان و دوران چندهزارساله دگرگونیهایی را پذیرفته است. این عناصر از محتوا و مفهوم نخستین خود به دلایل و عواملی که پرداختن به آن در مجال این گفتار نیست فاصله گرفته یا با حفظ پارهای از جزئیات معنای عملکردی و مفهومی آن رنگ باخته، ولی هنوز نشانههایی از جلوههای نخستین آن برجاست. به مدد پارهای از گزارشات در تاریخ باستان و ادبیات ایرانی میتوان چهرهای از مفهوم شهر یا باغ را در ایران در دوران آغازین پیدایش آن در ذهن ترسیم کرد. در این جستار با اشارهای به چند گواه از این دست برای روشنکردن بهر کوچکی از آن پرداخته میشود. یکی از منابع اصیل ایرانی که میتوان از آن به پیدایش باغ و چهره نخستین یا نزدیک به آن دست پیدا کرد، گفتارهای حکیم فردوسی در شاهنامه اوست. هرچند در این نامۀ نامور پارهای از رویدادها با جزئیات تمام گفته شده و خواننده خود را میان کارزار میبیند، در بسیاری از جایها دوران درازی را کوتاه و یا در پوششی نهان داشته که بر پژوهندگان است، آن را از نهفت بیرون آورند و آشکار سازند. چه بسا گفتار فرزانۀ توس روشن است و سینۀ سینا میخواهد.
شاهنامۀ فردوسی,باغ,ایوان,کاخ,گلشن,آب روان
http://www.manzar-sj.com/article_6311.html
http://www.manzar-sj.com/article_6311_4631b2509735b27bc0c866460e33a1eb.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
رویکرد نو در احیای نواحی دفن زباله
14
19
FA
سید امیر
منصوری
0000-0002-2865-6859
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
amansoor@ut.ac.ir
نفیسه
سیده
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران
nafise86@gmail.com
عصر صنعت با خود فرهنگ مصرفگرایی را به همراه دارد که تنها با اتمام زندگی بشر روی زمین به پایان میرسد. بشر امروزی به طور دایم کالا و فضا را مصرف میکند، دور میاندازد و سپس با عواقب نامطلوب که یکی از آنها ایجاد سایتهای دفن زباله است مواجه میشود. نتیجه این رویارویی، تلاش بشر به احیای سایتهای متروک، مهجور و مصرف شدهای است که جزئی از شهرها هستند. راه حل معمول و رایج برای پنهانکردن سایتهای دفن زباله بدون احیای آنها قابل قبول نیست. احیای این سایتها و رویارویی با آنها و ارایه راهحلهایی برای کاهش آسیبهایی که به موجب آلودگیهای زیستمحیطی و بصری آنها بر شهرها تحمیل میشود، در دهههای اخیر بسیار مورد توجه واقع شده است. بررسی "مفهوم بهیافت" به عنوان مفهومی نوین در زمینة مصرفگرایی و محیط زیست، ضمن شناخت ویژگیهای سایتهای دفن زباله و نخاله ، برخورد معماری منظر با این پدیده را بررسی و الگویی منظرین و متناسب با ماهیت و زمینه آن را معرفی سازد؛ چراکه مفهوم بهیافت، جوهرۀ هنر را عاملی میداند که باعث ارتقای کیفی کالاها و فضاهای مصرفشده میشود. در این میان معماری منظر به عنوان یک دیسیپلین و به واسطۀ ارتباطی که با انواع هنر برقرار میکند، رویکردی متفاوت به احیای این سایتها دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد رویکرد منظرین به احیای سایتهای دفن زباله، علاوه بر در نظرگرفتن جنبههای زیستمحیطی، بر جنبههای ذهنی تأکید دارد و میتواند با حفظ پیشینه، ویژگیهای مفهومی این سایتها را برجسته و با بهرهگیری از تکنیکهای هنری، مخاطب را در مورد مسایل زیستمحیطی آگاه کند.
بهیافت,لندفیل,منظر,منظر اتلاف,هنر
http://www.manzar-sj.com/article_6313.html
http://www.manzar-sj.com/article_6313_5e193d49632bf9105368568818a682dd.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
نقش "حواس غیر دیداری" درکیفیت فضای پیاده
20
25
FA
مصطفی
قلی پور گشنیانی
پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه علم و صنعت
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران
زندهسازی فضاهای پیاده، یکی از مهمترین دغدغههای معماران و طراحان شهری است که امروزه با تسلط طراحی سواره محور، به فراموشی سپرده شده است. محور اصلی ساماندهی فضاهای شهری، مبتنی بر نیازهای شهروندان است و با توجه به اینکه هریک از دو گروه مخاطبان شهری (سواره ـ پیاده) سطوح مختلفی از حواسشان تحریک می شود، لذا کشف و تبیین عواملی که در ادراک هریک از دو گروه مؤثرند، بسیار حایز اهمیت خواهد بود. از آنجایی که شاخصترین حس انسان، حس بینایی است، حواس غیر بصری از توجه طراحان مهجور مانده است. با توجه به اینکه مخاطب پیاده با طیف وسیعی از حسگرهای فعال (لامسه، شنوایی، بویایی و بینایی) قدم در پیادهراه شهر میگذارد، سؤال اساسی این است که شهر تا چه اندازهای برای او قابل لمس و شنیدن است؟ با حضور شهروند در فضای پیاده، مقیاس شهری تغییر میکند و فضاها در نمایی بسته در مقابل او قرار میگیرند. این تعامل نزدیک، بستر مساعدی را برای فعال شدن دیگر حواس فراهم میآورد. با شناخت کیفیتهای غیربصری موردنیاز محورهای پیاده و بهرهگیری از محرکهای مناسب در شهر، زندگی به فضاهای پیاده باز خواهد گشت. بنابراین دخالت دادن تمامی حواس در ادراک یک فضا، بستری برای تعلق به مکان در آن فضا را به همراه خواهد داشت. مقاله حاضر بر آن است با توجه به نقش کلیدی حواس غیربصری در ادراک شهروندان، به بررسی تفاوت ادراکی مخاطبان سواره و پیاده پرداخته و راهکارهای محرک حواس غیر بصری در پیادهراهها را تبیین کند.
ادراک فضای شهری,حواس غیربصری,لامسه,شنوایی,بویایی
http://www.manzar-sj.com/article_6314.html
http://www.manzar-sj.com/article_6314_35370b239bc14f1df3682097c22b0627.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
بیان نمایشی نیما از مفهوم منظر
26
31
FA
محمد
جمشیدیان
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران
mohammad.jamshidyan@gmail.
حامد
شکوری
کارشناس ارشد ادبیات نمایشی، دانشگاه سوره
a3man66@yahoo.com
مفهوم "منظر" به عنوان حقیقتی عینی، ذهنی و واجد دو وجه مفعولی و فاعلی در تعریف نسبت انسان با محیط، از دیرباز به عنوان یکی از مفاهیم اصیل در فرهنگ و زبان ایرانی وجود داشته است. حضور مکرر واژۀ منظر در ادبیات ایران، با گسترهای وسیع از معانی که میتوانند آن را به مفهومی پویا تبدیلکنند، به قدمت و اهمیت این مفهوم در فرهنگ و تمدن ایرانی اشاره دارد. در ادبیات قدیم، حضور منظر را بیشتر میتوان در وجه مفعولی آن مشاهده کرد. در وجه مفعولی شاهد نگاهی هستیم که ناظر به محیط دارد و حاصل تشخص بیانی و گزینشگری او از مجموعۀ پدیدههای محیطی است که در برابر دید خود قرار داده است. در دورۀ معاصر با برخاستن نیما یوشیج و ارایه الگویی نو در ادبیات، اندیشه و عملکرد وی نقطه عطفی در تکامل مفهوم منظر در ادبیات فارسی به وجود آورد. نیما با پیش نهادن بیان "نمایشی" در برابر بیان "روایی" در ادبیات و شعر فارسی، نگاهی تازه به طبیعت را در فرهنگ ایرانی واردکرد؛ نگاهی که در آن تعامل دوسویه و گفتگوی دوجانبه بین شاعر و محیط جایگزین توصیف و تفسیر صرف و یکسویه او از محیط شد. شاعر در تعریف نیما نه فقط روایتگر طبیعت، بلکه در حال گفتگو با آن است. تغییر زاویه دید در شعر نیمایی، از موضوعهای اصلی و بنیادین است. فهم منظر از جنبه فاعلی آن در ادبیات معاصر تکامل پیدا میکند، زیرا در آن، محیط هم منظور ناظر و هم ناظر آن، دیده و توصیف میشود، هم میبیند و سخن میگوید.
منظر,وجوه فاعلی و مفعولی,ادبیات نمایشی,ادبیات روایی,نیما
http://www.manzar-sj.com/article_6315.html
http://www.manzar-sj.com/article_6315_34182d87b8c0726dd7b710c9dc86e925.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
در جستجوی معماری ایرانی در هند
32
33
FA
سخنران : مهدی
خواجهپیری
گزارش : مهدیه
خواجه پیری
-
m17.spa@gmail.com
http://www.manzar-sj.com/article_6316.html
http://www.manzar-sj.com/article_6316_f6a6b6d73880bcd962cef758499863d9.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
شهر تاریخی : ساختارهای فرهنگی، تاریخی و طبیعی
34
35
FA
سخنران : ناصر
مشهدیزاده
گزارش : ریحانه
مطلبی
-
reyhanehmotallebi@yahoo.com
http://www.manzar-sj.com/article_6317.html
http://www.manzar-sj.com/article_6317_9723e6f7156ae2b18912c4495a125186.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
ترجمه و تألیف کتاب بهشت در باغ، پژوهشی در باغهای ایرانی و گورکانی در هند
36
37
FA
http://www.manzar-sj.com/article_6318.html
http://www.manzar-sj.com/article_6318_302eca362ef09adbad95d566a1c6ca1e.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
ویژهنامه " نوسازی، هویت، کیفیت"
38
38
FA
http://www.manzar-sj.com/article_6319.html
http://www.manzar-sj.com/article_6319_9dc0c68815e05ebc53a01556ffcd6e93.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
ارزیابی روند تخریب و نوسازی بافتهای شهری
39
43
FA
رضا
خیرالدین
دکتری شهرسازی
استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت
کیوان
گلریز
کارشناس معماری، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان
بناها و ساختمان ها به عنوان اجزای تشکیلدهندۀ بافتهای شهری در روند تحولات بطئی شهر دچار دگرگونیهای مختلف میشوند که ممکن است مرمت، بازسازی، تخریب یا نوسازی شوند. متعاقب این تحولات، بافتها و محلات شهری نیز از نظر کالبد و محتوا دچار دگرگونی شده و هویت آنها تحکیم یا بازتعریف میشوند. ورود و دخالت متغیرهای غیر منطقی و برونزا در روند بطئی مذکور، بافتها را از سیر تکوینی تحولات مداوم و پایدار خارج ساخته و منجر به محصولی در تحول فضا میشود که نسبت مشخص و منطقی با ضرورتها، الزامات و قواعد منطقی تحولات ندارند. از جمله تحولات فضایی تأملانگیز که نیاز به بررسی دقیق ابعاد و دلایل آن وجود دارد، روند گسترده و سوداگرانه تخریب و نوسازی ساختمانها در تهران است که یکی از پیامدهای جدی آن هویتزدایی از بافتها در سیر تکوین فضاهای شهری است. در این مقاله دو وجه اصلی روند گسترده و سودجویانۀ تخریب و نوسازی ساختمانها در شهر تهران در دهههای 70 و80 شمسی بررسی میشود. ابتدا حجم عظیم و میزان گسترده این تخریبها و نوسازی ساختمانها در تهران و پشتوانههای مالی و اقتصادی در مقیاس کلان بررسی میشود. این پژوهش در تلاش است به این سؤال پاسخ دهد که تولید فضای کالبدی گسترده در تهران متکی به کدام درآمدها و تولیدات اقتصادی شهر است؟ برای پاسخ به این پرسش رابطۀ تغییرات درآمدهای نفتی کشور و تغییرات و میزان ساختوسازها مورد بررسی قرار میگیرد. سپس تصمیمات و اقدامات مدیریت شهری در تشدید یا تعدیل روند تخریب گسترده و نوسازی ساختمانها در شهر تهران با این سؤال که مدیریت شهری نسبت به این روند سوداگرانه فعال است یا منفعل، تحلیل میشود. با بررسی دو وجه فوق و ویژگیهای روند سوداگرانه تخریب و نوسازی ساختمانها نشان میدهد که تخریب ساختمانها و تولید بناهای جدید حاصل این روند رابطۀ مستقیمی با تغییرات قیمت نفت داشته وبافتهای حاصل از روند تخریب و نوسازیهای گسترده در تهران نه تنها واجد شخصیت و هویت نیستند، بلکه هویتزدایی از محلات یکی از ویژگیهای اجتنابناپذیر روند ساختوسازهای سوداگرانۀ اخیر است که نباید از آن غافل و نسبت به برخورد با ریشههای آن منفعل بود. غفلت از شناسایی و بررسی ریشههای اصلی این روند، علاوه بر نابودی ثروت ملی به نزول کیفیت کالبدی و هویتی فضاها میانجامد.
تخریب و نوسازی,تهران,درآمد نفتی,مدیریت شهری,هویت فضایی
http://www.manzar-sj.com/article_6320.html
http://www.manzar-sj.com/article_6320_938089f1786753fa1483bd58222109e3.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
تجربیات نوسازی معاصر از دید هویت شهری
44
49
FA
محمود
تیموری
0009-0002-0364-6635
پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه پاریس، فرانسه
mteimoury@gmail.com
نوسازی معاصر در ابتدا بر این فرض استوار بود که با نوسازی کالبد ـ خیابانها و ساختمانهاـ بینیاز از توجه به تاریخ و زمینه موجود، زندگی شهری نیز نو میشود. اما در کمتر از دو دهه بروز ناامنی و ناپایداری اجتماعی در محلات نوسازی شده، ضمن بطلان این فرض، این سوال را مطرح کرد که تحقق نوسازی کاملی که در آن امنیت و تعلق خاطر به عنوان شرایط اصلی سکونت مطلوب تأمین شود نیازمند چیست و چه نسبتی با هویت و زمینه شهری موجود دارد. در این راستا مقاله حاضر ابتدا به معرفی مفهوم هویت شهری میپردازد که در آن تداوم تاریخی و وابستگی به ذهن انسانی دو بعد اصلی معرفی میشوند. سپس تأثیر هویت بر ایجاد امنیت محیطی با استفاده از نتایج مطالعات اجتماعی انجامشده بررسی میشود. طبق این مطالعات هویت محلهای عاملی مناسب برای رشد و ارتقای تعلق خاطر، تعهد و مشارکت افراد در محله است و میتواند حس کنترل و نظارت اجتماعی را در محله ارتقا دهد. در نتیجه در محلههایی که هویت محلهای قویتری دارند، نظارت اجتماعی و در نتیجه امنیت و گرایش کمتری به ناهنجاریها وجود دارد. در بخش سوم ضمن تحلیلی کوتاه از رویکرد نوسازی کالبد محور (مدرن)، دو پروژۀ پروتایگو در سنت لوئیس و پروژۀ نواب تهران به عنوان دو نمونه موردی، با معیارهای هویت و امنیت ارزیابی میشوند و فرایند ایجاد فضای ناامن و جرمخیز در آنها تحلیل میشود. نتایج این تحلیل بیانگر اینست که با نادیده گرفتن زمینههای تاریخی و فرهنگی موجود، فضایی با هویت ضعیف، تولید میشود که هیچ تعلق خاطری را در ساکنانش نمیانگیزد و باعث مهاجرت و تغییر ترکیب اجتماعی و کاهش انگیزۀ مشارکت و کنترل میشود. این دو عامل بر ایجاد ناامنی و جرمخیزی محیط تأثیر میگذارند. نتیجۀ نهایی مقاله اشاراتی به جایگاه هویت شهری در تهیه طرح نوسازی در راستای تحقق نوسازی کامل و تأمین امنیت محیطی خواهد داشت.
نوسازی شهری,هویت,امنیت,نوسازی معاصر,پروژه نواب
http://www.manzar-sj.com/article_6321.html
http://www.manzar-sj.com/article_6321_fa98524ae353c148a82c56709131cad2.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
تجربۀ تدوین ضوابط نمای ساختمانی در منطقه 17 تهران
50
55
FA
آرش
زاهدان
کارشناس ارشد معماری
شرکت مهندسین مشاور پژوهشکده نظر
azahedan@yahoo.com
منا
مسعود لواسانی
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران
m.lavasany@gmail.com
یکی از مشکلات بنیادی شهرهای ایران، مسئلۀ "هویت شهر" است. امروز علیرغم گسترش و توسعة شهرها، سیمای آنها ناخوانا، فاقد شخصیت شهری و مولد انواع بحرانها است. شهر بدون هویت، قدرت خود را در "هدایت ناخودآگاه جمعی شهروندان" از دست میدهد. نمای ساختمانها به عنوان یکی از اجزای تشکیلدهنده سیما و منظر شهر، دارای نمادها و نشانههای تعیینکننده هویتی است که از عواملی چون اقلیم، فرهنگ، تاریخ و اقتصاد تأثیر میپذیرد. در سالهای اخیر برای احیای هویت معماری اسلامی ـ ایرانی اقداماتی چون الگوسازی در بافتهای فرسوده، تدوین ضوابط طراحی نما و برگزاری مسابقات طراحی صورت گرفته که از نتایج آنها قبول سهم مشترک حوزه عمومی و خصوصی بر نما است، اما افراط و تفریط در تعیین میزان نقشآفرینی این دو حوزه همچنان ادامه دارد. با هدف تسهیل امر نوسازی، مشوقهایی را در نظر میگیرد که منجر به خلق جدارههای نامطلوب شده و یا اغماض در رعایت برخی قوانین حین مرور پایانکار بیشتر با ملاحظات اقتصاد پایین ساکنان مصداق کوتاهی در دفاع از حق عمومی است در این نوشتار با بیان تجربه نوسازی بافتهای فرسوده منطقه 17 تهران و آسیبشناسی نماهای جدید ساختمانی، لزوم ورود متخصصان و تقویت نقش حوزۀ عمومی در هدایت هویت نماها گوشزد میشود. یکی از سیاستهای اصلی سازمان نوسازی، افزایش مشارکت مردمی است. سپردن امر نوسازی به بخش مردمی آن را به جریانی پویا و پایدار تبدیل میکند؛ اما در غیاب کار کارشناسی، آموزشهای مردمی و ضوابط راهگشا، نماهای جدید آینه تمامنمای معضلات فرهنگی و هویتی ساکنان آن خواهد بود.
نما,ساختمان,هویت,معماری اسلامی ـ ایرانی,ضوابط طراحی
http://www.manzar-sj.com/article_6322.html
http://www.manzar-sj.com/article_6322_9fbd13848f2fed5ae80d6812c3723ee9.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
نقش فضاهای شهری در تقویت هویت بافتهای فرسوده
56
61
FA
سایمون
بل
استاد معماری منظر، دانشگاه ادینبورگ
s.bell@ed.ac.uk
امید
ریسمانچیان
دکتری منظر شهری، دانشگاه ادینبورگ
omid.rismanchian@gmail.com
سازمان نوسازی شهر تهران مطالعات گستردهای را بر روی خصوصیات مختلف بافتهای فرسوده انجام داده است که مشکلات آنها را میتوان به دستههای مختلفی مانند مشکلات فضایی، اجتماعی، محیطزیستی، قانونی و اقتصادی تقسیم کرد. این مشکلات با اینکه در دستهبندیهای مختلف طبقهبندی میشود، اما هریک روی دیگری تأثیر میگذارد. فارغ از نظریاتی که سازمان نوسازی در سالهای اخیر ارایه کرده، اساسیترین رویکرد این سازمان در برخورد با این بافتها، تغییر شبکهبندی معابر و تعریض آنها جهت تسهیل ترافیک درونشهری بودهاست. این مقاله سعی دارد تأثیر این روند را بر فضاهای باز بافتهای فرسوده و زندگی اجتماعی جاری در آنها و در نتیجه هویت تاریخی و اجتماعی حاکم بر آنها بررسی کند. در این راستا خیابان و زندگی خیابانی بافتهای فرسوده مورد توجه بیشتری قرار میگیرند.
نوسازی,بافت فرسوده,هویت,فضای باز,زندگی اجتماعی
http://www.manzar-sj.com/article_6323.html
http://www.manzar-sj.com/article_6323_01b315118a2bbe48543e942c3badbaa7.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
فرایند هویتسازی از دیدگاه لاکان
62
67
FA
محمود
قلعه نویی
دکتری شهرسازی
استادیار گروه طراحی شهری، دانشگاه هنر اصفهان
m.ghalehnoee@aui.ac.ir
سپیده
پیمانفر
پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان
s.paymanfar@yahoo.com
از آنجا که در حفاظت از شهرها و بناهای فرهنگی ـ تاریخی، پاسخ به نیازهای جدید شهروندان و حفظ هویت تاریخی شهرها هم زمان مدنظر است، پاسخگویی به این دو رویکرد به ظاهر متضاد ـ که یکی معطوف به حال و آینده و دیگری وفادار به گذشته است ـ اهمیت دارد. هویت شهری دارای دو بعد اصلی است؛ بعد اول، حقیقتی است که دیده نمیشود و بعد دوم، منظر و کالبدی است که در برابر دیدگان قرار دارد. نوسازی بافتهای تاریخی باید مبنای نظری و چارچوبی داشته باشد که در آن کالبد و ساختاری که دیده میشود همراه با جنبههای فرهنگی ـ اجتماعی، به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد، به طوریکه این بافتها هویت و اصالت خود را از دست ندهند. نویسندگان این مقاله بر این باورند که حل چالش بین هویت و نوسازی بافتهای تاریخی، بدون در نظر گرفتن فرایند هویتسازی و لایههای معنایی آن امکانپذیر نیست. به منظور دستیابی به چارچوب هویتبخشی به محیط، از نظرات «ژاک لاکان<sup>1</sup>» (1981-1901) روانکاو، نظریهپرداز، مدرس و یکی از تأثیرگذارترین روشنفکران فرانسوی قرن بیستم، استفاده شده که دیدگاههایش، دریچۀ جدیدی در مطالعات اجتماعی گشوده است. این مقاله نشان میدهد چطور سطوح اولیه هویت مکان، "ادبیات طراحی و برنامهریزی در سطح جهانی" را شکل میدهد و سپس در سطوح بالاتر با عمیقتر شدن هویت مکان، "زبان طراحی و برنامهریزی محلی" شکل میگیرد. درنهایت به منظور انجام فرایند نوسازی در بافتهای تاریخی، با توجه به ارزش هر اثر به لحاظ کالبدی، عملکردی و معنایی، باید تصمیم گرفت کدام یک از این سطوح، باید بدون تغییر بماند، کدام یک قابلیت تغییر دارد و این قابلیت به چه میزان است.
لاکان,هویت,نوسازی,استعاره
http://www.manzar-sj.com/article_6324.html
http://www.manzar-sj.com/article_6324_7028287870b021e83aa8db94f80a5c85.pdf
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
6
27
2014
09
01
چهارچوبی برای احیای محله : شش ترکیب از چهار مؤلفه
68
74
FA
عاطفه
امیدخواه
کارشناس ارشد بازسازی پس از سانحه، دانشگاه شهید بهشتی
سایما
خواجه ای
کارشناس ارشد بازسازی پس از سانحه، دانشگاه شهید بهشتی
از جمله عوامل موفقیت در احیای محلات میتوان به افزایش جمعیت، کاهش میزان رکود در محله، افزایش ارزش خانهها و تغییرات بنیادی اجتماعی اشاره کرد. چالشبرانگیزترین موضوع در احیای محلات، نحوه انجام فرآیند احیا و تجدید حیات است. در این مقاله سعی شده است، به ارایه یک چارچوب مؤثر در سازماندهی، هدایت اقدامات نوسازی وموفقیت فرآیند نوسازی پرداخته شود. این چارچوب دربرگیرنده چهار مؤلفه ـ کالبدی، اجتماعی، داخلی و خارجی ـ است و با توجه به تداخل و اثرگذاری متقابل این مؤلفهها شش دوگانۀ اساسی در موفقیت نوسازی معرفی کرده است. با توجه به چارچوب مطرح شده، با تعاون و همکاری در راه بهبود کالبدی و شرایط اجتماعی واحد همسایگی، کیفیت زندگی اقتصاد فردی شهروندان مانند اشتغالزایی، آموزش و درمان شهروندان نیز بهبود پیدا میکند. با این همه، یکی از مزایای این چارچوب، این است که میتواند به صورت همزمان با سایر راهبردهای ارتقاء احیاسازی واحد همسایگی به کار رود. در نتیجه در به کارگیری چارچوب حاضر، علیرغم ساده و کلی بودن، مکانهایی با ویژگیهای بسیار متفاوت میتوانند از رویکرد مشابهی پیروی کنند، اما بر این اساس راهکارهایی که در زیر دستههای شش دوگانۀ قرار میگیرند باید با شرایط انطباق پیدا کنند.
چارچوب راهنما,نوسازی محله,مؤلفه احیا
http://www.manzar-sj.com/article_6325.html
http://www.manzar-sj.com/article_6325_f4c935795cfd585c369dd1d327241ebd.pdf