ORIGINAL_ARTICLE
درآمد/ منظر ایرانی: کلاغها و گربهها، این همسایههای ما
-
http://www.manzar-sj.com/article_1754_5d1857423c210323f514064866bbbc8a.pdf
2012-08-22
5
5
-
سید امیر
منصوری
amansoor@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حیاط مسجد قرطبه، قدیمیترین باغ اسلامی موجود؛ پژوهشی در نظریههای بنیادین شکلگیری باغ اسلامی
مسجد جامع قرطبه قدیمیترین باغ اسلامی دنیا را داراست که همواره واکاری شده است. اگرچه حضور این باغ درحیاط مسجد ضرورت تلقی آن به عنوان نمادی برای "بهشت روی زمین" را تأیید میکند، اما صاحبنظران قرنهای 9 تا 11 به این شکل از آن یاد نمیکنند. این مقاله به کشف سیستم مدیریت آب در این باغ میپردازد که آبیاری درختان و مناظر اطراف این حیاط_ مسجد را تأمین میکند. همان مکانیزم و دانشی که مناظر کشاورزی را بهرهور و باغ را شکوفا میسازد. دنیای مدرن میکوشد طبقهبندی دقیق و شفافی بین علم (کشاورزی و هیدرولیک) و هنر (باغها و فوارهها) ایجاد کند، اما تاریخ منظر این طبقهبندی را مورد تردید قرار میدهد زیرا باغها نهتنها به دانش و تحسین فرم و زیبایی نیازمندند، بلکه به فهم علم نیز محتاجند؛ بهویژه آنکه چگونه آب را جمعآوری کنند و آن را در جاهایی که مورد نیاز است به جریان بیاندازند. این مقاله به مطالعه درباره ارتباط بین علم، لذت و منظر آب1 و معماری میپردازد تا حضور درختان در مسجد قرطبه را توضیح دهد.
http://www.manzar-sj.com/article_1755_4b5fd9198bd76b1abeb7788b53773be4.pdf
2012-08-22
6
11
قرطبه
باغ
آبیاری
فوارهها
اتوماتا (ماشینهای خودکار)
فرتریش
راگل
dfr1@illinois.edu
1
استاد گروه معماری منظر دانشگاه ایلینویز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زیباشناسی منظر خیابانهای تهران؛ سیاستهای زیباسازی خیابانهای تهران در چهار دوره تاریخی
پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت توسط «آغامحمدخان قاجار»، تحولات اساسی در ساماندهی و توسعه تهران به وجود آمد. محور این تحولات، کشف «خیابان» به عنوان فضایی قابل سرمایهگذاری در عرصههای مختلف بود. ایجاد احساس مطلوبیت هرچه بیشتر در شهر که با زیبایی خیابان رابطه مستقیم دارد، به توسعه بیش از پیش خیابانها منجر شد. تهران معاصر در چهار دوره تاریخی (قاجار، پهلوی اول، پهلوی دوم و جمهوری اسلامی) نگرشهای متفاوتی را در عرصه مدیریت شهری خود تجربه کرده است. زیباشناسی منظر خیابانهای تهران در پی یافتن راهبردها و چگونگی این نگرشها در زمینه ساخت و مدیریت خیابان است. از آنجا که بسیاری بر این عقیدهاند تهران دارای اغتشاش بصری است، زیباشناسی منظر خیابانهای تهران معاصر میتواند راهبردهای برونرفت از این معضل را در حوزه مورد بحث نمایش دهد.
http://www.manzar-sj.com/article_1756_605015b9945417af571e7715fe323990.pdf
2012-08-22
12
19
زیباشناسی
منظر خیابان
تهران معاصر
محمد
آتشینبار
atashinbar@ut.ac.ir
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مجسمه در محیط یا بر محیط؟ نسبت میان مجسمه با محیط و مخاطب
میزان موفقیت یک عنصر هنر شهری به زمینهگرایی اثر و همخوانی آن با فرصتهای ارایه شده محیطی وابسته است. ارتباط بین مجسمه با فضا و نسبت حاکم میان شاخصههای فیزیکی (ابعاد، جنسیت) و غیر فیزیکی (موضوع، سبک، کارکرد) مجسمهـ که در فرایند خلق اثر منجر به ایجاد شاخصههای ذهنی منظر شهر از جمله ایجاد هویت و خاطره ذهنی مشترک و حس تعلق میشودـ با مکان نصب اثر که شامل سه رکن، محیط، معماری و مخاطب است؛ از عوامل تأثیرگذار در قابلیت پذیرش مجسمه به عنوان یک مصداق هنر شهری است. تعیین نحوه ارزشگذاری و پررنگکردن تعدادی از شاخصهای ساختاری نسبت به دیگر شاخصها، نقشی مشارکتی است که میان آفریننده اثر و منظرساز به عنوان عنصر هماهنگکننده، مشترک است. این نوشتار با بررسی ویژگیهای مجسمه و فضا به عنوان دو عامل اصلی شکلگیری هنر شهری، با ارایة چند نمونه از مجسمههای شهری دورههای مختلف شهر تهران، به بررسی این ارتباط پرداخته و دلایل رد یا پذیرش این آثار را در زمینة شهری عنوان میکند.
http://www.manzar-sj.com/article_1757_45707f850b7b706cef376506e9cba282.pdf
2012-08-22
20
27
هنر شهری
مجسمه شهری
فضای شهری
محیط
معماری
مخاطب
روح اله
شمسی زاده ملکی
r.shamsizadeh@gmail.com
1
کارشناس ارشد نقاشی و مجسمه سازی، مدرس دانشکده هنر دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برنارد لاسوس : روشی «بیحصر» برای منظر
تئوری منظر «برنارد لاسوس» از پژوهشی عمیق در باب وضوح (نور، رنگ، جلوه)-آغاز شده و به مبحث باغ، به مثابه نهایت منظر، منتهی میشود؛ آنجاکه زیرساختها، که در اعماق ریشه دارند، در روند سریع جهانیشدن در مقیاس محلی ظاهر میشوند.
منظر در میدان دید «محدود» و به واسطه نظر، که عامل تجربه سامانبخشی فضاهای مستقر بر تخیلی ازلی است، «قابل درک» میشود؛ تجربهای که در عین حال تئوری است. این تجربه در یک تبادل درونی مرتباً میان نظر و عمل به یکدیگر ارجاع داده میشود. این فعل وارد فضا شده و حضور اشیا و ارتباطاتشان را که سازنده هویت منظر است، ثبت میکند تا تصویر واحد، هویتمند و عمیق آنها را به دست دهد. اینها ویژگیهایی هستند که باید آنها را درنظر گرفت تا آینده تحقق پیدا کند.
رابطه میان اُبژه (عین) و منظر، پیچیده، دوپهلو و ویرانگر است. کاربرد عمومی واژه «منظر» و پژوهش مدام برای تعریف آن، بر دشواری بیان ارتباط و پیوند میان اشیا و اُبژهها صحه میگذارد.
توجه به این روابط در بطن تجربه منظر است که بر یک نگاه استوار است. این نگاه تنها بخشی از فضای متراکم را در مقیاس دید میسازد. در این مقیاس عناصر در وحدتی قرار دارند که اغلب به صورت بخشی نیز قابل مشاهده هستند. بنابراین منظر، فرضیهای بصری در ارتباط با مکان و محیط اطراف ماست. منظر، نادیدنیها را بیش از دیدنیها پوشش میدهد؛ یک بازی دایمی میان پیدا و پنهان، حقیقی و خیالی؛ بازی تخیل با روشی خاص و ابزاری برای پردهبرداری از منظر و نه تعریف آن. هیچ تجربهای بدون مبنای نظری پدید نمیآید و بالعکس : ساماندهی مکانها با درنظر گرفتن مرز میان واقعیت و صورت روشی آشکار در پروژههای برنارد لاسوس است؛ او روشی را پدید آورده که منظر را در حسی واقعیتگرا به گونهای خاص تجربه و پیشبینی میکند. این مقاله به بررسی روند نظری وی میپردازد.
http://www.manzar-sj.com/article_1758_b423f371b380a05103b43e9c4bb3a9dd.pdf
2012-08-22
28
33
-
ماکسیمو
ونتوری فریولو
Massimo.venturiferriolo@polimi.it
1
استاد زیباییشناسی منظر دانشکده معماری پلیتکنیک میلان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سعید ساداتنیا : کلاغها موجودات زنده خط آسمان شهر ما هستند.
-
http://www.manzar-sj.com/article_1759_3c0e800d42e3e9e0d675ab2db03f6067.pdf
2012-08-22
34
35
-
ORIGINAL_ARTICLE
فریدون جنیدی : تمدن غرب وامدار دانش شرق
-
http://www.manzar-sj.com/article_1760_0d10f9ba320033762908c696eb7c021d.pdf
2012-08-22
36
37
ORIGINAL_ARTICLE
احیای فرهنگ و سنت در منظر معاصر هند؛ تحلیل شیوه معاصر منظرسازی محمد شهیر
سازگاری و تعامل گروههای گوناگون فرهنگی و آیینی در هند سبب تنوع شخصیتی و پدیداری فرهنگ و هویتی ترکیبی برای این شبه قاره شده است. تنوع اجتماعی، اقتصادی و بهخصوص تنوع فرهنگی و عدم مدیریت آن و همچنین توسعه صنعتی و تکنولوژیک، هند را با بحران هویت در ابعاد مختلف و از جمله در فضاها، فرمهای زیستی و شهرهای کلان مواجه کرده است. در کنار این، استعمار و به دنبال آن نفوذ شهرسازی و معماری غربی نیز بر بیهویتی شهرهای هند دامن زد بهطوری که امروز جنبههای فرهنگی و انطباق اقلیمی در طراحیهای معماری فراموش شده است. در چنین شرایطی پارکها و فضاهای سبز هند با الگوهای انگلیسی ساخته میشدند. این پروژهها بهجای طرح منظرین، صرفاً پروژهای باغبانی بودند که بیارتباط با محیط پیرامون طراحی میشدند. در این دوران نقش نسل نخست معماران و معماران منظر هندی فارغالتحصیل دانشگاههای بینالمللی در بازیافتن و نقش دادن به هویت هندی در حرکت رو به توسعه و پیشرفت کشور هند تعیینکننده بود. محمد شهیر نمونۀ موفق معمار منظر هندی، با توجه بیشتر به سایتهای تاریخی و بازسازی آنها، اصول برآمده از معماری سنتی هند را با زندگی امروز و شرایط فرهنگی آن تلفیق کرد و ترکیبی موفق از سنتی و مدرن در فضاهای شهری را پدید آورد و توانست با طیف وسیع پروژههای منظرین، فرهنگ هندی را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد. در این نوشتار پس از مروری بر روند تحولات معماری منظر هند قبل و بعد از استقلال و نسبت آن با هویت و فرهنگ هندی، به رویکرد هویتگرای محمد شهیر در این حوزه بهخصوص در پروژههای بنای یادبود راجیو گاندی "Vir Bhumi"، باغ موزه "Sanskriti Foundation" و میدان شهری چوک "Chowk-Town Square" پرداخته خواهد شد.
http://www.manzar-sj.com/article_1761_940708ed49e2f3bbbeb905d4bc82551d.pdf
2012-08-22
38
45
معماری منظر هند
محمد شهیر
بحران هویت
فرهنگ
مهدیه
خواجه پیری
m17.spa@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر مدرسه برنامهریزی و معماری دهلی نو
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازآفرینی منظر فرهنگی؛ رویکردهای منظرین در احیای باغ تاریخی بابر
جایگاه باغهای تاریخی و ارزش آنها از لحاظ منظر فرهنگی و نقشی که در بازگویی فرهنگ و تمدن یک جامعه دارند، موجب شده تا حفظ و احیای این مکانها اهمیتی دوچندان پیدا کند. بدین ترتیب در کشورهایی با تمدن منظرین و پیشینه باغسازی طولانی، بخش مهمی از فعالیتهای حفاظتی و مرمتی به حفظ و باززندهسازی محوطهها و باغهای تاریخی مربوط میشود. از سوی دیگر اهمیت این موضوع موجب شده تا رویکردهای متفاوت و گاه متضاد در مرمت و بازآفرینی این میراث فرهنگی شکل گیرد و منشورها و بیانیههای مختلفی در خصوص احیای این محوطهها در کنار سایتهای تاریخی دیگر بیان شود. در بسیاری از رویکردهای احیای باغهای تاریخی توجه به انسان به عنوان عنصری زنده در بازسازی و احیای آنها مطرح شده است. از آنجا که باغهای تاریخی بخشی از منظر فرهنگی و در واقع دستآورد فرهنگی هر جامعه محسوب میشوند و با توجه به لایههای تاریخی و فرهنگی نهفته در این باغها، تنها حفظ و مرمت کالبد و عناصر فیزیکی کافی نیست، بلکه انتقال این ارزشهای فرهنگی مستلزم حضور انسان در فضا و درک آن است. از این رو تلاش میشود تا با تکیه بر ابعاد مختلف تاریخ، فرهنگ، محیط و شهر با ایجاد عملکردها و فعالیتهای مختلف، مخاطب و زندگی امروزی شهری به این مکانهای تاریخی افزوده شود. به این ترتیب با این رویکرد نو، نگاهی جدید به بازآفرینی باغها رخ داده و آن تبدیل باغهای تاریخی به فضاهای جمعی است. بنابراین با ایجاد فعالیتهای انسانی و فرهنگی علاوه بر حفظ و انتقال ارزشهای فرهنگی این باغها میتوان آنها را به فضاهای جمعی زنده و پویای شهری تبدیل کرد. در این نوشتار تلاش میشود با بررسی مرمت و احیای باغ بابر در شهر کابل، رویکرد و نحوه برخورد «محمد شهیر» را به عنوان یک معمار منظر در بازآفرینی این باغ تاریخی به چالش کشید.
http://www.manzar-sj.com/article_1762_0a10fb91c50ade6ce7b64978badc70da.pdf
2012-08-22
46
51
بازآفرینی
باغ تاریخی
فضای جمعی
منظر فرهنگی
محمد شهیر
باغ بابر
شروین
گودرزیان
shervin.goodarzian@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد منظرین در مرمت شهر؛ پروژه نظامالدین بستی، شبکه یکپارچه فضاهای تاریخی و روز
در شهرهای هند و در ادامه سنت شهرسازی دوره استعمار، شاهد وجود فضاهای باز شهری به صورت مستقل هستیم که از نگاه موزهای به فضاهای شهری، قطع ارتباط این فضاها با زندگی مردم و در نتیجه قطع ارتباط آنها با شهر حکایت میکند. توجه به پویایی فضاهای باز شهری در بافتهای قدیمی و ارتباط با سایر جریانهای زنده شهر و محله، برخوردهای متنوعی را در مداخله بافتهای تاریخی شهری سبب میشود. امروزه این رویکردها از حوزه مداخله تک بنایی به کل شهر سوق پیدا کرده است و نه تنها حفاظت مجموعههای میراثی در بافتهای تاریخی را مدنظر قرار میدهد؛ بلکه هدف اصلی در مداخله، ترکیبی از اهداف حفاظتی، احیای فرهنگی، توسعه اجتماعی- اقتصادی، توسعه زیستمحیطی و توسعه شهری است. بافت شهری دهلی و سایر شهرهای هندوستان را مجموعهای از این فضاها، بناهای تاریخی و جریانهای زندگی محلی در کنار هم تشکیل میدهد. در این میان، «محمد شهیر»، معمار منظر هندی، ایده توسعه شبکه به هم پیوسته از فضاهای باز را برای شهرهای هند پیشنهاد میدهد و همین ایده را در پروژه نوسازی نظامالدین با سه مجموعه میراثی مستقل شامل "مقبره همایون"، "باغ سوندر نرسری" و "محله نظامالدین بستی" و توانمندسازی محلی در بافت تاریخی، مورد آزمایش قرار داده است. وی با تعریف شبکهای به هم پیوسته از فضاها و فعالیتهای شهری در بستری تاریخی، زیرساخت جدیدی را در توسعه شهر دهلی جهت حضور پایدار انسان در بافت تاریخی به عنوان رمز پایداری فضا فراهم آورده است. این نوشتار رویکرد ویژه شهیر را در پروژه احیای یکپارچه مقبره همایون، سوندر نرسری و نظامالدین بستی مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد.
http://www.manzar-sj.com/article_1763_a088d98fd325a99c53ab080786a89076.pdf
2012-08-22
52
57
بافت تاریخی
شبکه شهری
پروژه نظامالدین بستی
محمد شهیر
آرمان
میناتور سجادی
Arman_miniator@yahoo.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
محمد شهیر، پیشگام احیای مناظر و باغهای تاریخی
-
http://www.manzar-sj.com/article_1764_7c44e75e9010ddbb50314844c9988f54.pdf
2012-08-22
58
59
راتیش
ناندا
ratish.nanda@akdn.org
1
راهبر پروژههای بنیاد آقاخان در کشور هند
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گفتگوی مجله منظر با محمد شهیر
-
http://www.manzar-sj.com/article_1765_b14bfb2de302649452c9f2dcb224ca8e.pdf
2012-08-22
60
63
ORIGINAL_ARTICLE
سخن مرکز: شهر خلاق
-
http://www.manzar-sj.com/article_1766_81fc23631029200301c4676dcfe8520c.pdf
2012-08-22
66
66
مرتضی
قورچی
mghurchi@yahoo.com
1
دکتری جغرافیای سیاسی، سرپرست حوزه مشاورین مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیوند محیط خلاق با شهر
شهروند منبع حیاتی هر شهر به شمار میآید. در عصر ما استعدادها، خواستها، انگیزهها، رویاها و خلاقیت شهروندان به تدریج جای مزیتهای سنتی شهرها مانند موقعیت مکانی، منابع طبیعی و نزدیکی به بازارها را میگیرد. خلاقیت کسانی که در یک شهر زندگی میکنند یا امور آن را در دست دارند، متضمن موفقیت آن شهر در دنیای آینده است. با بزرگ و پیچیدهتر شدن شهرها و پدیدار شدن چالشهای مدیریت شهری، شهرها به تدریج به آزمایشگاههای تولید انواع راه حل فناورانه، مفهومی و اجتماعی برای مسایل ناشی از رشد تبدیل میشوند. دانشگاه به عنوان مکانی برای ظهور و بروز ایدههای نوین و گشایش دریچههای علم و هنر، پرورشدهندة طبقه خلاق جامعه محسوب میشود و از این رو میتواند در روند ارتقای خلاقیت جامعه تأثیرات عمیقی داشته باشد. در بسیاری از کشورهای توسعهیافته به دلیل نفوذپذیری نسبتاً مناسب لبههای دانشگاه، رابطه مؤثری میان دانشگاه و مردم شهر برقرار است و عرصه دانشگاه به عنوان فضای شهری توانسته محل رویارویی دانشجویان علوم مختلف و مردم شهر باشد، تأثیر ضمنی اما عمیقی بر غنیسازی زمان گذران اوقات روزمره مردم بگذارد و نقش پرورشدهنده روح خلاقیت را در مردم ایفا کند. این مقاله به دنبال آن است ضمن بررسی مفاهیم مرتبط با رویکرد شهر خلاق، با بررسی چند تجربه موفق جهانی در زمینه استفاده از فضاهای باز و عرصه محیطهای دانشگاهی در پرورش خلاقیت، لزوم توجه جدی به این موضوع را در راستای افزایش بهرهگیری از فضاهای دارای پتانسیل ارتقای خلاقیت و توسعه شهرهای کشور مورد تأکید و بررسی قرار دهد.
http://www.manzar-sj.com/article_1767_fc35cdef70c101bb3b7a98d36a62ab56.pdf
2012-08-22
67
73
شهر خلاق
محیط خلاق
فضای شهری
عرصه عمومی دانشگاه
پویان
شهابیان
shahabian@iauctb.ac.ir
1
دکتری شهرسازی، استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
عرفانه
رهگذر
e_rahgozar84@yahoo.com
2
کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشگاه هنر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فضای جمعی و شهر خلاق
فضای عمومی در شهر یکی از مهمترین عناصر شهری است به طور ی که شهر، اساساً توسط آن معرفی میشود. فضای شهری به طور عام و فضای عمومی به شکل خاص میتواند محیطی مطلوب برای بروز خلاقیت در شهر باشد. از آنجایی که یکی از ارکان شکلگیری شهر خلاق، فضاست بنابراین وجود فضای عمومی مطلوب در شهر میتواند بستر مناسبی را برای شکلگیری شهر خلاق فراهم کند. فضای عمومی مناسب به شهروندان این فرصت را میدهد تا خلاقیت خود را در آن به نمایش بگذارند؛ لذا پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و بررسی متون سعی دارد به بررسی مزایای فضاهای عمومی همچون سرزندگی، تنوع، هویت، جذابیت، ارزش اقتصادی، مشارکت و نقش آنها در شکلگیری شهر خلاق بپردازد. عمدهترین منابع مورد استفاده در این پژوهش کتابها و مجلات تخصصی و استفاده از اینترنت است. به طوری که ابتدا با مروری بر ادبیات تخصصی حوزه شهر خلاق، نقطه نظرات متفکران مسایل شهری در رابطه با این موضوع مطرح میشود، سپس ویژگیها و مزایای فضاهای عمومی که میتواند نقش بسیار مهمی در ایجاد شهر خلاق داشته باشد مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
http://www.manzar-sj.com/article_1768_c18d5a43678c969b71089e41e31acdb0.pdf
2012-08-22
74
79
شهر خلاق
خلاقیت
فضای شهری
فضای عمومی
بهرنگ
کلانتری
kalantari.b@ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
AUTHOR
وحید
یاریقلی
vahidyari1366@yahoo.com
2
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی تهران
AUTHOR
اکبر
رحمتی
rahmati.geo2007@yahoo.com
3
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
قطب خلاق، راهبرد بازآفرینی مرکز تاریخی شهر
نوسازی شهرها و انطباقپذیری آنها با شرایط و تحولات زندگی مدرن از اقدامات اصلی برنامهریزی شهری و منطقهای در همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان به شمار میرود. در دورانی که شاهد مجموعهای از تحولات در زمینههای اجتماعی جمعیتی (دموگرافیک)، تکنولوژیکی و جغرافیای اقتصادی شهرها هستیم، توجه به بافتهای داخلی و استفاده از قابلیتهای آنها برای ارتقای شرایط اجتماعی و اقتصادی شهرها یک ضرورت انکارناپذیر است. نوسازی با الگوهای بازآفرینی خلاق که مبتنی بر ارتباط میان اقتصاد و فرهنگ و تولید مکانهای خلاق و نوآور است، بیش از آنکه به دنبال رفع محرومیتهای اجتماعی باشد در پی رقابتپذیر و نشانمند کردن مکان برای بهرهگیری از فرصتهای اقتصاد جهانیِ خلاق و مبتنی بر دانش است. در این زمینه مراکز شهرها خصوصاً مراکز تاریخی از ظرفیتهای بینظیری برای ساخت و باززندهسازی فضاهای خلاق مورد نیاز جهت جذب و نگهداری گروههای نوآور و همچنین ایجاد زمینه تعامل و برهمکنشی افراد و نهادها برخوردار هستند. در این مقاله ضمن بررسی مدل قطبهای نوآوری به عنوان مجموعهای از سیاستهای شهری در زمینه بازآفرینی خلاق و ویژگی بافتهای مرکزی تاریخی در شهرهای ایران به امکان احیای شبکه شهرهای تاریخی در سطح سرزمین و در راستای توسعه اقتصادی خلاق و دانشبنیان پرداخته شده است.
http://www.manzar-sj.com/article_1769_6e3caf8af5800eb5014f90e82748f2d4.pdf
2012-08-22
80
85
بافتهای داخلی
نوسازی شهری
توسعه اقتصادی
رقابتپذیری
بازآفرینی خلاق
محمد ابراهیم
فروزانی
foruzani@yahoo.com
1
کارشناسارشد شهرسازی و برنامهریزی شهری و منطقهای
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش عوامل محیطی در پرورش خلاقیت کودکان
در بررسی ادبیات خلاقیت و نحوه بروز و پرورش آن، پرواضح است که تعداد اندکی از تحقیقات به مسئله محیط و تأثیر آن در شکلگیری خلاقیت اشاره داشتهاند که این موضوع لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه را خاطر نشان میسازد. امروزه مسئله و موضوع قابل توجه در حوزه رشد شناختی کودکان این است که آنها به جای ماجراجویی در محیط پیرامون، به دنبال ماجراجویی در تخیل، افسانهها و تقلید از تلویزیون و بازیهای کامپیوتری هستند و حاصل سخن اینکه کودکان دوران کودکی تصنعی را سپری میکنند که دقیقاً و تحقیقاً توسط بزرگسالان ساخته و پرداخته شده است. مهمترین پیامد منفی این نحوه از رشد کودکان این است که نمیتوان از آنها انتظار انسانی خلاق و کنجکاو داشت. چرا که کودکان در محیطهای با کیفیت پایین از نظر تحرک و انعطافپذیری و فعالیت آزاد ، در نهایت و به صورت بالفعل تبدیل به یک مصرفکننده افکار خواهند شد نه "تولیدکننده" آن. این نوشتار قصد دارد پس از آشنایی با مفهوم خلاقیت به نقش و اهمیت عوامل محیطی در پرورش خلاقیت کودکان و در نهایت به ارایه پیشنهادی در خصوص خلاقیت و برنامهریزی شهری بپردازد.
http://www.manzar-sj.com/article_1770_3a06e380c9f856a9b58d1b8446d0aa6d.pdf
2012-08-22
86
91
کودک
خلاقیت
عوامل محیطی
شهر
مینو
قرهبیگلو
gharehbeiglu@ut.ac.ir
1
پژوهشگر دکتری معماری دانشگاه تهران، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدیریت شهری و شهر خلاق
«ملبورن» به عنوان یکی از زیستپذیرترین شهرهای جهان شناخته میشود و کیفیت زندگی در این شهر همواره در ردهبندیهای جهانی در سطوح بسیار بالایی قرار دارد. مدیریت شهری در ملبورن، به منظور حفظ جایگاههای مورد اشاره و همچنین ارتقای عملکرد، اهداف کلی، عملیات و شاخصهایی را در زمینه بررسی عملکرد و کارایی مدیریت امور شهری و میزان موفقیت در راستای نیل به اهداف خود در نظر گرفته است. اهداف هشتگانه مدیریت شهری در این شهر، شامل «شهر برای مردم»، «شهر خلاق»، «برخورداری اقتصادی»، «شهر دانش»، «شهر اکولوژیک»، «شهر متصل»، «شهر پیشرو» و «استفاده بهینه از منابع» است. در این مقاله ضمن معرفی هریک از محورهای دارای اولویت در برنامهریزیهای مرتبط با شهر ملبورن، اهداف عملیاتی و شاخصهای مرتبط با هر محور مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به موضوع ویژهنامه «مدیریت شهری و شهر خلاق»، به صورت خاص نیز به محور «شهر خلاق»، به عنوان یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری ملبورن، برای ارتقای کیفیت زندگی و زیستپذیری شهر پرداخته خواهد شد. نتایج این بررسی به عنوان یک مورد مطالعه از مدیریت و برنامهریزی موفق در امور شهری در هدفگذاری، ارایه راهبردها و راهکارهای مدیریتی و شاخصهای عملکردی در شهر قابل استفاده برنامهریزان و مدیران شهری شهر تهران خواهد بود.
http://www.manzar-sj.com/article_1771_b70ec2af2a22226a8fb0bde0b4a42a5d.pdf
2012-08-22
92
95
مدیریت و برنامهریزی شهری
خلاقیت
زیستپذیری
کیفیت زندگی
ملبورن
مهدی
خانسفید
m.khansefid@pgrad.unimelb.edu.au
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر از دانشگاه ملبورن، استرالیا
AUTHOR