ORIGINAL_ARTICLE
منظر بام، زندگی در دل آسمان
شبهای خنک، آسمان پرستاره، نسیم سحر و همنشینی با همسایگان سنت زندگی شبانه بر پشتبام خانههای ایران را پدید آورده است. برهم خوردن نظم عادی زندگی و نقل به مکانی جدید، هر شب شوری برای اهل خانه فراهم میکند؛ گویی هر شب به میهمانی میروند و آدمهای عادی در نقش تازه ظاهر میشوند. بر بام همسایه نیز همین میگذرد. رختخوابها را از غروب پهن میکنند تا خنک شود؛ در پناه چراغ کمنوری که تاریکی شب را محو نمیکند، شبچره میخورند و سفره شام پهن میکتند. زندگی شبانه بر بام، دامنۀ ادراکات فردی و اجتماعی را گسترش میدهد. تجربۀ شب، آسمان، ستاره، نسیم و ترس فهم دیگری از طبیعت به دست میدهد که در روز حاصل نمیشود. شناخت، ابزار قویتری مییابد و تجربۀ طبیعت عمیقتر رخ میدهد. کتاب طبیعت برای انسانی که حالات و صورتهای گوناگون آن را تجربه میکند، خواناتر است. تنهایی، خلوت و آرامش، زمینۀ ارجاع به درون و کشف دنیای عمیق آن را فراهم میکند. اگر انسانهای دیروز، بیشتر طبیعتدوست و درونگرا بودند، از جمله به خاطر زندگی در چنین موقعیتهایی بود.زندگی اجتماعی نیز به همین سیاق قوت میگرفت. همسایههایی که روزها در حریم دیوارها از هم جدا بودند، شبها بر بالای بام، با حریمی از جنس فاصله، در نزدیکی یکدیگر میزیستند. از شام یکدیگر میخوردند و با هم تعاملاتی افزونتر داشتند. زندگی عادی رنگ دیگری به خود میگرفت. شبها دنیای دیگری آغاز میشد که پشتبام مکان جاری شدن آن بود. مفهوم «دخترهمسایه» به معنای « گوهرآشنایی»، که به تشکیل خانوارهای جدید منتهی میشد، در این تعاملات آفریده میشد. بهترین کارکرد یک فضا وقتی است که بتواند بر ادراک و روابط استفادهکنندگان تأثیر بگذارد؛ به شناخت انسان عمق دهد و زمینۀ تشکیل اجتماع را فراهم کند. شبنشینی بر بالای بام در رمان، فیلم و نقاشی نیز بازنمایی فراوان داشته که موضوع تحقیقات جدید میتواند باشد. واکنش اجتماع به تغییر معماری خانهها و ظهور آپارتمانهای بلندمرتبه، در ابتدا، موجب ترک بام شد. بامها به فضاهای متروکه، محل نگهداری اشیاء اضافی و نصب تأسیسات بنا بدل شدند. سیمای بامها، مغشوش و حاکی از بیتوجهی انسانها به آن بود. تدریجاً باغبامها در زندگی معاصر نیز پدید آمدند. در اولین نمونهها، باغبام به مثابه دستاورد مدرنیستی و جبران فقر حیاط و باغچه برای طبقات فرودست در مجتمع مسکونی کوربوزیه در مارسی فرانسه ساخته شد. بعداً باغبام، ابزاری تجملی و گرانقیمت برای تشرف بخشیدن به خانههای ثروتمندان و نماد تمایز تبدیل شد. در رویکردی کارکردگرایانه در شهرهای پرباران، به ابزار جذب آب و مدیریت آبهای سطحی بدل شد.بهنظر میرسد ظرفیتهایی که بر بام قرار گرفته، آنقدر هست تا معماران منظر در زندگی امروز به آن اقبال کنند و با احیای منظر ازدسترفتۀ زندگی بر بام، به بخشی از کمبودهای انسان امروز در جهت ارتقاء با کیفیت مسکن پاسخ دهند.
http://www.manzar-sj.com/article_93288_a1140524bfd826467c939e5172604f77.pdf
2019-09-23
3
3
10.22034/manzar.2019.93288
بام
آسمان
همسایه
سید امیر
منصوری
amansoor@ut.ac.ir
1
دانشکدۀ معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
LEAD_AUTHOR
_بدون منبع
1
_بدون منبع
2
ORIGINAL_ARTICLE
یکجانبهگرایی مدرنیستی و سیاستهای توسعۀ شهری ایران معاصر
شهرهای تاریخی عموماً محصول نوعی مشارکت بین عامۀ مردم و دستگاه حکومت بودهاند. در دوران تاریخی بهدلیل همخوانی جهانبینی بخش عامه و طبقۀ قدرتمند جامعه، تفاوت چشمگیری در بین سلیقه و نگاه آنها وجود نداشته است و درنتیجه، تصمیمات و اقدامات این دو گروه نسبت به شهر به نوعی هماهنگی پایدار منتهی میشد. اما با ظهور مدرنیته در جامعۀ ایرانی، میان دستگاه قدرت و طبقۀ عامه نوعی شکاف در دیدگاهها پدید میآید که به شکلگیری رویکردهای یکجانبهگرایانه در ارتباط با سیاستهای شهرسازی منتهی میشود. در دورۀ قاجار این سیاستها عمدتاً به فضاهای حکومتی محدود است اما از دورۀ پهلوی این سیاستها به تغییرات در بافتهای مسکونی شهری منجر میشود بدون آنکه به نقش مردم در این فرایند توجه شود. این نوشتار بهدنبال پاسخگویی به این سؤال است که چه رابطهای بین ظهور مدرنیته و یکجانبهگرایی در جامعۀ ایرانی و تأثیر آن بر سیاستهای شهرسازی در برنامههای عمرانی و توسعهای کشور وجود دارد؟ این پژوهش توصیفی- تبیینی تلاش خواهد نمود که با تحلیل اطلاعات بهدستآمده به روش کتابخانهای، رابطۀ حکومت به عنوان بخش نخبۀ جامعه را در ارتباط با عامۀ مردم، قبل و بعد از ظهور مدرنیته بررسی کرده و از این طریق چرایی شکلگیری رویکردهای یکجانبهگرایانه نسبت به سیاستهای توسعۀ شهری را بحث نماید. در ادامه، این نوشته سیاستهای اتخاذ شده در زمینۀ توسعه بافتهای مسکونی را در دورههای تاریخی بعد از ظهور مدرنیته بررسی خواهد کرد تا این فرضیه را اثبات نماید که سیاستهای پیگیری شده در بحث توسعۀ شهری در دورههای مختلف بهدلیل فقدان ساختارها و نهادهای دموکراتیک بهنوعی متکی بر یک نگاه یکجانبهگرایانه و بدون مشارکت مردم بودهاند.
http://www.manzar-sj.com/article_93271_8b05bf39c1e39b9842d61da398dbe966.pdf
2019-09-23
6
13
10.22034/manzar.2019.192557.1977
مدرنیته
یکجانبهگرایی
جهان سنت
سیاستهای توسعۀ شهری
امین
مقصودی
amin6maghsudi@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
• آقاجری، سیدهاشم. (1380). دیالوگ سنت و مدرنیته. آبان، 1(17)، 35-44.
1
• بانی مسعود، امیر. (1394). معماری معاصر ایران در تکاپوی بین سنت و مدرنیته. چاپ ششم، تهران: هنر معماری قرن.
2
• بحرینی، سیدحسین. (1394). تجدد، فرا تجدد و پس از آن در شهرسازی. چاپ پنجم، تهران: دانشگاه تهران.
3
• پیرنیا، محمدکریم. (1392). معماری اسلامی ایران. چاپ نوزدهم، تهران: سروش دانش.
4
• پورمحمدی، محمدرضا و اسدی، احمد. (1393). ارزیابی پروژههای مسکن مهر شهر زنجان. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 14(33)، 171-192.
5
• حبیبی، سید محسن. (1383). از شار تا شهر. چاپ پانزدهم، تهران: دانشگاه تهران.
6
• حسینزاده دلیر، کریم. (1375). مصرف مسکن در ایران از دیروز تا امروز. زبان و ادبیات فارسی، 29 (160 و161)، 74-53.
7
• خلیلی، احمد؛ نورالهی، حانیه؛ رشیدی، نعیمه و رحمانی، مریم. (1393). ارزیابی سیاستهای مسکن مهر در ایران و ارائۀ راهکارهایی برای بهبود آن. مطالعات شهری، 4(13)، 83-92.
8
• شاهرخیفر، زینب. (1395). تحلیل تطبیقی سیاستهای اجرایی بخش مسکن در برنامههای توسعۀ بعد از انقلاب (شهر کرمانشاه). پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
9
• طالبیان، احمد؛ حجت، عیسی و فرضیان، محمد. (1393). کویهای مسکونی کوتاه مرتبۀ تهران در دورۀ پهلوی دوم. هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، 19(۱). 32-23
10
• صارمی، علیاکبر. (1374). مدرنیته و تأثیر آن بر طراحی معماری و شهرسازی ایران. گفتگو، 5(10)، 69-57.
11
• علوی، علی؛ صمدی، محمد و بناری، سجاد. (1397). ارزیابی نقاط ضعف و قوت سیاستها و خطمشیهای مسکن در ایران (برنامههای عمرانی قبل و بعد و توسعه بعد از انقلاب). جغرافیا و روابط انسانی، 1(2)، 865-889.
12
• علویپور، سیدمحسن. (1395). مدرنیته و مواجهۀ فکری ایران با آن. پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 16(4)،133-152.
13
• قبادیان، وحید. (1383). معماری در دارالخلافه ناصری: سنت و تجدد در معماری معاصر ایران. تهران: پشوتن.
14
• کرییر، لئون. (1389). معماری اختیار یا سرنوشت. ترجمه: گروه مترجمان، زیر نظر مهرداد قیومی بیدهندی. تهران: روزنه.
15
• منصوری، سید امیر. (1389). چیستی منظر شهری. منظر، 2(9)، 30-33.
16
• وحدت، فرزین. (1392). انقلاب اسلامی و مدرنیته ایرانی. قابل دسترس در: http://www.bbc.com/persian/iran/2014/02/140128_l44_thirtyfifth_anniversary_iranian_revolution-modernity. (تاریخ دسترسی آبان 1397).
17
• وحدت، فرزین. (1395). رویارویی فکری ایران با مدرنیته. ترجمه: مهدی حقیقتخواه. تهران: ققنوس.
18
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ دو الگوی منظر مقدس در شهر اسلامی و مسیحی (نمونۀ موردی : حرم امام رضا (ع) در مشهد و کلیسای دومو در میلان)
با مطالعۀ تاریخچۀ تنوع نگرشهای شهرسازی در جهان، این نکته روشن میشود که ادیان و مذاهب، تأثیر بسیاری بر هندسۀ حاکم بر شهر، توسعه و ریخت شهر داشتهاند. اثر ادیان در توسعۀ شهر، ریشه در اهمیت قائلشدن برای اماکن مقدس دارد. همواره ساخت مکان مقدس در یک محدوه، موجب واجد ارزششدن بافت اطراف خود و تمرکز سایر فعالیتهای شهری در پیرامون آن میشده و رفتهرفته ساختار شهر شکل میگرفته است. نوع نگاه به مکان مقدس در دو دین اسلام و مسیحیت بهطورکلی متفاوت بوده و این نگرش در منظر مکان مقدس نیز متبلور شده است؛ بهطوریکه با قیاس تحلیلی و تاریخی شهرهای اسلامی و مسیحی و بررسی جایگاه مکان مقدس در آنها، میتوان به تفاوتهای منظرین مکان مقدس در دو نگرش پی برد. در این پژوهش کیفی، ابتدا دیدگاه نظریهپردازان در خصوص ساختار شهر و جایگاه مکان مقدس در شهر اسلامی و مسیحی بررسی شد و سپس مقایسۀ تطبیقی میان دو نمونه مکان زیارتی صورت گرفت. یافتههای این بررسی نشان میدهند که هویت منظرین مکانهای مقدس در شهر اسلامی بهصورت ارگانیک در پیوند با محله و بافت اطراف خود بودهاند. بهگونهای که در دل فضاهای پیرامونی بهصورت همپیوند قرار میگرفته و موجب اتصال فعالیتهای متنوع زیارتی و مردمی برای زائران و مجاوران میشده است. اما در مسیحیت، مکان مقدس، استقلال معنایی و فرمی دارد و با یک معماری سلطهگر که بهصورت تجسدی از مسیح شکلگرفته، بدون ارتباط عینی-ذهنی با محلههای اطراف است. بهطوریکه موجب جدایی مکان مقدس و فعالیتهای وابسته میشده است. ریشۀ این مطلب در بررسی مصداقهای منظر مکانهای مقدس در دو شهر اسلامی و مسیحی نمایان میشود.
http://www.manzar-sj.com/article_91463_c6b8ecd343930bf945a5fe358157030e.pdf
2019-09-23
14
21
10.22034/manzar.2019.170134.1906
شهر اسلامی
شهر مسیحی
مکان مقدس
منظر زیارتی
توسعه پیرامونی
محمدجواد
نطاق
mmuhammad.natagh5011532@gmail.com
1
دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فرنوش
مخلص
farnooshmokhles@ymail.com
2
پژوهشگر دکتری معماری منظر لابراتوار نظر، ایران و دانشگاه پاریس 8، فرانسه.
AUTHOR
• ابرقویی فرد، حمیده؛ صابونچی، پریچهر و فرزین، احمدعلی. (1397). بازخوانی نقش مناظر آیینی در هویت بخشی به شهرهای ایرانی. باغ نظر، 15 (65)، 12-5. .DOI: 10.22034/BAGH.2018.74072
1
• اعتضــادی، لادن. (1377). نقــش مســجد در ســاختار شــهرهای مسلماننشین، صفه، 8 (26)، 21-8.
2
• بمات، نجمالدین. (1393). شهر اسلامی. ترجمه : محمدحسین حلیمی و منیژه اسلامبولچی، تهران : انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3
• بنه ولو، لئوناردو. (1394). تاریخ شهر (شهرهای اسلامی و اروپائی در قرونوسطا). چاپ پنجم. ترجمه : پروانه موحد، تهران : مرکز نشر دانشگاهی.
4
• پاپلی یزدی، محمدحسین و رجبی سناجردی، حسین. (۱۳۸۹). نظریههای شهر و پیرامون. چاپ پنجم. تهران: انتشارات سمت.
5
• دباغیان، فرنوش. (1395). ساختار سکونت و نظام محله در شهرهای قرون وسطی؛ نمونههای موردی : شهرهای فلورانس، ونیز، سیهنا و لیون. هنر و تمدن شرق : 4 (14)، 54-41.
6
• شیخی، محمد. (1382). ساختار محلهای شهر در سرزمینهای اسلامی. علوم اجتماعی، 10 (22)، 36-68.
7
• لطیفی، غلامرضا و صفری چابک، ندا. (1392). بازآفرینی مفهوم محله در شهرهای ایرانی- اسلامی برپایه اصول نوشهر گرایی. مطالعات شهری، 2(8)، 12-3.
8
• مدرس رضوی، محمدتقی؛ فیاض، علیاکبر؛ مؤیدی، سید علی؛ مولوی، عبدالحمید و فرخ، محمود. (1388). مشهد در آغاز قرن چهارده خورشیدی: مشهور به گزارش مکتب شاهپور. مشهد: نشر آهنگ قلم.
9
• منصوری، سید امیر. (1386). دو دوره سازمان فضایی در شهر ایرانی : قبل و بعد از اسلام با استعانت از شواهد تحولات شهر کرمان. باغ نظر، 4 (7)، 50-60 .
10
• موریس، جیمز. (1394). تاریخ شکل شهر تا انقلاب صنعتی. چاپ چهاردهم. ترجمه : راضیه رضازاده، تهران : دانشگاه علم و صنعت.
11
• میرزا کوچک خوشنویس، احمد و زرگری، عاطفه. (1396). بررسی تفاوت ساختاری عناصر شهری در شهرهای اسلامی و مسیحی (مقایسه تطبیقی بین عناصر معماری شهری در شهرهای سنتی ایرانی و قرونوسطای اروپایی). کنفرانس بین المللی مطالعات نوین در عمران، معماری و شهرسازی با رویکرد ایران اسلامی، مشهد: دانشگاه صنعتی سجاد.
12
• نوربرگ شولتز، کریستیان. (1391). معماری : حضور، زبان و مکان. چاپ سوم. ترجمه : سید علیرضا احمدیان، تهران : نشر نیلوفر.
13
• Gentile, C., & Canali, F. (2018). Continuous Monitoring the Cathedral of Milan: Design, Installation and Preliminary Results. Multidisciplinary Digital Publishing Institute Proceedings, 2 (8), 467.
14
ORIGINAL_ARTICLE
رابطۀ متقابل سیستم ایمنی انسان و شاخصهای منظر شهری
کانسپت شهرگرایی، در حوزه علوم پزشکی و رابطة متقابل بین این دو حوزة به ظاهر متفاوت به بیش از هفت دهه گذشته برمیگردد. دلیل این کنکاش و مطالعة ارتباط شاخصههای زندگی شهری با سلامت جسم و روان شهروندان، به یافتههای علمی و دادههای آماری بهدستآمده از پژوهشهای میانرشتهای همچون «اکولوژی سلامت» برمیگردد که نشان از معنیداربودن دستهای از اختلالات حوزه سلامت، همچون استرس، اختلالات روانی و بیماریهای خودایمنی در بین ساکنین شهرهای صنعتی در مقایسه با نواحی حومه و حاشیه شهرها دارد. در آغاز قرن بیستم با ورود واژه «زندگی شهری» یا شهرنشینی به دایرهالمعارف انسان، شهرنشینی و آثار بالقوۀ آن بر ابعاد مختلف زندگی انسان از سلامت عمومی گرفته تا اختلالات روانی پررنگتر شده است. این بحث در فضای آکادمیک مطرح بوده که با شروع انقلاب صنعتی، این دو واژۀ «سلامت عمومی» و «زندگی شهری» که هر دو از دستاوردهای این جنبش هستند، علیرغم داشتن زادگاه مشترک، به مرور و در آغاز قرن بیستم راه مجزای خود را طی کرده و نوعی واگرایی در برنامهریزیهای کلان این دو حوزه به وجود آمده است؛ به طوری که برنامهریزان شهری بدون توجه به ابعاد پیچیده جسم و روان انسان به ساخت و ساز مشغول بودند و پزشکان به جستجوی دلیل بیماریها بدون درنظرگرفتن عامل چندبعدی محیط که المانهای متعددی در آن لحاظ شده است. بنابراین اتحاد مجدد این دو حوزه مطالعاتی، یک پارادایم جدید است که ورود به آن نیاز به بازتعریف دو حوزه «برنامهریزی شهری» و «سلامت عمومی» توسط متخصصین حوزههای میانرشتهای متعددی از جمله «اکولوژی سلامت» و «منظر سلامت» دارد.سوال پژوهشی جستار حاضر این است که چه نوع رابطهای بین سلامت انسان و مشخصاً سیستم ایمنی بدن به عنوان یک سد دفاعی در برابر عوامل آسیبرسان از یک طرف و محیط زیست وی- مشخصاً در این پژوهش، «کالبد شهری» که کاربری به نام انسان در آن زیست میکند از سوی دیگر، وجود دارد؟ و درصورت آسیب جدی واردشده و معنیدار به لحاظ علمی به کالبد و روان انسان در گذار از این زندگی صنعتی و ماشینی صرف به زندگی پساصنعتی، چه ملاحظاتی را برنامهریزان شهری لازم است در سازههای شهری آتی لحاظ کنند تا آسیبهای وارده بر جسم و روان انسان کمتر و در مواردی به نقطه صفر نزدیک شود؟
http://www.manzar-sj.com/article_91493_c938b29570e2f72da5448bad37c02064.pdf
2019-09-23
22
31
10.22034/manzar.2019.91493
اکسپوزوم
نیچ انسان
اپیژنتیک
سیستم ایمنی بدن
منظر شهری سلامت
پگاه
عادلوند
p.adelle@hotmail.com
1
کارشناس ارشد پزشکی مولکولی.
LEAD_AUTHOR
• منصوری، سید امیر و محسنی مقدم، مریم. (1396). تأثیر دوران تحول در منظر طبیعی شهر تهران، مجله منظر، 9 (41)، 16-23.
1
• Anaya, J.M., Ramirez-Santana, C., Alzate M.A., Molano-Gonzalez ,N. & Rojas-Villarraga, A. (2016).The Autoimmune Ecology, Front Immunol, (7), 139.
2
• Arizona, blc .(2016). Darwin, Wallace and Blyth. Retrieved July 26, 2019. from http://www.blc.arizona.edu/courses/schaffer/182hEssays.html.
3
• Audrey, S. & Batista-Ferrer, H. (2015). Healthy urban environments for children and young people: A systematic review of intervention studies. Health Place, (36), 97–117.
4
• Burkhardt, R.W. (2019). Jean-Baptiste Lamarc. Britannica. Retrieved July 7, 2019, from https://www.britannica.com/biography/Jean-Baptiste-Lamarck.
5
• Cook, L.M. & Saccheri, I.J. (2013).The peppered moth and industrial melanism: evolution of a natural selection case study. Heredity (Edinb), 110 (3), 207-212.
6
• Cooper, P. J., Amorim, L. D., Figueiredo, C. A., Esquivel, R., Tupiza, F., Erazo, S., Oviedo, Y., Vaca, M., Chico, M. E. & Barreto, M. L. (2015). Effects of environment on human cytokine responses during childhood in the tropics: role of urban versus rural residence. World Allergy Organization Journal, 8 (1), 22.
7
• Desmond, A.J. (2019). Charles Robert Darwin, Britannica. Retrieved July 28, 2019, from https://www.britannica.com/biography/Charles-Darwin.
8
• Gao, T., Song, R., Zhu, L. & Qiu, L. (2019).What Characteristics of Urban Green Spaces and Recreational Activities Do Self-Reported Stressed Individuals Like? A Case Study of Baoji, China. Int J Environ Res Public Health, 16 (8), 1348.
9
• Hanski, I., von Hertzen, L., Fyhrquist, N., Koskinen, K., Torppa, K., Laatikainen, T., Karisola, P., Auvinen, P., Paulin, L., Mäkelä , M.J., Vartiainen, E., Kosunen, T.U., Alenius, H. & Haahtela ,T. (2012). Environmental biodiversity, human microbiota, and allergy are interrelated. Proc Natl Acad Sci USA, 109 (21), 8334-9.
10
• Jasiulionis, M.G. (2018). Abnormal Epigenetic Regulation of Immune System during Aging. Front Immunol, (9), 197.
11
• Jenniferat, S. (n.d). Utopian-city-sydney-scape-3. Retrieved July 25, 2019, from https://bluethumb.com.au/sarahjenniferart/Artwork/utopian-city-sydney-scape-3.
12
• Lardner, A. (2001).The effects of extracellular PH on immune function. Journal of Leukocyte Biology, 69 (4), 522-30.
13
• Lee, H.J. & Lee, D.K. (2019). Do Sociodemographic Factors and Urban Green Space Affect Mental Health Outcomes Among the Urban Elderly Population? Int J Environ Res Public Health, 16 (5), 789.
14
• Morensal, L. (1948). Health and Urbanism. J Med Lyon. 29 (690): 677-82 [Article in French].
15
• Northridge, M.E. & Freeman, L. (2011). Urban Planning and Health Equity. Journal of Urban Health: Bulletin of the New York Academy of Medicine, 88 (3).
16
• Pollard, K.M., Hultman, P. & Kono, D.H. (2010) Toxicology of autoimmune diseases. Chem Res Toxicol, 23 (3), 455-66.
17
• Pretty, J.; Rogerson M. and Barton Jo. (2017). Green Mind Theory: How Brain-Body-Behaviour Links into Natural and Social Environments for Healthy Habits. Int J Environ Res Public Health. 14(7).
18
• Quinton, D. (1988). Urbanism and child mental health. J Child Psychol Psychiatry, 29 (1), 11-20.
19
• Romeo, J., Wärnberg, J., Pozo, T. & Marcos, A. (2010). Physical activity, immunity and infection. Proc Nutr Soc. 69 (3), 390-9.
20
• Saint Plancat, C. (1965). Medicine and urbanism. Concours Med, 87 (38), 5291-5 [Article in French].
21
• Tsai, W.L., McHale, M.R., Jennings, V., Marquet, O., Hipp, J.A., Leung ,Y.F. & Floyd, M.F. (2018). Relationships between Characteristics of Urban Green Land Cover and Mental Health in U.S. Metropolitan Areas. Int J Environ Res Public Health, 15 (2), 340.
22
ORIGINAL_ARTICLE
آب، منشأ زیبایی در باغ ایرانی
باغ ایرانی محصولی از فرهنگ و تفکر ایرانیان است با قدمتی چندین هزار ساله و دارای پیوندهای غیرقابلانکار با باورهای آیینی و دینی پیش و پس از اسلام کشور. باغ ایرانی از عناصر طبیعی و مصنوع تقریباً ثابتی تشکیل میشود که عبارتند از گیاهان مثمر و تزئینی، کوشک، نهر و جوی و حوض و آبنما و فواره، کرتها، دیوار محصور کننده و خیابان. ترکیب این عناصر در فضاها بهگونهای است که یک محور اصلی تشکیل شده که خیابان باغ نام دارد و با کاشت خطی درختان در دو طرف و عبور جوی از میان آن، به کوشک ختم شده و منظره قاببندیشدهای را به ناظر ارائه میدهد. به همین ترتیب، سایر عناصر یاد شده با نظامی کموبیش یکسان، باغهای ایرانی نواحی مختلف سرزمین ایران را که محدودهای وسیعتر از مرزهای کنونی کشور را شامل میشود؛ شکل دادهاند. موضوع بحث این پژوهش، کنکاش در ادله گمانیاست مبنی بر اینکه عناصر تشکیلدهنده باغ ایرانی در بسترهای زمانی، جغرافیایی، فرهنگی و اعتقادی مختلف، دستخوش تاثیرات هموزن نمیشود و برخی عناصر در هر شرایط، نسبتاً ثابت میمانند و برخی، مانند آب، آنقدر متغیرند که در هر باغ، منحصر به آن میشود و میشود گفت زیباییشناسی باغ ایرانی مبتنی بر آن است. این فرضیه در چارچوب نظریه اعتبارگیری جان دیووی ارزیابی شده است.
http://www.manzar-sj.com/article_93269_fca7fa5d83a8762d1b91d09963a99a48.pdf
2019-09-23
32
43
10.22034/manzar.2019.199222.1994
باغ ایرانی
زیباییشناسی آب
تجربه زیباییشناسانه
اعتبارگیری
جان دیویی
مریمالسادات
منصوری
maryamansouri@gmail.com
1
عضو هیأت علمی پژوهشکده نظر، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
• مجموعه نویسندگان. (۱۳۸۳). باغ ایرانی. حکمت کهن منظر جدید. موزۀ هنرهای معاصر تهران.
1
• پیرنیا، محمدکریم. (۱۳۸۷). معماری ایرانی. تدوین و تالیف: غلامحسین معماریان. تهران: انتشارات سروش دانش.
2
• حیدرنتاج، وحید و منصوری، سیدامیر. (۱۳۸۸). نقدی بر فرضیۀ الگوی چهارباغ در شکلگیری باغ ایرانی. باغ نظر. 6 (12)،۳۰-۱۷.
3
• حیدرنتاج، وحید. (۱۳۸۹). باغ ایرانی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
4
• خوانساری، مهدی. مقتدر، محمدرضا و یاوری، مینوش. (۱۳۸۳). باغهای ایرانی، بازتابی از بهشت. ترجمه مهندسین مشاور آران. تهران: انتشارات میراث فرهنگی.
5
• سلطانزاده، حسین. (۱۳۷۸). تداوم طراحی باغ ایرانی در تاجمحل. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
6
• فاطمی، مهدی. (۱۳۹۸). باغ بهلگرد، نمونۀ اولیه و الگوی باغهای بیرجند. منظر، 11 (47)، ۱۳-۶. DOI: 10.22034/MANZAR.2019.189166.1973
7
• قائم، گیسو. (۱۳۹۶). تأثیر معماری باغهای متقدم ایران بر معماری باغهای متأخر. نقش جهان، 7(3)، 78-۶۳.
8
• منصوری، سیدامیر. (۱۳۸۴). درآمدی بر زیباییشناسی باغ ایرانی. باغ نظر، 2(3)، ۶۳-۵۸.
9
• منصوری، مریمالسادات. (۱۳۹۴). زیباشناسی فضای جمعی: ارزیابی زیبایی در سه فضای شهر تهران. منظر، 7(30)، ۶۹-۶۲.
10
• منصوری، سیدامیر. (۱۳۹۸). منشأ زیبایی در باغ ایرانی. منظر، 11(47)، ۳.
11
• میرفندرسکی، محمدامین. (۱۳۸۴). باغ ایرانی چیست؟ باغ ایرانی کجاست؟ موزهها، 41، ۵-۲.
12
• Augoyard, J.F. (1995). L’environnement sensible et les ambiances architecturales [The sensible environment & architectural ambiances], L’espace géographique, 24(4), 302-318.
13
• Mansouri, M. (2019). Études esthétiques du paysage urbain téhéranais : espaces, visions, pratiques, expériences [Aesthetic Studies of Tehran Urban Landscape: Spaces, Views, Functions, Experiences] . Unpublished doctoral dissertation, Université Paris Nanterre, Nanterre, France.
14
ORIGINAL_ARTICLE
طبقهبندی سبکی خانه-مغازهها، در محلههای چینیتبار مالزی (مطالعۀ موردی: جورج تاون و پنانگ)
خانه-مغازه یکی از انواع معروف سازههای ساختمانی در شهرهای مالزی است که در آن بهصورت همزمان از طبقۀ همکف استفاده تجاری و از طبقۀ بالای آن استفاده مسکونی میشود. نخستین خانه-مغازهها تحتتأثیر سبک خانههای بومی مالایی قرار گرفتند. بعد از آن، سبکهایی که به تأثیر از غرب از آجر، گچ و تکنیکها و قواعد ساختوساز استفاده میکردند، بسیار محبوب شدند. ماهیت تلفیقی این سبک باعث شده که محققان مخالف طبقهبندی دقیق و منفرد آن باشند. بااینحال، بعضی از سبکها مانند اتپ (سبک بومی مالایی Attap) و آرت دکو (Art Deco) به دلیل ویژگیهای متمایزشان، به آسانی قابل تشخیص هستند. چندین محقق این سبک از خانه-مغازهها در مالزی را به شیوههای مختلف، طبقهبندی کردهاند. این مقاله، شش طبقهبندی براساس سبک نمای خانه-مغازهها در مالزی را بررسی میکند و سپس با تمرکز بر انواع آن در مناطق کوچکی مثل جرج تاون و پنانگ سعی در تکمیل انواع آن دارد. در این مطالعه، 403 خانه-مغازه ساختهشده در دورههای مختلف در امتداد هفت خیابان موازی در منطقۀ جورج تاون بررسی شده است. این مجموعه براساس 28 اصل بصری در 5 دستهبندی معماری از نمای خانه-مغازهها آغاز شده است. این بررسی تمامی مستندات، مشاهدات و ابزار بصری برای مطالعه اصول نمای بیرونی خانه-مغازهها را مورد استفاده قرار داده است. یافتههای این پژوهش یک طبقهبندی خوب و منظم براساس سبک خانه-مغازهها که طبق مطالعات قبلی (Hassan & Yahya 2012) انجام شده است معرفی میکند، سبکی که با محیط و موقعیت مالزی متناسب است.
http://www.manzar-sj.com/article_93270_c3a4dc77c6016dc2ae938366eda47d15.pdf
2019-09-23
44
53
10.22034/manzar.2019.93270
خانه-مغازه
معماری استعماری
مطالعات براساس سبک
تحلیل نمای ساختمان
جرج تاون
احمد
سنوسی حسن
sanusi.usm@gmail.com
1
دانشکده ساختمان و برنامهریزی مسکن، دانشگاه ساینس مالزی، پنانگ، مالزی.
LEAD_AUTHOR
آصف
علی
2
پژوهشگر دکتری، دانشکده ساختمان و برنامهریزی مسکن، دانشگاه ساینس مالزی، پنانگ، مالزی.
AUTHOR
فاطمه
خزاعی
fatemeh.khozaei@gmail.com
3
استادیار گروه معماری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
AUTHOR
• Ahmad, A. G. (1994). The architectural style of the Peranakan Cina. Paper presented at the Minggu Warisan Baba dan Nyonya, Universiti Sains Malaysia.
1
• Ahmad, S., & Chase, S. C. (2012). Style representation in design grammars. Environment and Planning B: Planning and Design, 39(3), 486-500.
2
• Al-Obaidi, K. M., Wei, S. L., Ismail, M. A., & Kam, K. J. (2017). Sustainable Building Assessment of Colonial Shophouses after Adaptive Reuse in Kuala Lumpur. Buildings, 7(4), 87.
3
• Ali, A. (2013). Syncretic Architecture of Fatehpur Sikri: A Symbol of Composite Culture. Journal of Islamic Architecture, 2(3), 101-105.
4
• Ali, W. N. W., Hadi, N. H. A., & RizallindaIshak, N. (2015). An Overview on the Typology of Shophouses’ Façade at the Heritage Area in Ipoh City. Paper presented at the Postgraduate Conference on Global Green Issues (Go Green), UITM, Perak, Malaysia.
5
• Aranha, J. (2013). The Southeast Asian Shophouse As A Model For Sustainable Urban Environments. International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, 8(4), 325-335.
6
• Baroldin, N. M., & Din, S. A. M. (2012). Documentation and conservation guidelines of Melaka heritage shophouses. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (50), 192-203.
7
• Chan, C.-S. (1994). Operational definitions of style. Environment and Planning B: Planning and Design, 21(2), 223-246.
8
• Chan, C.-S. (2000). Can style be measured?. Design studies, 21(3), 277-291.
9
• Chan, C.-S. (2001). An examination of the forces that generate a style. Design studies, 22(4), 319-346.
10
• Chang, T. C., & Teo, P. (2009). The shophouse hotel: Vernacular heritage in a creative city. Urban Studies, 46(2), 341-367.
11
• Chun, H. K., Hassan, A., & Noordin, N. (2005). An influence of colonial architecture to building styles and motifs in colonial cities in Malaysia. Paper presented at the 8th International Conference of the Asian Planning Schools Association.
12
• Elnokaly, A., & Wong, J. F. (2015). Demystifying vernacular shop houses and contemporary shop houses in Malaysia; a green-shop framework. Paper presented at the Proceedings of the 30th International PLEA conference 2014.
13
• Han, W., & Beisi, J. (2015). A morphological study of traditional shophouse in China and Southeast Asia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (179), 237-249.
14
• Hassan, A. S. (2009). The British colonial ‘divide and rule’concept: its influence to transport access in inner city of George Town, Penang. Transportation, 36(3), 309-324.
15
• Hassan, A. S., & Yahaya, S. R. C. (2012). Architecture and Heritage Buildings in George Town, Penang (Penerbit USM), Penerbit Usm.
16
• Idid, S. Z. A. (1995). Pemeliharaan warisan rupa bandar. Malaysia: Badan Warisan.
17
• Ismail, S., & Mohd-Ali, N. (2011). The imaging of heritage conservation in historic city of George Town for city marketing. Procedia Engineering, (20), 339-345.
18
• Ismail, W. H. W., & Shamsuddin, S. (2005). The old shophouses as part of Malaysian urban heritage: The current dilemma. Paper presented at the 8 th International Conference of the Asian Planning Schools Association.
19
• Lee, L. M., Lim, Y. M., & Nor’Aini, Y. (2008). Strategies for urban conservation: A case example of George Town, Penang. Habitat International, 32(3), 293-304.
20
• Li, T. L. (2007). A study of ethnic influence on the facades of colonial shophouses in Singapore: a case study of Telok Ayer in Chinatown. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 6(1), 41-48.
21
• Mansor, R., Mydin, M. A. O., Sani, N. M., Rahim, A., Roosli, R., & Hassan, H. (2012). Classification of Inheritance Shop Houses in George Town, Penang-UNESCO World Heritage Site. Analele Universitătii Eftimie Murgu Resita. Fascicula de Inginerie, 19(1), 137-145.
22
• Matthiesen, H., Jensen, J. B., Gregory, D., Hollesen, J., & Elberling, B. (2014). Degradation of archaeological wood under freezing and thawing conditions—effects of permafrost and climate change. Archaeometry, 56(3), 479-495.
23
• Mohit, M. A., & Sulaiman, M. B. (2006). Repeal of the rent control act and its impacts on the pre-war shophouses in Georgetown, Malaysia. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 79(1),107-121.
24
• Savage, V. (2001). Singapore shophouses: Conserving a landscape tradition. SPAFA Journal (Old series 1991-2013), 11(1), 5-22.
25
• Tan, Y. W. (2015). Penang Shophouses: A Handbook of Features and Materials, Tan Yeow Wooi Culture & Heritage Research Studio.
26
• Tjoa-Bonatz, M. L. (1998). Ordering of housing and the urbanisation process: Shophouses in colonial Penang. Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 71(2 (275)), 123-136.
27
• Wakita, Y., & Shiraishi, H. (2010). Spatial recomposition of shophouses in Phnom Penh, Cambodia. Journal of Asian Architecture and Building Engineering, 9(1), 207-214.
28
• Wang, C., Vergeest, J. S., Wiegers, T., van der Pant, D., & van den Berg, T. (2003). Exploring the Influence of Feature Geometry on Design Style. Electrical and Computer Engineering Series:«Computational Methods in Circuits and Systems Application, 21-28.
29
• Widodo, J. (2011). Architectural Conservation in Singapore. SPAFA Journal (Old series 1991-2013), 21(3), 1-14.
30
• Yung, E. H., Langston, C., & Chan, E. H. (2014). Adaptive reuse of traditional Chinese shophouses in government-led urban renewal projects in Hong Kong. Cities, (39), 87-98.
31
ORIGINAL_ARTICLE
نقدی بر کتاب «تحقیق در معماری منظر: روش ها و روش شناسی»، مصادره کردن مفاهیم به نفع موضعی عملگرا
در این کتاب، معماری منظر با تعابیر مختلفی همچون حوزه، اینتر، مولتی و ترنس دیسیپلینی، در مرز میان سه امپراتوری علوم طبیعی، اجتماعی و هنر عنوان شده است. از طرفی با تفکیک «تحقیق [برای] پروژه » از «پروژه تحقیقاتی »، تحقیق آکادمیک را تعریف و از غیرآکادمیک جدا می کند. تحقیقی که به ضرورت باید شاهدپایه، دقیق و خلاقانه باشد. ازاینرو ویژگی مرزی معماری منظر یک تیغ دو لبه عنوان شده است. چراکه تفاوت تعاریف فنی و زاویۀ نگاه های سه امپراتوری دخیل در آن ممکن است آشوب ایجاد کند. آشوبی که هم می تواند به خلاقیت، هم می تواند به کم توانی منجر شود. برای این مشکل، پیشنهاد کتاب یک رویکرد روندی است. درواقع در این کتاب برای ویژگی های متمایز تحقیق در معماری منظر و مشکل های خاص آن -که به خوبی به برخی از مهمترین آن ها اشاره شده- موضعی عملگرا اتخاذ و پیشنهاد شده، که محور نقد حاضر است.
http://www.manzar-sj.com/article_93268_f8040ff99bfdba6976525095c326970e.pdf
2019-09-23
54
56
10.22034/manzar.2019.195222.1985
روش تحقیق
معماری منظر
عملگرایی
رهایی بخشی
سیدامیر
هاشمی زادگان
amir.h191@yahoo.com
1
پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
_ بدون منبع
1
_ بدون منبع
2