%0 Journal Article %T عرصة جمعی نوظهور %J منظر %I پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر %Z 2008-7446 %A براتی, ناصر %A شکری, وحید %D 2012 %\ 02/20/2012 %V 3 %N 17 %P 92-95 %! عرصة جمعی نوظهور %K عرصۀ جمعی %K دنیای مجازی %K فضا و مکان %K طرح‌وارۀ ذهنی %K احراز هویت %R %X عرصۀ عمومی و خصوصی جدیدی در حال شکل‌گیری است. نظریه‌پردازان مرتبط با رشته‌های روان‌شناسی محیطی، جامعه‌شناسی، طراحی شهری، معماری و... می‌بایست شناختی درست از این پدیدۀ جدید داشته باشند تا بتوانند آن را در راستای اهداف کلی طراحی کرده و مانع از بیراهه‌روی آن شوند. از آنجایی که مقالة پیش رو سعی دارد دیدگاهی شفاف و روشن به این مسئله داشته باشد، لذا در این راستا روشن شدن چیستی و چگونگی دریافت و ذخیرۀ پیام‌های محیط اطراف مد نظر است تا به عنوان بنیان فکری قابل استناد و ارجاع باشد. انسان به شکلی غریزی در رویارویی با محیط بکر، شروع به باز‌تولید تجربیات و اندوخته‌های خود و بهره‌وری از آنها می‌کند. با قرار‌گرفتن در فضای مجازی به عنوان محیطی بکر که در طول عمرش بی‌سابقه است به شکل ناخودآگاه رفتاری مشابه انجام می‌دهد. شناخت محیط مجازی، پیش‌بینی رفتار انسان در آن و توجیه حس تعلق و خاطره‌انگیزی در فضاهای مجازی و تمایل به تعاملات اجتماعی از چالش‌های این پژوهش است. فضای مجازی به علت تعریف کاربران آن در ذهنشان، در حال تبدیل شدن به مکان1 است. در سایۀ چالش‌های مطرح شده انتظار می‌رود نگاهی واقع‌بینانه و علمی (تکرار‌‌پذیر و آزمودنی) به علوم رفتاری در محیط‌های مجازی را تجربه کرده و در بسط آن تلاشی برنامه‌ریزی شده را بنیان گذاشت. %U http://www.manzar-sj.com/article_759_7070902a8c04d90ef8e4d516773294a8.pdf