per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
3
3
59538
زبان معماری، رمز نمادها
Language of Architecture, The mystery of symbols
سید امیر منصوری
amansoor@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
گنبد طلا. این تصویر نه یک شکل و نه حتی یک نماد است؛ یک متن است. سرشار از پیامها و رمزهایی که برای عامه ایرانیان حکایتها دارد. لازم نبوده درس معماری خوانده باشی یا نشانهشناسی بدانی تا بتوانی این متن رمزآلود را برپا کنی. گنبد هدایتکننده به مکان و «جایی» مقدس است. بر بلندای مرکزیترین اندام معماری قرار میگیرد تا هویت، سر، مرکز و قلب مجموعه را به همگان نشان دهد. مرکز ثقل معنایی مجموعه، ممکن است در وسط جغرافیای آن نباشد، اما گنبد دلالت بر آن دارد که این «جا» قلب است. پس از آن منارهها به کار میآیند تا خبر از رخدادی در مکان بدهند. در «اینجا» خبری هست. دو مناره از دوردستها فریاد می آورند که آن «جا»، اینجاست و رهگذران را به آن راهنمایی میکنند. رنگ طلا خبراز امر قدسی میدهد. هر آنچه که طلایی است، نشانی از شرافت و قداست دارد. قرارگیری این سه عنصر در کنار صندوق نذورات و خیرات از سنتی در فرهنگ اسلامی ایران حکایت میکند که در دورههایی از تاریخ، منشأ ایجاد زیرساختهای بزرگ اقتصادی و مجموعههای علمی و اقتصادی بوده است. اگر امروز جمعآوری صدقات خرد برای دفع بلاهای شخصی به کار میآید، زمانی از برجستهترین شیوههای مالکیت غیرخصوصی و متکی بر منافع عام و اجتماعی بوده است. وقف و نذر، انواعی از مالکیت و مشارکت اجتماعی را تعریف میکنند که جایگاه امروزشان تناسبی با فلسفه و ظرفیتهای نهفته در آنها ندارد، این متنها اگر در دنیای نخبگان امروز مغفول افتاده، آنقدر ناشناخته ماندهاند که متن پیچیده آنها را نمیتوان با تفسیر این صندوق مزین شده به گنبدهای آلومینیومی آنودایز شده، فهم کرد. اما می توان گفت که فرهنگ عامه، اگر چه سنت وقف نذر را در شأن گذشته آنها نمی شناسد، اما از جایگاه و مرتبه آن، چنان با خبر است که با این نمادسازی عامیانه، همچنان از حقیقتی بزرگ خبر میدهد؛ بیآنکه بتواند شناختی جزئی و تفصیلی از آن به دست دهد. این جلوه از منظر ایرانی از بقایای سنتی عمیق در عرصه زندگی اجتماعی-اقتصادی گذشته ایران خبر میدهد که با کمک نمادهایی از معماری و هنر سرزمینی آنها روایت شده است.
Golden dome. Neither is this image a figure, nor a symbol; it is a content. It is replete with messages and codes narrating stories for most of Iranians. Architectural lessons or semiotic lessons are not necessary for creating such a mysterious content.The dome leads to a sacred "place". It stands on top of the central architectural element to manifest the identity, head, center and heart of the collection. The center of gravity in this semantic complex may not be located in the middle of its geographical location; however, the dome implies that this "place" is located in the center of the complex. Afterwards, the minarets are used to announce an event in the place. Something takes place in "here". Two minarets show that the "place" is located in here and guide the passersby to the complex.The golden color implies a holy event. Everything that is golden is worthy of honor and sincerity.The placement of these three elements alongside the charity narrate a tradition in the Islamic culture of Iran that have been the source of large economic infrastructure as well as scientific and economic collections throughout history.Today charity is believed to avoid the personal disasters; however, it used to be one of the most prominent ways of non-proprietary ownership to the public and social interest.Waqf and charity used to define a type of ownership and social participation whose present definition does not fit into the philosophy and the hidden capacities of the time. These contents are ignored in the contemporary world of elites, so that their complex message cannot be interpreted by the anodized aluminum domes any more.It is obvious that prevalent culture does not recognize Waqf tradition the same as the past. Nevertheless, its value is still respected though being manifested in public symbols to reveal its prominent truth, without reveling its meticulous and cognitive aspects. This manifestation of Persian landscape reveals that the ancient traditions still exist in socio-cultural life of Iranians, which has been narrated by architectural symbols and artistic heritage.
http://www.manzar-sj.com/article_59538_a2e78b767bc0d9b416ee387c9ee2c3ef.pdf
زبان معماری
رمز نمادها
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
6
15
59539
Review
جهانبینی ایرانیان و شکلگیری الگوی محوری باغ ایرانی
Iranian Worldview and Axial Pattern in Persian Garden
ناصر براتی
naser.barati2012@yahoo.com
1
آیدا آل هاشمی
alehashemi@ut.ac.ir
2
آرمان میناتورسجادی
arman_miniator@yahoo.com
3
معاون پژوهشی دانشکده معماری وشهرسازی دانشگاه بین المللی امام خمینی
دکتری معماری، دانشگاه تهران
پژوهشگر دکتری معماری منظر، پژوهشکده نظر و دانشگاه لیل فرانسه.
باغ ایرانی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای تمدن ایرانی در جهان، بازتابی از جهانبینی ایرانیان است. سالهاست پژوهشگران متعدد ایرانی و خارجی به دنبال یافتن الگو یا کهنالگویی برای باغ ایرانی هستند. برای مدتها الگوی «چهارباغ» به عنوان الگوی باغ ایرانی در جهان معرفی شده بود؛ الگویی هندسی که با تمسّک به جهانبینی چهاربخشی کتب کهن به دنبال انطباق آن با الگو و جهانبینی ایرانیان و بهشت موعود به ویژه در دوران اسلام، تفکر شکلدهنده به تقسیم چهارتایی در باغ ایرانی را توجیه و به عنوان کهنالگوی اصیل برای باغ ایرانی معرفی کنند. با گسترش مطالعات و انطباق فضایی میان این الگو و نمونههای متنوع باغ ایرانی، الگوی «چهارباغ» به عنوان کهنالگویی برای تمام باغهای ایرانی مورد تشکیک قرار گرفت. مطالعات سالهای اخیر پژوهشگران عموماً ایرانی نشان میدهد که فراتر از تقسیم چهارتایی، باغ ایرانی باغی محوری است که در آن یک محور به عنوان محور اصلی نقشی بنیادی در شکلگیری هندسه باغ ایرانی بازی میکند. این نوشتار با پذیرش و اثبات الگوی تکمحوری در باغ ایرانی تکیه بر تحلیل هندسی باغهای ایرانی و نظریات صاحبنظران و انطباق جهانبینی ایرانی و الگوی هندسی تکمحوری، به دنبال خوانش احساس زیست انسان ایرانی و فهم اوست که شکلدهنده باغ ایرانی با حاکمیت یک محور فضایی غالب است. نتایج این نوشتار با رسمیت دادن به الگوی باغ ایرانی مبتنیبر شکلگیری محور اصلی که بین کوشک و ورودی اصلی شکل گرفته و مسیر حرکت از ورودی به سمت کوشک را تعریف میکند. انطباق این الگو با جهانبینی ایرانی را براساس حرکت از ظلمات به نور و تقسیمات سهگانه متعاقب آن نشان میدهد.
Persian Garden, as one of the most significant achievements of Iranian civilization in the world, is a reflection of Iranian worldview. During various epochs of time, numerous Iranian and foreign scholars have sought to attain a pattern or archetype in Persian garden. For a long time, "Chāhār- Bāgh" has been globally recognized as the prevalent pattern in Persian garden; a geometric pattern, which tries to be adapted to Iranian worldview and the promised paradise introduced in Islam on the basis of the quadruple worldview. This geometric pattern aims at justifying the formation of the quadruple division in Persian garden and introducing it as the original archetype of Persian garden.The development of studies on the spatial adaptation of this pattern and the various types of Persian garden, doubts that "Chāhār- Bāgh" pattern is the archetype of all Persian gardens. Recent studies of mostly Iranian researchers reveal that Persian garden is an axial garden rather than a quadruple divided garden, where the main axis plays a fundamental role in formation of its geometry. The results of this paper recognize that the formation of Persian garden pattern is based on the formation of the main axis which defines and configures a direction from the entrance to the pavilion. The adaptation of this pattern to the Iranian worldview is based on the movement from darkness to light and its subsequent triple division.
http://www.manzar-sj.com/article_59539_52119328b5803b6d673cf89f8a8511b4.pdf
باغ ایرانی
جهانبینی ایرانیان
الگوی تکمحوری
Persian garden
Iranian worldview
Single Axial Pattern
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
16
23
59540
تأثیر دوران تحول در منظر طبیعی شهر تهران
The Impact of Evolution Period on the Natural Landscape of Tehran
سید امیر منصوری
amansoor@ut.ac.ir
1
مریم محسنی مقدم
maryam.mohseni.m@gmail.com
2
استادیار دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
گروه معماری منظر، پژوهشکده نظر و دانشگاه پاریس 8.
فضای سبز به گونهای که در اختیار عموم مردم قرار داشته باشد و در کنار آن تعاملات اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد، از زمانهای بسیار دور در ایران در قالب تفرج-زیارت در محل امامزادهها وجود داشت. دو عنصر آب و گیاه که در اندیشه ایرانیان دارای تقدس و احترام خاصی است با همجواری در کنار بقاع متبرکه امامزادگان بر وجه تقدس و احترام آنها افزوده شد. اما در دوران گذار از سنت به مدرنیته، در دوره پهلوی فضاهای سبز عمومی در قالب فرم جدید به صورت پارک شهری و به تبعیت و تقلید از غرب در ایران شکل گرفت. علیرغم ایجاد فضاهای سبز در مقیاس گستردهتر، بیگانه بودن این فضاها با اندیشه و ذهنیت ایرانیان منجر به گسست ارتباط با این گونه فضاها شد. این مقاله با بررسی و مقایسه ویژگی های مختلف در ارتباط با نمونههای فضای سبز عمومی در دوران سنت و مدرنیته سعی بر واکاوی و تحلیل دلایل دور شدن انسان معاصر از فضای سبز علیرغم بالا رفتن سرانه آن در فضاهای شهری دارد.
Green accessible public spaces that could induce social and cultural interactions has long existed in the form of the holy shrine of Imamzadehs, pilgrimage-promenade places in Iran. The two elements of water and plants that are considered sacred and respectable in Iranian beliefs were sanctified due to adjacency to the holy shrines of the Imamzadehs. However, the green public space during the transition period from tradition to modernity in Pahlavi era, was designed in form of new urban parks similar to that of western countries. In spite of providing vaster green space, their estrangement with Iranian thoughts and beliefs led to their detachment from people. This paper aims at reviewing and comparing various features of green public space in traditional and modern periods, in order to scrutinize and analyze the reasons for detachment of the contemporary green spaces despite their increased per capita in urban spaces.
http://www.manzar-sj.com/article_59540_717d14b1c3b805b299943ffdfd3acb36.pdf
فضای سبز عمومی
امامزاده
پارک شهری
دوران تحول
Public Green Space
Imamzadeh
urban park
evolution period
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
24
35
59541
Review
ارزشگذاری خدمات اکوسیستم شهری به عنوان ابزاری برای برنامهریزی شهرهایی پایدارتر
The Potential of Urban Ecosystem Services Valuation as a Tool for Planning More Sustainable Cities
محمدرضا مثنوی
masnavim@ut.ac.ir
1
مریم دبیری
mar.dabiri@gmail.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران-دانشکده محیط زیست-گروه مهندسی طراحی محیط
پژوهشگر دکتری معماری، پژوهشکده نظر.
در سراسر جهان، روند روبهرشد شهرنشینی پیامدهای منفی مشهودی به دنبال داشتهاست. آگاهی از این پیامدها به افزایش تقاضای گروههای ذینفع و سیاستگذاران در راستای ارزیابی جامعتر و کاملتر آثار پروژههای توسعه شهری بر مناظر شهری، انجامید. ارزشگذاری خدمات اکوسیستم1 (ESV) رویکرد نسبتاً نوینی است و از آنجا که به سیاستگذاران شهری در تصمیمسازی بهتر در راستای برنامهریزی پایدار شهری کمک مینماید، در منابع معتبر به عنوان روشی مناسب یادشدهاست. این مقاله قابلیت خدمات اکوسیستم شهری را در ارتقای برنامهریزی پروژههای توسعه شهری در راستای رسیدن به شهرهایی پایدارتر، بررسی میکند. نخست، خدمات اکوسیستم مهم در مناطق شهری، دستهبندی شدهاند. سپس این مطالعه منابع تأثیرگذار و معتبر در حوزه (ESV) مورد بررسی قراردادهاست. در نهایت، این مقاله به تحلیل امکان تقویت برنامهریزی شهری با استفاده از ارزشگذاری خدمات اکوسیستم میپردازد. با توجه به نوشتار پیشرو، میتوان نتیجه گرفت که بسیاری از خدمات اکوسیستم شهری تاکنون شناسایی و ارزیابی شدهاند. همچنین، از نقش اساسی در سلامت بشر و تابآوری شهری برخوردارند.
Given the accelerating rate of urbanization worldwide, negative externalities have emerged. This awareness has led to rising demands of political and stakeholder communities to more comprehensively assess impacts of urban development projects on urban landscapes. The Ecosystem Services Valuation (ESV) is relatively a new approach which describes in the scholarly written literature as a good way to provide decision-makers with better choices in their decisions for sustainable city planning. This article explores the potential of urban ecosystem services for improving planning of urban development projects to reach more sustainable cities. First, important ecosystem services in urban areas are classified. Second, the study explores influential literature and their notions in the context of (ESV). Finally, the article analyzes how the ecosystem services valuation may inform urban planning. From the following review, it could be found that many urban ecosystem services have already been identified, characterized and valued. Also, they play a critical role in the human well-being and urban resiliency.
http://www.manzar-sj.com/article_59541_9c8dab32dcc74a693830ef85f433f625.pdf
خدمات اکوسیستم شهری
ارزش گذاری
برنامهریزی شهری
منظر
Urban Ecosystem Services
Assessment
Urban planning
landscape
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
36
45
59542
ارزیابی فرایند طراحی یک مرکز شهری شهروندگرا؛ جزیره نیو هلند، سنپترزبورگ
Assessing the Design Process of a Citizen-Centric City Center; Mountain Landscape in Persian New Poetry
کیوان کیانی
keyvankiani72@gmail.com
1
کارشناس ارشد معماری منظر، دانشگاه تهران.
شهر توریستی سن پترزبورگ برای پیشبرد همزمان دو هدف مهم توسعه گردشگری و اجتماعی تلاش بسیاری داشته است. بر همین اساس، اقدامات لازم توسط مسئولان جهت توسعه شهر در ابعاد خرد و کلان صورت پذیرفته است. توسعه گردشگری در این شهر تاریخی سبب شده مکانهای شهری که باید پاسخگوی نیازهای مردم شهر باشند، توسط گردشگران اشباع شوند. از طرفی میدان کاخ1 (مرکز قدیمی شهر)، به مرور زمان نیازهای اجتماعی شهروندان را برآورده نکرده و به مرکز توریستی شهر بدل شد. اگر شکلگیری مراکز شهری با نیازهای شهروندان مطابقت نداشته باشد، در طی زمان متروک شده و مردم فضای دیگری را جایگزین خواهند کرد. مدیران و مسئولان این شهر در راستای ساخت یک مرکز شهری جدید با کاربریهای چندمنظوره، سه بار طراحی جزیره نیو هلند2 را به شرکتهای طراحی معروف جهان واگذار کردند. بنابراین جزیره نیو هلند، مرکز جدید شهر سنپترزبورگ، دارای پیشینه تاریخی خاص و مراحل متنوع طراحی است، که در نهایت بسیار موفق عمل کرده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است. در این نوشتار به بررسی و مقایسه تجربههای طراحی و احیای جزیره نیو هلند پرداخته خواهد شد که بعد از بارها طراحی توسط شرکتهای موفق جهان، به دلیل عدم تطابق با خواست شهروندان اجرا نشد و در نهایت مدیران شهری با مشاهده نحوه برخورد مردم با سایت به سیاستگذاری جدیدی دست یافتند. این پروژه توسط شرکت West8 در سال 2014 و مبتنیبر خواستههای مردم و نظرات قابل توجه تیم طراحی به اجرا درآمد. این تجربه میتواند یک الگوی بسیار مناسب برای روند توسعه شهرهای سنتی ایران باشد. بنابراین میتوان با اتخاذ سیاستهای شهروندگرایانه از اغتشاش و نابودی هویت شهرها جلوگیری و به ایجاد فعالیتهای اجتماعی در شهر کمک کرد.
Saint Petersburg as a tourist destination has done many efforts to accomplish two important objectives – tourism and social development. Accordingly, actions have been taken by the authorities to develop the city in both micro and macro scales. Developing tourism in this historical city has made the city sites meant for the citizens to be filled with tourists. Meanwhile, Palace Square (the old city center) couldn’t satisfy the social needs of the citizens and gradually became the tourist center of the city. If the development of city centers does not match the needs of the society, they will become abandoned and replaced with other spaces over time.Trying to build a new multi-functional city center, the authorities devolved the design of the city to well-known international design companies for three times. Hence, New Holland Island, the new city center of St. Petersburg, has a unique historical identity and various design stages, which in general, has been a very successful effort and people have accepted it very well. This paper is an attempt to examine and compare different design experiments made by successful international design companies which were never realized due to unconformity with the public needs. We also take a look at the new policy taken by the authorities after observing the actual interactions between the people and the site. The project was accomplished by West8 Company in 2014, according to the demands of the society and also considered opinions of the design team. This experiment can be a good prototype for the development process of Iran’s traditional cities. Hence, we can prevent chaos and preserve the identities of the cities and social interactions in the city by using citizen-based policies.
http://www.manzar-sj.com/article_59542_6e433ae2cf2313f09c043d86c036fade.pdf
منظر شهری
احیا
هویت
شهروندگرایی
مکانیابی
landscape
Revival
Identity
Citizen-based
Locating
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
46
59
59543
نقش محیط طبیعی در ایجاد حس مکان در مسکن شهری
The Role of Natural Environment in Creating Sense of Place in the urban Resident
مهدی شیبانی
m-sheybani@sbu.ac.ir
1
زهرا پورسلیمان امیری
z.poursoleiman@nazar.ac.ir
2
استاد بازنشسته گروه معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی
پژوهشکده نظر
حیاطها به عنوان فضاهای اصلی در خانههای سنتی موجد حس مکان برای ساکنین هستند. این فضاهای بینابینی نقش مهمی در فعالیتهای روزانه داشته و ارتباط انسان- محیط را در خانههای سنتی (چه میان ساختمانهای مجموعه مسکونی یا بین فضاهای داخلی و ساختمانهای همجوار) برقرار میکردند. اما در بناهای معاصر در نتیجه تراکم جمعیت و کاهش سرانه زمین، این عنصر حیاتی ناپدید شد و فعالیتهای روزانه در این فضای عملکردی به دیگر عملکردهای مشابه با سرانه فضایی پایین تقلیل یافته، در نتیجه نوع ارتباط انسان-محیط نیز تغییر دگرگون شد. بنابراین، در اثر نیاز روزافزون و غیرقابل اجتناب به ساخت آپارتمانها و مجموعههای مسکونی در جوامع معاصر، هدف این مقاله یافتن ارتباط گمشده میان انسان و محیط و جایگزینی حیاطهای سنتی با گزینه عملکردی و رفتاری مناسب در مسکن معاصر است. تئوری تحقیق بر پایه گفتمان میان فضاهای داخلی و بیرونی در حیاطهای سنتی ایران، بر این امر تصریح میکند که ایجاد حس مکان موجب رضایتمندی ساکنین و عاملی کیفی در برنامهریزی مسکن آینده است.
Courtyards as original spaces in traditional houses, create a sense of place for the residents; these interstitial spaces, had a significant role in everyday activities and made the human-environment bonding possible in the traditional housing(whether between the buildings in the residential complex or between the internal space and the path or surrounding buildings). But in contemporary buildings as a result of dense population and reduction of land capitation, this vital element disappeared, and the form of everyday activities of this functio
nal space changed for other functions with the least spatial capitation; as a result, the human-environment bonding has also changed. However, due to the growing and inevitable need to construct apartments and residential complexes in contemporary societies, the purpose of this article is finding the lost human-environment bonding, and replacing the traditional courtyards with appropriate alternative functional and behavioral elements in the contemporary housing. The theory of the research based on the dialectic of indoor and outdoor spaces in traditional Iranian courtyards, relies on sense of place as the causes for resident's satisfaction and the qualitative factor for planning future housing.
http://www.manzar-sj.com/article_59543_f73374cb1f5b23b270d1a01b8b6d690c.pdf
حس مکان
ارتباط انسان-محیط
حیاطها
گفتمان میان فضای داخلی و بیرونی
Sense of Place
Human-Environment Bonding
Courtyards
Dialectic of Indoor and Outdoor
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-02-20
9
41
60
69
59544
Review
پارک دروازهای شهر
City Entrance Parks
فرانک کلابی
faranakkolabi@yahoo.com
1
منوچهر طبیبیان
tabibian@ut.ac.ir
2
کارشناس ارشد شهرسازی
دکتری شهرسازی، دانشگاه تهران.
هدف از پژوهش حاضر، پررنگ کردن نقش دروازههای ورودی شهرها با توجه به امکانات موجود در حاشیه آنها وتأکید بر پارکهای حاشیهای است. نمونه موردی مقاله، پارک جنگلی سرخهحصار است. بر این اساس پس از بررسیهای انجام شده و اثبات نقش دروازهای جهت استقرار دروازه در این محدوده و توزیع پرسشنامه، سایت مورد نظر، تحلیل و بررسی و از طریق ماتریس لیکرت بر مبنای مکتب بیونیک دو محدوده در حواشی پارک جنگلی سرخهحصار در نظر گرفته شد. مساحت ضلع جنوبی در نظر گرفته شده جهت استقرار دروازه 90442 و مساحت ضلع شمالی 15422 مترمربع است. طرح کلی پلان دروازه شبیه یک پرنده با بالهای باز است و طرح دروازه شبیه نمایی از یک طرح فانتزی از قوچ است. فضاهای درنظر گرفته شده جهت استقرار دروازه، فضاهای مربوط به کمپینگ، استراحت و اتراق، اقامتگاه، تعمیرگاه، پمپ بنزین، پیاده راه رستوران، نگهبانی و مواردی از این دست است.
The purpose of this research is development the role of entrance gateway of cities according to the existing facilities at the margins with emphasis on marginal parks; the case study is Sorkh-e-Hesar Forest Park. According to this, different role of gateway for Sorkh-e Hesar Park was examined via distribution the questionnaire and LIKERT spectrum. In order to stablish the gateway Based on the bionic structure, two limited areas were chosen at the margins of Sorkh-e Hesar forest park that the area of its establishment in south side is 90442 m2 and in north side is 15422 m2. The total design of gateway plan is similar to a bird with wide wings and the design of gateway is similar to a fantasy pattern of a ram. The spaces for establishment of gateway are the spaces that are related to camping, rest and accommodation, residence, workshop, gas station, sidewalks, restaurant and security
http://www.manzar-sj.com/article_59544_76fcd6fab821fb871753951fc4546e38.pdf
پارک
پارک حاشیهای
دروازه ورودی
پارک سرخهحصار
بیونیک
park
Marginal Park
City gate
Sorkh-eh Hesar Park
Bionic