per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
3
3
10.22034/manzar.2018.80693
80693
نقشهای آسمانه
Marquee Motifs
سید امیر منصوری
amansoor@ut.ac.ir
1
دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
در زیر پیشآمدگی سقف خانهای در کامو، که هویتش را از وقتی شهر خوانده شد، رفتهرفته از دست میدهد، ردیفی از نقاشی جلب نظر میکند که تزیین آسمانۀ کوچه است. منظر کوچههای کامو استثنایی و خاطرهانگیز است. نه به خاطر عناصر آن، که شاخصهای ویژه برای این نوشهر هستند، بلکه به خاطر نور فضا. شفافیت منظر در کامو که در ارتفاع ... متری از سطح دریا قرار دارد، جلوهای خاص نسبت به منظرههای دیدهشده در روستاهای دیگر میدهد.شهری تا این حد شفاف و درخشان، خاطرهای بهیاد ماندنی در ذهن بر جای میگذارد. عناصر عادی منظر در سرزمینهای اینچنینی، از قبیل ردیف درختان صنوبر، کوچههای گلی سرخرنگ و مزارع بیحصار، از جمله مهمترین عناصر هویتساز منظر در کامو هستند. همۀ اینها در غیاب تاری ناشی از غبار زندگی شهری و صنعتی و ارتفاع پایین، منظری را میسازند که مضمون آن در مقابل تازگی و بداعت تصویر شفاف آن، کمتر به نظر میآید.تزئین سقف در معماری سنتی ایران و بسیاری نقاط جهان، سابقه دارد. در میان آنها، نورگیرهای بالای آینه، تزئینی در ارتباط با آسمان و نور است که با اشکال متنوع خود، زیباییآفرینی مرتبط منظر آسمان را در درون فضای معماری پدید میآورد.در نمونۀ کامو، نکته کمی غریبتر است. پیشآمدگی جلوی خانه در کوچه و در فضای باز تزئین شده است. این زیباآفرینی آنچنان که «نسیم مؤدب» در انتخاب تحسینبرانگیز خود نمایش داده، ربطی به آسمان پیدا میکند. منظر آسمانۀ کوچه با نقش انسانهای سنتی و منظر مردمی، نمونهای بدیع در زیباسازی فضای زیست است. سایهبانی در برابر تابش آفتاب و بارش ابر، پیشانی جلوی خانه را پدید آورده که بنا نیست، نگاه به آسمان را سد کند، بلکه قابی برای آسمان رخشان است که بر خود نقشهایی از منظر مردمی را حمل میکند.ترکیب درختان کشیده، آسمان، دیوار، کوچهها، قاب، نقاشیها و شفافیت، منظر درخشان آسمان کامو را میسازد. منظری که مداخلههای امروزین تدریجاً از مؤلفههای آن یکبهیک میکاهد. از این منظر امروز، جز آسمان، درختان در حال میرایی و شفافیت چیزی باقی نمانده است. مهمترین منظر کامو در حال از دسترفتن است.
http://www.manzar-sj.com/article_80693_9c3c0f3a2d689639596b1f9a15f15739.pdf
کامو
تزئین آسمانه
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
6
15
10.22034/manzar.2018.80487
80487
Review
نقش زیباشناسی باغ ایرانی در پایداری اجتماعی پارکهای معاصر تهران
Effects of Persian Garden's Aesthetics in Social Sustainability of Contemporary Urban Parks in Tehran
محمدرضا مثنوی
masnavim@ut.ac.ir
1
مریم محسنیمقدم
maryammohsenim@gmail.com
2
سید امیر منصوری
amansoor@ut.ac.ir
3
دانشگاه تهران، ایران
لابراتوار دکتری پژوهشکده نظر، تهران، ایران
دانشکده معماری و شهرسازی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
با توجه به رشد سریع جمعیت در کلانشهرها و افزایش توسعۀ شهری و ساختوساز، پهنههای طبیعی و فضاهای سبز موجود در بافت این شهرها به طور چشمگیری کاهش یافته است. عناصر طبیعی در محیط شهری و نیاز انسان به تعامل با آن از ضروریاتی است که در شهرسازی مدرن نادیده گرفته شده است. این مسئله چالشهای جدیدی را در جهان مطرح کرد. این روند که با گسترش شهرنشینی پس از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم آغاز شد، در قرن بیستم شدت گرفت. کاهش حضور طبیعت در شهر، نگرانی شهروندان را نسبت به اهمیت حفظ سرمایههای طبیعی در محیط شهری و تأثیر آن بر جنبههای مختلف زندگی به دنبال داشت. پس از آن خلق پارکهای شهری و فضاهای سبز با هدف جبران این کمبود و افزایش کیفیت زندگی در شهرهای مدرن در قالب جنبش پایداری ایجاد شد و نقش اینگونه فضاها با توجه به اهداف توسعۀ پایدار به عنوان یک چارچوب استراتژیک متکی بر پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی، پررنگ شد. اما تجربههای بعدی نشان داد، ایجاد پارکهای شهری بدون در نظرگرفتن کیفیت و هویتمندی آنها نمیتواند راهحل بحران موجود باشد. نیاز ساکنین شهرهای مدرن به ارتباط بیشتر با طبیعت در قالب زندگی روزمره، ضرورت خلق فضاهایی که شهروندان به آن احساس تعلق بیشتری داشته باشند را آشکار ساخته است. در این پژوهش بازنگری در اصول زیباییشناسی کهنالگوی باغ ایرانی و به کار بستن آنها در طراحی پارکهای شهری معاصر، به عنوان یک راهحل جایگزین برای نزدیکشدن به پایداری اجتماعی و اقتصادی فضاهای سبز عمومی شهری مورد مطالعه، تحلیل و بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان میدهد که اصول بنیادی طراحی باغ ایرانی میتواند تأثیر بسیاری در حس تعلق به مکان و فضای سبز شهری ایجاد کند.
The rapid growth of population in metropolitan areas such as Tehran and consequently the increase of construction cause to reduce the available green and natural areas. The modern urbanization ignored the presence of nature in urban environments and the human needs to interactions with natural spaces. This problem led to the new challenges in urban communities. Constructing urban green areas without considering the quality and identity cannot be a solution of the existing crisis. The need of the residents of modern cities to have relations with the nature in the daily life requires the creation of spaces for the citizens to depend on them. The paper investigated the aesthetic principles of the archetypes of Persian gardens. Then, theories analyzed that how to use these concepts in modern parks of Tehran. Results show that the use of these principles and concepts has successful effects for getting close to the social/economic sustainability of urban parks.
http://www.manzar-sj.com/article_80487_2d7749580be226364238e1fc90f596e5.pdf
باغ ایرانی
زیباییشناسی
پارک شهری
پایداری اجتماعی
Iranian Garden
Aesthetics
Urban Parks
Social Sustainability
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
16
25
10.22034/manzar.2018.80492
80492
Review
مدل کارکرد سطح حرارتی آپارتمانهای مدرن در مالزی
Fundamental Study on Thermal Surface Analysis of Late Modern Styles’ Apartments with Case Studies in Malaysia
احمد سانوسی حسن
sanusi@usm.my
1
یاسر عرب
2
دانشکده مسکن، ساختمان و برنامهریزی، دانشگاه علوم مالزی.
دانشگاه سینز،پنانگ، مالزی
تحقیق حاضر تحلیلی قیاسی از دمای سطح حرارتی آپارتمانهای مرتفعی که در دورۀ مدرن در مالزی ساخته شدهاند را مورد بحث قرار میدهد. در مالزی، آپارتمانها به دو دسته به نامهای آپارتمانهای مرتفع و آپارتمانهای متوسط تقسیم میشوند. آپارتمانهای مرتفع (Highrise) ساختمانهای مسکونی هستند که بیشتر از پنج طبقه داشته و مجهز به آسانسور هستند، درحالیکه آپارتمانهای متوسط (Midrise) از ۳ تا ۵ طبقه ارتفاع داشته و آسانسور ندارند. نتایج این مطالعه اطلاعات سطح حرارتی نمای برخی آپارتمانهای از این قبیل را فراهم میکند. نتایج تحقیق سطح آگاهی پایداری در سبکهای معماری و طراحی نما در بافت گرمسیری را افزایش میدهند. این تجزیه و تحلیل سطح حرارتی، آگاهی طراحی معمارانی که ساختمانها را مطابق با برداشت خود از عوامل اقلیمی طراحی میکنند، افزایش میدهند. ساختمانهای مدرنی که اخیراً در مالزی ساخته شدهاند، دارای طراحی هندسی پیچیده با طیفی از ساختار سقف ساده تا پیچیدهاند که بر شکل هندسی انتزاعی در طراحی ساختمان تأکید دارند. در این مطالعه، دو آپارتمان با طراحی بسیار مدرن به عنوان نمونۀ موردی انتخاب شدهاند. محل این آپارتمانها در شهر پوتراجایا (Putrajaya)، آخرین شهر جدیدی است که به عنوان شهر اداری در مالزی ساخته شده است. اطلاعات سطح حرارتی توسط یک دستگاه حرارتی با نام دوربین مادون قرمز Fluke Ti20 اندازه گیری شده است. این دوربین تصاویر حرارتی نمای آپارتمان را ضبط میکند. تجزیه و تحلیل نشانگر این است که طراحیهای نمای هر دو آپارتمان قادر به مهار تابش خورشیدی نیستند، به این علت که دمای سطحی ثبتشده در دادههای میدانی، ۳۲.۴ درجۀ سانتیگراد بالاتر از بیشترین دمای میانگین محیط خارجی در پوتراجایا است. در نتیجه در طراحی آپارتمانهای مسکونی مدرن در مالزی، توجه به سایهبان و طراحی منفعل بسیار حائز اهمیت است.
This study discusses a comparative analysis of the thermal surface temperature of high-rise apartments designed with late modern styles in Malaysia. In Malaysia, apartments are divided to two categories namely midrise and highrise apartments. Highrise apartments are the residential buildings higher than five stories equipped with elevator whereas midrise apartments have no elevators with 3 to 5 stories’ height. The results of this study will provide a thermal surface data of the apartment facades. The data enhances the level of sustainability awareness of the architectural styles on facade design to the tropical context. This thermal surface analysis will increase the design awareness of the architects who design the buildings in complying with their understanding to the climatic factors. Late modern design styles have a complex geometric design with ranging from simple to complex roof structures which have an emphasis on abstract geometric form in building design. In this study, two late modern design apartments are selected as the case studies. The location of these apartments is in Putrajaya, the latest new town built as an administrative city of Malaysia. The thermal surface data will be detected by a thermal device named Fluke Ti20 Infrared Camera. This camera will capture thermal images of the apartment facades. The analysis indicates that the facade design of both apartments does not achieve to curb solar radiation due to higher surface temperatures recorded in the on-field data compared to the highest average outdoor temperature at 32.4°C in Putrajaya. In conclusion in design of apartments shading and passive design are very important in tropical climate.
http://www.manzar-sj.com/article_80492_d933f324a81c4928d2a10f3a86694f63.pdf
پایداری شهری
ماکت یک خانۀ ساده
Apartment
Thermal surface analysis
Late modern style
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
26
33
10.22034/manzar.2018.80488
80488
Review
منظر آیینی برج ایرانی و اثر آن در مدیریت گردشگری
Ritual Landscape of Iranian Tower and its Effect on Tourism Management
مهدیه بُد
mahdieh_bod@yahoo.com
1
دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
مطالعۀ سیر تاریخى واژۀ برج در کتابهاى لغت نشان مىدهد، برج در آغاز تنها بر باروهاى ساخته شده بر گوشۀ دیوارهاى شهر، قلعهها و کاخها اطلاق مىشده و سپس دچار توسعۀ معنایى شده است. امروزه منارها جای خود را به برجهایی دادهاند که کاربریهای گوناگونی دارند. برج در ایران کاربردهای متنوع و متعددی داشته است. علاوه بر قلاع، در دو سوی درِ ورودی کاروانسراها نیز برای دیدهبانی و مراقبت، برجهایی ساخته میشد. گاه به کبوترخانهها نیز برج کبوتر میگفتهاند و برخی از مقبرهها نیز به میل یا برج شهرت یافتهاند. همچنین شماری از میلها که برای برافروختن آتش بر فراز آنها و راهنمایی گمشدگان ساخته میشدند، برج نام میگرفتند. هدف این مقاله بررسی برجهای ایرانی از دیدگاه منظرین است. بر همین اساس، بعد از ریشهشناسی واژۀ برج، معنا و ریشۀ این واژه با کاربردهای متفاوتی که در طول زمان داشته، تطبیق داده شده و با نگرشی عمیق به معنی و ریشۀ واژۀ برج پرداخته است. بررسیها نشان میدهد در لغتنامۀ فارسی بیشتر به کارکرد دفاعی، امنیتی و نظامی برج توجه شده، حال آنکه با بررسی ریشۀ این واژه در زبان عربی بیشتر به کارکرد اطلاعرسانی برج توجه شده است. با بررسی برجهای تاریخی ثبتشده در ادارۀ میراث فرهنگی و گردشگری ایران، به طیف وسیعی از کارکردها ذیل چهار گروه نمادین، اطلاعرسانی، کارکردی و نظامی دست یافته و با بررسی بیشتر مشخص شد که تعداد زیادی از برجها چندمنظوره بودهاند. به نظر میرسد میان شکل برجها، کاربردهای متفاوت آنها و همچنین پراکندگی جغرافیایی آنها ارتباطاتی وجود دارد که این مسئله مستلزم بررسی و پژوهش بیشتر در این زمینه است.
The study of the historical trend of the term “Tower” (equivalent in Persian to Borj) in dictionaries shows that it was seminally used to refer to the fortifications constructed at the corner of cities, castles and palaces. It gradually underwent semantic development and nowadays, minarets have given their position to the towers used for various purposes. Towers have served diverse and numerous applications in Iran. Besides in the perimeter of the castles, they were also constructed on the two sides of the caravansaries’ entry gates for such purposes as lookout and surveillance. The dovecotes were also used to be called pigeon towers as some tombs have become to be known as tower or turret. A number of turrets on the top of which fire was set to guide the lost individuals were also called tower. The present study aims to study the Iranian towers from the visitors’ point of view. The study has made an attempt to adapt the meaning and root of the term "tower" in the course of history after its etymology. It will be figured out in a subtle look at the meaning of the term that the Persian dictionaries have largely pointed to a defensive, security and military function of tower. Through meticulous examination of the term’s meaning and root, it can be found out that in Persian dictionary, the defensive, security, and military functions of it have mostly been focused, while in Arabic language, attentions have been mostly paid to its information provision aspect. A vast spectrum of tower functions, generally classified under four titles, namely symbolic, information provision, functional and military, can be found out in an investigation of the historical towers registered in Iran’s Administration of Cultural Heritage and Tourism. Using scrutiny, it is made evident that a large number of the towers were served as the multiple purpose constructions . In addition it seems there is a relationship between the towers’ shapes and uses as well as between their geographical scattering and their different applications and this is to be elucidated in further research.
http://www.manzar-sj.com/article_80488_c9efbcb5256d7acd5c4bf8da9649c6e8.pdf
منظر
برج
برج ایرانی
گردشگری
Landscape, Tower
Iranian Tower
Tourism
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
34
43
10.22034/manzar.2018.80489
80489
Review
نگاه منظرین به حمامهای عمومی، بررسی عناصر و کارکردهای آن
Landscaping Perspective in the Public Bathhouses, its Elements and its Functions
مهدی باصولی
mehdi.basouli@gmail.com
1
استادیار پژوهش، جهاد دانشگاهی یزد، ایران.
حمام عمومی از جمله فضاهای مهم در ساختار شهر محسوب میشد. این فضا در دهههای اخیر نقشی مهم در فضای فرهنگی اجتماعی ایران ایفا کرده است. مکانی با خصوصیات معماری منحصر به فرد که کارکردهای متفاوتی را در زندگی ایرانیان داشته است. بهگونهای که در بررسی آن نمیتوان صرفاً به فضای کالبدی فارغ از معنا و مفهوم آن فضاها نگاه کرد و این درواقع ضرورت نگاه منظرین به حمام عمومی را آشکار میسازد. حمام به عنوان یکی از عناصر شهر، علاوه بر کارکردهای طبیعی خود در بهداشت و نظافت، کارکردهای متفاوتی در ساختار جامعه و نقش مهمی در ارتباطات اجتماعی داشته است. در این مقاله که با روش توصیفی-تحلیلی ارائهشده و ابزار جمعآوری اطلاعات آن، کتابخانهای بوده است، به اجزاء مختلف حمام و کارکردهای اجتماعی آن پرداخته شده است. سعی بر آن است که با نگاهی منظرین، برخی دیگر از دلایل رونق حمام در ایران مورد بررسی قرار گیرد.
Over the last decades, public bathhouses as the essential spaces in the city have played an important role in the cultural and social context of Iran. Unique architectural features of this public space make it distinguishable from other building in terms of functions The public bathhouses have long been integrated into Iranian daily life. Thus, it cannot be viewed solely by its physical space, regardless of the meaning and significance of those spaces. Actually, it underlines the necessity of examining public bathhouses from a landscape perspective. Bath as an element of the city, not including its natural functions in sanitation, serve different functions in the structure of society and plays a crucial role in social communication. In this paper, data were collected and analyzed qualitatively .It has been devoted to the specific components of the public bathhouses and its social functions. Further, it is attempted to look at some of the other reasons for the boom in Iran.
http://www.manzar-sj.com/article_80489_4dc419524fba634ed5edfacd650d040c.pdf
حمام عمومی
نگاه منظرین
کارکرد
Public Bathhouse Landscape look
function
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
44
55
10.22034/manzar.2018.80490
80490
Review
منظر مرکز محلۀ غیررسمی؛ نمونۀ مطالعه: محلۀ غیررسمی شمیران نو
Informal Neighborhood Center Landscape (Case Study: Shemiran-e-Now Informal Neighborhood)
سعید شفیعا
s.shafia@usc.ac.ir
1
دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
بررسی منظر مرکزمحله، شناختی عینیـذهنی از ابعاد فرهنگی، اجتماعی و کالبدی شهر فراهم میسازد. این پژوهش که در فروردین 96 و به صورت کیفی با استفاده از مصاحبه، مشاهده و روش تحلیل محتوا صورت گرفت، دو سطح جزئیات و تفسیرهای منظر مرکز محلۀ غیررسمی شمیران نو تهران را، از زاویۀ ساکنین، مورد بررسی قرار میدهد. در این محلات، پیشینهای در زمینۀ پژوهش منظرین وجود ندارد و چنین پژوهشی به شناخت نظری در این حیطه کمک میکند. نتایج نشان میدهد منظر مرکز محله غیررسمی، ترکیبی است از اشتراک و انسجام اجتماعی ساکنین، بازار فرامحلهای و گرهگاه ترافیکی؛ که این سه به صورت سهجانبه باعث تقویت یکدیگر میشوند. هرچند مشاهدات نشان میدهد کیفیت فضای زندگی در این محله بسیار پایین است، اما جریان داشتن فعالیتهای مذهبی و رونق دادوستد به منظر مرکزمحلۀ شمیران نو حیات داده است.
Investigation of the neighborhood center landscape enables objective-mental recognition of the cultural, social and contextual aspects. The present study has been conducted during April, 2017, based on a qualitative method using interviews, observations and content analysis so as to investigate the details and interpretations of Shemiran-e-Now informal neighborhood center in Tehran from the perspective of the residents. The landscape research on these neighborhoods lacks w well-established background and it contributes to subjective recognition in this area. The results indicated that the informal neighborhood landscape is composed of the residents’ social coherence and collectivity, a trans-local bazar and traffic bifurcation and all of them triply support one another. Although it has been figured out in the observations that the quality of life space is very poor in this neighborhood, the circulation of the religious activities and prosperity of the transactions have revitalized Shemiran-e-Now neighborhood center landscape.
http://www.manzar-sj.com/article_80490_62bdd7b36612b04d58d9e200c30f88ba.pdf
منظر
مرکز محله
منظر محلۀ غیررسمی
شمیران نو
landscape
neighborhood center
Informal Neighborhood Landscape
Shemirane-Now
per
پژوهشکدۀ هنر، معماری و شهرسازی نظر
منظر
2008-7446
2008-2169
2018-12-22
10
45
56
65
10.22034/manzar.2018.80491
80491
Review
منظر معنوی رویداد پیادهروی اربعین حسینی
Spiritual Landscape Aspect of the Mourning Parade on the Fortieth Day after Imam Hussein’s Martyrdom
محمدجواد درودیان
mohammad_javad106@hotmail.com
1
دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
درک رویدادهای گردشگری به بررسی های زمینهای وابسته است، به خصوص زمانی که رویداد مورد بررسی از جنس اعتقادی و معنوی باشد. اربعین حسینی یکی از رویدادهای خاص و ریشهدار اسلامی است که در سالهای اخیر مورد توجه ویژة پژوهشگران قرار گرفته است. پیادهروی و سختیهای راه برای رسیدن به یک مقصد مشترک، مفاهیم خاصی را تولید کرده است که تنها با تفسیرگری و ورود به آن قابل درک است. این پژوهش کیفی که با استفاده از ۳۸ مصاحبه، مشاهده و بررسی اسناد صورت گرفته است. برای رسیدن به اشباع نظری مصاحبه به صورت گلوله برفی صورت گرفت. همزادپنداری، حس امنیت در عین ناامنی، مهماننوازیهای صادقانه، تجربۀ عشقی داوطلبانه و نهایتاً عشق دوطرفۀ میزبان و میهمان به سیدالشهدا (ع)، مؤلفههای درک معنوی زائران را شکل میدهند. اربعین یک پدیدۀ هلوگرافیک است که از هر زاویه به آن نگاه شود، جلوهای خاص از معنویت را در خود دارد. منظر معنوی این پیادهروی را میتوان مجموعهای از دریافتها و احساساتی دانست که ترکیبی است از محیط پیادهروی، خاطرات نقلشده از امام حسین (ع)، انگیزههای فردی زائرین و اتفاقات جاری در مسیر پیادهروی.
Perception of the tourism events requires contextual investigations, especially when the studied event is of belief and spiritual ones. Arba’ein-e-Hosseini is a special and deep-rooted Islamic event that has drawn the researchers’ attentions during the recent years. Walking and the difficulties encountered on the path towards a common destination have produced special concepts that can be understood only through interpretation and getting involved in them. The present qualitative research was carried out using interviews, observations and document investigation based on snowball method for reaching a theoretical saturation following 38 interviews. Sympathy, feeling safe in Utmost insecurity, competitive hospitalities, voluntary love for Imam Hussein (PBUH) and, finally, bilateral love of the host and the guest for Imam Hussein (PBUH) are the components of the pilgrims’ spiritual perception. Arba’ein is a holographic phenomenon that if viewed from every angle, reveals a certain manifestation of spirituality. The spiritual landscape aspect of this mourning parade can be realized as a collection of various perception and feelings of the parade environment, memories quoted from Imam Hussein (PBUH), pilgrims’ individual motivations and the things events happening in the course of this mourning parade.
http://www.manzar-sj.com/article_80491_e03f55bc3590cfa2a12364371c8b0475.pdf
پیاده روی اربعین
منظر معنوی
اربعین حسینی
امام حسین (ع)
Arba’ein mourning parade
spiritual landscape aspect
Arba’ein-e-Hosseini
Imam Hussein (PBUH)