@article { author = {Mansouri, Seyed Amir}, title = {Yalda, Panorama of Mehr; Midday the Earth in the Middle of the Sky}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {3-3}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.99331}, abstract = {In Baluchestan Region, the city of Nimruz is situated on a meridian. Iranian people believe that the meridian stands at the center of the mainland between China and Western Europe. That might explain why it is called Nimruz. Nimruz refers to the point of time at which the city falls on the middle of the earth during the interval between the sunrise and the sunset. In fact, this is the name of part of the earth which is facing the sky. This area would have been selected as the meridian and the world clock or Greenwich to have more accurate nominal divisions corresponding to the relational real world. Similar cases of this relationship between the sky and the earth can be found in Iranian civilization for instance in names of people, Mahvash and Khurvash or in the name of places Nimruz, Bakhtaran and Khavarān, on occasions, June and September, and in different events such as Yalda and Nowruz.The spatial bonds between the earth and the sky are so strong in Iranian culture that the separation of sky and its elements from this culture seems impossible. Yalda is the longest night of the year and the birthdate of Mithra who bestows her blessing and benefaction to mankind. The sun is the symbol of blessing and growth and it is born at Yalda. The appellation of the times and places based on the sun-related events indicate the value and outstanding nature of some of the times with respect to others.The selection of the special days and places construct Iranian specific landscapes. The suffix “Gāh” which is used for place and time somehow reflects the resemblance of the nature of time and place in the Iranian myths. The terms Meidāngāh [plaza] and Sobhgāh [morning] stand for place and time respectively. Time and place are recognized by the earth’s displacement with respect to the sun. The use of the suffix “Gāh” for the earth and the sky might be a proof showing the inherent unity between the time and place as two basic elements known to man. Therefore, Iranian culture and the events and names related to time and the sky can better reflect Iran’s unique landscape. The map on the cover of this issue illustrates the forefathers’ imagination of the earth’s old lands and Nimruz meridian.}, keywords = {}, title_fa = {یلدا، منظر مهر؛ نیمروز، زمین در میانۀ آسمان}, abstract_fa = {در ناحیۀ بلوچستان، شهر نیمروز بر نصف‌النهاری واقع‌شده که در باور ایرانیان، مرکز خشکی‌های حدفاصل چین تا غرب اروپا بوده است. از این‌رو نام نیمروز بر آن گذاشتند، بدان معنا که در فاصلۀ طلوع و غروب خورشید در خشکی‌های زمین، این شهر در میانۀ این دو حد واقع می‌شد. در حقیقت نام قسمتی از زمین، براساس مواجهۀ آن با آسمان گذارده شده است. حق آن بود که نصف‌النهار و بعداً ساعت جهان، به جای گرینویچ، این نقطه انتخاب می‌شد تا تقسیمات اعتباری با جهان واقعی نسبتی متناظر می‌یافت. مشابه این ارتباط میان آسمان و زمین در سایر جلوه‌های تمدن ایرانیان نیز می‌توان یافت. در اسامی همچون ماهوش و خوروش، در مکان‌ها مانند نیمروز، باختران و خاوران، در ایام مانند مهر و خرداد و در رویدادها مانند یلدا و نوروز. پیوندهای فضایی میان زمین و آسمان برای ایرانیان آن‌قدر است که نمی‌توان فرهنگ ایران را مستقل از آسمان و عناصر آن شناخت. یلدا، بلندترین شب سال، هنگام تولد مهر است که همراه با خود نعمت و خیر را به بشر ارزانی می‌دهد. خورشید نماد برکت و رشد است که در یلدا متولد می‌شود. نام‌گذاری زمان‌ها و مکان‌ها بر حسب حوادث مرتبط با خورشید، نشان از ارزش‌گذاری و ممتاز کردن برخی ایام نسبت به اوقات دیگر است.گزینش ایام و مکان‌های خاص، منظرهای اختصاصی ایرانی را می‌سازد. «گاه» پسوندی که هم برای زمان و هم برای مکان به‌کار می‌رود، به‌نوعی از یکسان بودن سرشت زمان و مکان در اسطوره‌های ایرانی حکایت می‌کند. در میدان‌گاه و صبحگاه، یکی از مکان و دیگری از زمان حکایت می‌کند. زمان از گردش خورشید و مکان از زمین شناخته می‌شود. قراردادن پسوند «گاه» برای هر دو امر زمین و آسمان، شاید علت وحدت ذاتی میان زمان و مکان، دو عنصر پایۀ شناخت بشر باشد. از این‌رو فرهنگ ایران و رویدادها و اسامی وابسته به زمان و آسمان را می‌توان جلوه‌ای از منظر منحصربه‌فرد ایران شمرد. نقشۀ روی جلد، ترسیم پیشینیان از خشکی‌های قدیم زمین و نصف‌النهار نیمروز است که در اختیار قرار داده شده است.}, keywords_fa = {یلدا,بلوچستان,نیم‌روز}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99331.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99331_8a9faf9d93e7517a48fc003e1897fef2.pdf} } @article { author = {Jayhani, Hamidreza}, title = {The Image of Bāgh-i Hāreth in Balkh, Based on the Narration of Rabe'a in 'Attar’s Ilahi-Nama}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {6-13}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.208066.2009}, abstract = {The layout and plan of a garden represent an important part of its characteristics.The Study of the existing gardens or garden documents is among the main ways to recognizethe different types of gardens. However, many gardens have been demolished and therefore, inthe absence of the mentioned examples, the historical and literary texts could make it possibleto study them. In this regard, the current study aims to rediscover the image of the garden that'Attar has implicitly described while narrating Rabe'a story. Therefore, the current study seeksto answer these questions: How is the general layout of bāgh-i Hāreth? and based on the poet’sdescriptions, which of the elements is included in this garden? The article seeks to answerthese questions through the interpretation of the poem’s text and the study on the retrievedimage. In this regard, the mentioned image will be compared with other gardens’ images andlayouts. The result of this study shows that bāgh-i Hāreth consists of two sections, and thesetwo sections are connected through the garden’s entrance edifice. While the garden has anexterior and public area located opposite the edifice of Tāq, it also includes a private gardenwith a pavilion, an avenue, and a pool. The investigations show that this private garden hasprobably had a longitudinal spatial structure, which is similar to the garden described by AbuNasr Heravi in the later centuries.}, keywords = {Historic garden,Persian poetic narration,'Attar,Rabe'a story,Ilahi-Nama}, title_fa = {تصویری از باغ حارث (امیر بلخ)؛ براساس حکایت رابعه از الهی نامۀ عطار}, abstract_fa = {چکیده | شکل و طرح باغ بخش مهمی از خصوصیات آن را بازنمایی می‌کند. باوجود این، معمولاً گوناگونی طرح باغ دست‌کم به اندازۀ اهمیتی که دارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مطالعۀ باغ‌های موجود و یا اسناد و مدارک باغ‌هایی که زمانی وجود داشته‌اند، ازجمله راه‌های اصلی برای شناخت گونه‌های مختلف باغ است. اما با توجه به اینکه بسیاری از باغ‌ها تخریب شده‌اند، فهم باغ‌سازی برخی دوره‌ها به‌راحتی میسر نیست. در نبود نمونه‌های یادشده، متون تاریخی و ادبی با بازنمایی تصویری از باغ، زمینه‌ای برای مطالعه فراهم می‌کنند. براین اساس هدف این مقاله بازیابی تصویر باغی است که عطار حین توصیف داستان رابعه به‌طور ضمنی آن را شرح داده است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش‌ها است که طرح کلی باغ حارث که صحنۀ رابطۀ دو شخصیت مد نظر شاعر است، چگونه است و براساس توصیفات شاعر، این باغ چه عناصری را شامل می‌شود. مقاله با تفسیر متن در پی پاسخ دادن به پرسش‌های تحقیق است و تصویر بازیابی‌شده براساس تفسیر متن شعر با تصویرهای دیگر مقایسه خواهد شد. مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که باغ حارث از دو بخش تشکیل شده است و این دو بخش از طریق یک عمارت به هم متصل می‌شده‌اند. باغ بخشی بیرونی و عمومی داشته که در جلوی عمارت طاق قرارگرفته بوده است. این باغ، باغی خصوصی نیز داشته که دربردارندۀ کوشک و چمن یا خیابانی می‌شده که حوضی بر سر راه خود داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این باغ خصوصی احتمالاً ساختاری طولی داشته و بی‌شباهت به باغ توصیف شده توسط«هروی» در سده‌های بعد نیست.}, keywords_fa = {باغ تاریخی,داستان منظوم فارسی,عطار,داستان رابعه,الهی‌نامه}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99166.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99166_655562bba82012f3e7825aaebbd3ec08.pdf} } @article { author = {Ghiassee, Mina and Sheybani, Mehdi and Habibi, Amin and Goli, Ali}, title = {Aridity and Landscape Evaluation of the Landscape Indices in Drylands}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {14-25}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.192164.1976}, abstract = {Today, drylands account for one third of the earth grounds. The international nature conservation union defines the drylands as the regions with water shortage that might have limited precipitation or rainfalls for a short period of time. According to the climatic conditions and the daily increasing interventions of human beings in the ecosystems; and, considering the unbridled expansion of the cities, aridity and desertification and the grounds of its emergence, i.e. dry and arid lands, and the way the human beings treat it has become a hot topic of the day and a major concern of the landscape architects and theoreticians and environment supporters. However, the thing that has been so far carried out is the interpretation and evaluation of these grounds within the framework of a solely climatic and occasionally ecologic subject wherein the role of the human beings as the addressee influencing and influenced by it has been ignored or underestimated. The present study uses a qualitative method based on logical reasoning through library research to review the related literature on the subject within the area of the landscape perception process and seeks to offer a landscape-based mindset and showcase the objective-subjective potentials of the dry grounds within the format of arid landscapes. To do so, use has been made herein of an objective theory within the format of “visual lands” and a subjective theory within the framework of the ideations by Jacobs (2006) in order to reach answers for the study questions due to the fact that there are specified and codified indices available for evaluating landscape. The evaluation and analysis of the visual and mental indices of the drylands in these two formats is reflective of the idea that there is compatibility with the intended indices in the evaluation of the physical and biological indicators of the dry grounds, including morphology, vegetative cover, texture and color, and that these natural grounds can be realized as transcending beyond the solely climatic and environmental framework and grant them a landscape identity.}, keywords = {Aridity,Dryland,Objective perspective,subjective perspective,Arid landscape}, title_fa = {خشکی و منظر ارزیابی شاخص‌های منظرین در بسترهای خشک}, abstract_fa = { در حال حاضر یک سوم از بستر زمین را محیط‌های خشک تشکیل می‌دهند. اتحادیۀ بین‌المللی حفاظت از طبیعت، زمین‌های خشک را به ‌عنوان مناطق دارای کمبود آب تعریف می‌کند، جایی که بارندگی ممکن است محدود بوده و یا فقط برای یک دورۀ کوتاه باشد. با توجه به شرایط آب و هوایی و مداخلات روزافزون انسانی در اکوسیستم‌ها، و با توجه به گسترش لجام‌گسیختۀ شهرها، خشکی و خشکی‌زایی و زمینۀ ظهور آن یعنی بسترهای خشک و چگونگی تعامل انسان با آن، از موضوعات روز و دغدغه‌های معماران منظر و نظریه‌پردازان و طرفداران محیط زیست است. اما آنچه تا به امروز صورت گرفته، تفسیر و ارزیابی این بسترها در زمرۀ پدیدۀ صرفاً اقلیمی و بعضاً در چارچوب موضوعی اکولوژیکی است، که نقش انسان را به عنوان مخاطب مؤثر و متأثر از آن نادیده می‌گیرد و یا کم اهمیت می‌کند. این پژوهش به روش کیفی و با استدلال منطقی به واسطۀ مطالعات کتابخانه‌ای، به مرورادبیات موضوع در حوزۀ فرایند ادراک منظر پرداخته و به دنبال تفکری منظرین و نشان‌دادن پتانسیل‌های عینی-ذهنی بسترهای خشک در قالب منظر خشک است. بدین منظور برای رسیدن به پاسخ سؤالات پژوهش، به دلیل وجود شاخص‌های تدوین‌شده برای ارزیابی مناظر از دو نظریۀ عینی در قالب ویژوآل لندز و دیگری نظریۀ ذهنی در چارچوب نظریۀ جیکوبز استفاده شده است. ارزیابی و تحلیل شاخص‌های بصری و ذهنی بسترهای خشک در این دو قالب، نشان می‌دهد که در ارزیابی مؤلفه‌های زیست‌شناختی و فیزیکی بسترهای خشک که شامل مورفولوژی، پوشش گیاهی، بافت و رنگ است، با شاخص‌های مورد نظر تطابق‌پذیری وجود داشته و می‌توان این بسترهای طبیعی را از چارچوب صرفاً آب و هوایی و محیط زیستی فراتر دانست و برای آن هویتی منظرین قائل شد.}, keywords_fa = {خشکی,بستر خشک,چشم‌انداز عینی,چشم‌انداز ذهنی,منظر خشک}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99170.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99170_57fc9fb1e4a3c4bc03536da4e962c092.pdf} } @article { author = {Bastenegar, Mehrnoosh}, title = {From Gastronomy Tourism to Creative and Sustainable Tourism of Gastronomy Case Study: 30 Tir Street Food in Tehran}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {26-37}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.199092.1993}, abstract = {Tourism and gastronomy together are as old as tourism and gastronomy. Nowadays the systems of these twins are so developed that they can secure social and economic prosperity and well-being of societies and control environmental hazards by focusing on creativity, local and indigenous art and culture. Such sustainable development depends on innovation and the adoption of innovative approaches in solving civil problems. Although the street food seems to be only a place for slow and strolling tourism at first glance, if the managers and urban planners can support and reinforce the creative and related industries in the creative tourist paradigm, one can hope that the larger local community will find better livability and better prosperity.In this study, for answering the main question, “what kind of activities should be done on the sidewalks of 30 Tir street in Tehran to be sustainable as a creative gastronomy tourism?”, a qualitative research method is used and by conducting library studies, observing, interviewing and holding the expert panel, performing 77 activities is represented as a response. These activities are in fact the expected services of business ecosystem based on creative gastronomy tourism, only 7 of them are currently running on 30 Tir street in Tehran, and the rest are the road map development of this pedestrian street, which are considered as the main findings of this research. Among the priorities of this roadmap, being in harmony with the historical and cultural textures of the neighborhood and relation with it was associated with the consensus of the expert panels.}, keywords = {Creative Gastronomy Tourism,Street Food,Tehran’s 30 Tir Pavement Street}, title_fa = {از گردشگری خوراک تا گردشگری خلاق و پایدار خوراک و آشپزی مورد مطالعه: پیاده ‏راه خوراک سی تیر تهران}, abstract_fa = {توأمان گردشگری و خوراک، قدمتی به اندازۀ گردشگری و خوراک دارد؛ اما امروزه نظامات این دوقلوهای به هم چسبیده چنان توسعه یافته است که می‏توانند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی، شکوفایی و رفاه اجتماعی و اقتصادی جوامع و مقاصد را تضمین کرده و مخاطرات زیست‏محیطی را هم کنترل کنند. چنین توسعۀ پایداری در گروی نوآوری و اتخاذ رویکردهای خلاقانه در حل مسائل مدنی است. پیاده‏راه خوراک، گرچه در دید نخست تنها فضایی برای یک گردشگری آرام و پرسه‏زنی (شکم‌گردی) به نظر می‏رسد، ولی چنانچه مدیران و برنامه‏ریزان شهری بتوانند در پارادایم گردشگری خلاق، صنایع خلاق مرتبط و هم‌راستا با آن را حمایت و تقویت کنند، می‏توان امید داشت که جامعۀ محلی بزرگ‏تری، زیست‏پذیری بهتری پیدا کرده و سطح رفاه آن ارتقا یابد.در این پژوهش، برای سؤال اصلی «چه نوع فعالیت‏هایی باید در پیاده‏راه خیابان سی‏تیر تهران انجام شود تا به عنوان جاذبۀ گردشگری خلاق خوراک و آشپزی، پایدار باشد؟» با روش تحقیق کیفی و با انجام مطالعات کتابخانه‏ای، مشاهده، مصاحبه و برگزاری پنل خبرگان، انجام 77 فعالیت به عنوان پاسخ ارائه شده است. این فعالیت‏ها در واقع همان خدمات مورد انتظار از یک اکوسیستم کسب‏وکار مبتنی بر گردشگری خلاق گسترونومی هستند که تنها هفت مورد آن در پیاده‏راه سی‏تیر تهران در حال حاضر اجرا می‏شوند و بقیه، نقشۀ ‌راه توسعۀ این پیاده‏راه هستند که یافتۀ اصلی این پژوهش به شمار می‏آیند. از جمله اولویت‏هایی که این نقشۀ ‌راه به آن تأکید دارد، داشتن هماهنگی و هارمونی با بافت تاریخی و فرهنگی محله و پیوند با آن است که اجماع پنل خبرگان را هم به همراه داشت.}, keywords_fa = {گردشگری خلاق خوراک و آشپزی,استریت فود,پیاده‏راه سی تیر تهران}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99171.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99171_250bbba4d0a8f995662a3f221868021f.pdf} } @article { author = {Daneshjoo, Khosrow and Motevalli Haghighi, Hadi and Talaei, Maryam}, title = {Community Space and the School Ground A 3D Book for the Concepts of Sustainable Development}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {38-47}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.135687.1793}, abstract = {In recent decades, environmental crisis has been regarded as the most critical humans’ concerns. Besides, sustainable development as a holistic approach plays a noticeable role in meeting the challenges and problems raised by this crisis. One of the most practical methods to develop the concepts of sustainable development is teaching these concepts to various people of the societies. Meanwhile, education especially in elementary school, considered as the most basic education levels in every societies, is one of most important objectives of fostering future generations for living in the society. This paper aims to propose an ecological pattern of education for sustainable development through elementary school ground by applying the research method based on documentary studies, reviewing the sources, and their analysis. The assumption is that the school ground especially in terms of designing based on sustainable development principals, can act as a 3D book. It is also assumed that school ground has the potentiality to teach the concepts of sustainability to the students and people involved in the school. Accordingly, a model is presented for school ground based on the three principals of sustainable design including economy of resources, life cycle, and humanistic design. The outcomes show that designing school ground based on these principals can extensively teach the concepts of sustainable development to students and other individuals in school.}, keywords = {sustainable development,School ground,Education,Design principals}, title_fa = {فضاهای جمعی و حیاط مدرسه کتاب سه بعدی آموزش مفاهیم توسعۀ پایدار}, abstract_fa = {در دهه‌های اخیر بحران محیط زیست از دغدغه‌های اصلی بشر محسوب شده و نگرش توسعۀ پایدار به عنوان نگرشی جامع، سعی در تعدیل و رفع مشکلات ناشی از آن دارد. یکی از کاربردی‌ترین شیوه‌ها در راستای ارتقای مفاهیم توسعۀ پایدار، بحث آموزش آن به اقشار و سنین مختلف جامعه است. به خصوص آموزش در مقطع ابتدایی که از بنیادی‌ترین سطوح آموزش در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین اهداف آن پرورش نسل‌های آینده برای زندگی در جامعه است. نوشتار حاضر بر آن است تا با روش تحقیق مبتنی بر مطالعات اسنادی و مرور متون، منابع و تجارب و تحلیل آنها، الگویی بوم‌شناختی در راستای آموزش توسعۀ پایدار در بستر حیاط مدرسه ابتدایی ارائه دهد. فرض بر این است که حیاط مدرسه، خصوصاً در صورت طراحی بر مبنای اصول طراحی توسعۀ پایدار، همانند یک کتاب سه بعدی، توانایی قابل‌توجهی در راستای آموزش و تفهیم مفاهیم زیست‌محیطی به دانش‌آموزان و سایر افراد حاضر در جامعۀ مدرسه دارد. در این راستا مدلی از طراحی حیاط مدرسه بر مبنای سه اصل اقتصاد منابع، چرخۀ حیات و طراحی انسانی ارائه شده است و نتیجه حاصل حاکی از آن است که حیاط مدرسه مبتنی بر این سه اصل طراحی توسعۀ پایدار می‌تواند به صورت گسترده آموزش ‌دهندۀ مفاهیم توسعۀ پایدار به دانش‌آموزان و سایر افراد مدرسه باشد.}, keywords_fa = {توسعۀ پایدار,حیاط مدرسه,آموزش,اصول طراحی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99172.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99172_216c7dd9c413282f198e6b234f8c3e5d.pdf} } @article { author = {Naseri, Sina}, title = {Landscape Architectural Lessons for Mehr Housing Project The Efficiency of Landscape Architecture; A Strategy to Exit From the Current Situation (Case Study: Tehransar Mehr Housing)}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {48-57}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.55420.1460}, abstract = {As the nation's largest mass housing project of the country, the Mehr Housing Project was initiated using the experience of the mass housing in the Western countries after World War II through modeling cheap and fast-building projects to provide housing for the poor and the middle class in large volumes. This massive volume of buildings at large scale gave rise to emerging urban textures that, despite their physical distinctions, had many similarities in their semantic and spatial dimensions. These new urban textures emerged mainly from the physical conception of the concept of housing and limiting its concept to shelter. As a result, ignoring the social life of the residents as the primary users of space rendered housing lack any sociophysical interaction and coexistence and itself began to cause a great deal of damage. This study aimed to provide a solution for overcoming the current situation through examining the pathological aspects of Mehr Housing Project and its long experience over a decade and conforming it to the study sample from the perspective of landscape knowledge and its practical measures. A life that tries to promote environmental, social issues through providing the appropriate context for optimal and maximum interaction and reliance on it from the view of landscape knowledge and paying attention to putting on the agenda a quality called urban landscape. This is achieved through taking into account the principle of diversity-plurality in order to reinforce the social spirit of the place and to create spaces for strengthening human communication with the environment and to break the created rigid and uniform structures. This study seeks to answer the question of how to learn from Mehr Housing Project’s ten years of housing experience and what is behind the architecture of this project, focusing on formulating landscape solutions as one of the main options ahead to get out of the current situation and benefit from creating conditions of favorable macro-social housing? An approach that is focused on its conceptual model to address all aspects of the pathological dimensions based on holism.}, keywords = {Mehr housing,Pathology,Social Life,Identification,Collective Space}, title_fa = {آموزه‌های معماری منظربرای مسکن مهر (کارآمدی معماری منظر رهیافتی برای برون‌رفت از وضع موجود) نمونۀ موردی: مسکن مهر تهرانسر}, abstract_fa = {پروژۀ مسکن مهر به عنوان عظیم‌ترین پروژۀ انبوه‌سازی مسکن کشور، با استفاده از تجربۀ ساخت‌و‌ساز‌های انبوه مسکن در کشورهای غربی پس از جنگ جهانی و با الگوبرداری از پروژه‌های مسکن ارزان‌قیمت و سریع‌ساخت، جهت تأمین مسکن اقشار ضعیف و متوسط جامعه در حجمی گسترده کلید خورد. این حجم انبوه ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس، موجب شکل‌گیری بافت‌های شهری نوظهوری شد که علی‌رغم وجود تمایزات کالبدی، در بعد معنایی و فضایی دارای شباهت‌های بسیاری بودند. این بافت‌های شهری جدید، عمدتاً به‌واسطۀ برداشت کالبدی از مفهوم مسکن و محدود کردن مفهوم آن به سرپناه پدید آمدند. نتیجه آن‌که نادیده‌گرفتن حیات اجتماعی ساکنان به عنوان کاربران اصلی فضا، این‌گونۀ مسکن را عاری از هرگونه کنش و هم‌زیستی اجتماعی-کالبدی کرده و خود سرآغاز پدیدآمدن آسیب‌های فراوانی شد. این پژوهش با بررسی ابعاد آسیب‌شناسانۀ طرح مسکن مهر و تجربۀ یک دهه حیات آن و انطباقش با نمونۀ مورد مطالعه، از دریچۀ نگاه دانش منظر و اقدامات عملی آن، درصدد است راه‌حلی برای برون‌رفت از وضع کنونی ارائه کند. حیاتی که با ایجاد بستری مناسب جهت تعامل بهینه و حداکثری و تکیه بر آن، از دریچۀ دانش منظر و توجه به در دستور کار قرارگرفتن کیفیتی به نام منظر شهری، سعی در ارتقای مسائل اجتماعی محیط دارد. این مهم از طریق مورد توجه قرار دادن اصل تنوع-تکثر در جهت تقویت روح اجتماعی مکان و ایجاد فضاهایی در راستای تقویت ارتباط انسان با محیط و شکستن ساختارهای صلب و یکنواخت ایجادشده به‌دست خواهد ‌آمد.این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤال است که چگونه می‌توان با درس‌گرفتن از تجربۀ ده‌سالۀ مسکن مهر و آن‌چه بر معماری این پروژه گذشته است، با تکیه بر تدوین راهکارهای منظرین به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های پیش رو جهت برون‌رفت از وضع کنونی و ایجاد شرایط مسکن کلان اجتماعی مطلوب بهره ‌جست؟رویکردی که با تکیه بر کل‌نگری مدل مفهومی خود را به حل تمام جوانب ابعاد آسیب‌شناسانه معطوف می‌کند.}, keywords_fa = {مسکن مهر,آسیب‌شناسی,حیات اجتماعی,هویت‌بخشی,فضای جمعی}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99173.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99173_ade83103f5a56d65237740b40b631a7e.pdf} } @article { author = {Berque, Augustin and Mansouri, Maryam al-Sadat}, title = {What do we have in common in the landscape?}, journal = {MANZAR, the Scientific Journal of landscape}, volume = {11}, number = {49}, pages = {58-65}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2008-7446}, eissn = {2008-2169}, doi = {10.22034/manzar.2019.99174}, abstract = {History shows that ‘landscape’, a particular version of cosmophany (the appearance of the world proper to a certain being), for a long time has been the privilege of an elite. In the present world, it has become a notion common to a good part of Humankind. A philosopher like Giorgio Agamben qualifies it as “a phenomenon which concerns Man in an essential way”, and goes as far as to suppose that it stretches out to the animal kingdom. One tries here to set a few historical and ontological bench marks in this popular soup.}, keywords = {landscape,As landscape,Cosmophany,Trajection}, title_fa = {وجه اشتراک ما در منظر چیست؟}, abstract_fa = {تاریخ حاکی از آن است که «منظر»، نسخه ویژه‌ای از جهان‌بینی1 (نمودی از جهان در دید یک موجود به‌خصوص) است که مدت‌های مدید، امتیاز انحصاری قشر متخصص بوده است. اما در جهان کنونی، مفهومی مشترک میان گروه بزرگی از جامعۀ بشریت است. فیلسوفی چون جورجو آگامبن  منظر را «پدیده‌ای که به صورت ذاتی به انسان مربوط می‌شود» دانسته و تا تسلط آن به جهان حیوانات نیز پیش می‌رود. نوشتۀ حاضر تلاشی برای تبیین چند شاخص تاریخی و هستی‌شناسانه بر این ملغمۀ همگانی است. }, keywords_fa = {منظر,به‌مثابه منظر,جهان‌بینی,سیاریت}, url = {http://www.manzar-sj.com/article_99174.html}, eprint = {http://www.manzar-sj.com/article_99174_e84ac6cd16fac2aaa15a9364a93eb2c7.pdf} }